Inderdaad, Serge heeft de pulskabel recentelijk achterhaald dus hij kan je vertellen waar een en ander zit!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Serge schreef:Willem schreef:Serge schreef:Gewoon de +, geschakelde +, massa en speedpulse aansluiten (zie mijn draadje over de ‘speedpulse’) en rijden maar! De rest is overbodige luxe.
Totdat je een flink stuk achteruit rijdt en raakt ‘ie de kluts kwijt
Een vast navigatiesysteem bepaald haar plaats dmv satalieten en gebruikt voor de extra nauwkeurigheid en plekken waar het satalietsignaal zwak is de snelheidspuls. Ik heb m’n VDO aangesloten zoals beschreven en ben toen gaan testen of extra gehannes voor de achteruit nodig was. Dat apparaat bleek steeds maar 1 a 2 seconden nodig te hebben na 100den meters achteruit om z’n exacte positie te bepalen. Maar goed, misschien dat oudere apparaten die wat trager zijn, daar meer last van hebben.
Trek eens je snelheidspuls los en kijk wat er gebeurt. Ik heb ook eens een VDO MS5000 gehad, maar die ging snel weer weg omdat ik geen stabiele snelheidspuls had. Op het schermpje bleef ‘ie doorrijden terwijl ik gewoon stilstond…...Zelfs een API van 70 euro werkte niet.
Die VDO die ik had, bepaalde aan de hand van de snelheid en de richting zijn positie en nam de GPS als referentie voor z’n plek op de aarde. Gewone GPS heeft niet de nauwkeurigheid om je exact op de juiste weg of straat te zetten. Daarom moet je ook goed calibreren door veel bochten te nemen.
Het tegenovergestelde van een TomTom trouwens, die pakt alleen de positie en matched die met de dichtsbijzijde weg en de koers is de richting die hij berekend uit de posities die hij doorkrijgt
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Die VDO die ik had, bepaalde aan de hand van de snelheid en de richting zijn positie en nam de GPS als referentie voor z’n plek op de aarde. Gewone GPS heeft niet de nauwkeurigheid om je exact op de juiste weg of straat te zetten. Daarom moet je ook goed calibreren door veel bochten te nemen.
Het tegenovergestelde van een TomTom trouwens, die pakt alleen de positie en matched die met de dichtsbijzijde weg en de koers is de richting die hij berekend uit de posities die hij doorkrijgt
Gewone GPS heeft wel degelijk de nauwkeurigheid om je exact op het juiste punt te zetten, het verschil in miswijzing na het uitzetten van de SA door DOD is daardoor teruggebracht tot minder dan 15 meter, afhankelijk van de gevoeligheid van je GPSontvanger, de verversingsrate van je signaal en de kwaliteit van je fix, zijn de meeste huidige commerciële ontvanger in staat tot nauwkeuriger prestaties dan DGPS in de nadagen van de SA.
Uit mijn ervaring die ik heb met deze apparatuur weet ik dat zelfs de oudere- lees eerste ontvangers- al beschikten over een scala aan data die uitleesbaar zijn en waren d.m.v. NMEA codes 0180 t/m 0183.
Een GPSontvanger heeft alle noodzakelijke attributen aan boord om alles te bepalen wat voor iets simpels als autonavigatie nodig is en hij kan zelfs nog heel wat meer.
De conclusie die je trekt heeft dan ook niet te maken met onnauwkeurigheid van de GPSontvanger maar meer met de gebruikte kaartdata; de gebruikte navigatiekaarten zijn ingescande wegenkaarten die volgens de Mercatorprojectie worden weergegeven. Dat moet je je letterlijk voorstellen als er wordt een lapje van de bol die onze aarde vormt afgehaald, als je dat op een plat vlak uitspreidt zijn de randen niet recht maar hebben een parabolische vorm. In de Mercatorprojectie worden die randen wel recht gemaakt en worden de kaartdata aangepast vanuit de randen naar het midden toe, d.w.z. randen grotere correcties dan in het midden. En zo zien we onze kaarten. Bovendien worden er expres nog kaartfouten aangebracht om illegale kopieën te kunnen traceren. Kaarten vervaardigen kost veel geld, dus een bedrijf als Tele Atlas houdt dit goed in de gaten.
Dit betekent dus dat een GPS de pointer corrigeert naar het gebruikte type kaart.
In de begindagen van GPSontvangst moest je dus ook ingeven welke kaartmaterialen je gebruikte om de juiste selectiemethode te kunnen selecteren. Tegenwoordig gebeurt dit automatisch omdat van te voren bekend is welk kaartmateriaal gebruikt zal gaan worden, dus wordt dit van te voren al ingeprogrammeerd.
Pak maar eens een gewone papieren wegenkaart met een schaal van 1:250000 en meet eens nauwkeurig de breedte op van een snelweg op die kaart; volgens de schaal zou die weg dus enkele honderden meters breed zijn maar in het echie is die dat dus niet.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
klopt (maar ik zou wel commentaar willen geven, maar we raken wel erg off-topic zo)
Voor echt nauwkeurige plaatsbepaling:
Javad Ontvangers
Thales spulletjes
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
mooi, eerst maar eens een paar andere vraagjes:
Mijn hoogteregelaar gaat niet naar de hoogste stand, ook niet in de laagste trouwens….....
Electr spiegelprobleem was al beantwoord door xmturbo
dan ligt er onder mijn armsteun een stekkertje los/klaar…..., enig idee waar dit van kan zijn????
mijn twee leeslampjes doen het niet….....
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
bxbressers schreef:mooi, eerst maar eens een paar andere vraagjes:
Mijn hoogteregelaar gaat niet naar de hoogste stand, ook niet in de laagste trouwens….....
Electr spiegelprobleem was al beantwoord door xmturbo
dan ligt er onder mijn armsteun een stekkertje los/klaar…..., enig idee waar dit van kan zijn????
mijn twee leeslampjes doen het niet….....
Nou, das duidelijk.
Hoogteregelaar gangbaar maken, op de brug ermee en invetten.
Daarna raggen met die handel, dan is ie zo weer goed.
Die losse stekker is 90% zeker voor de luxe variant van de asbak voor de achterbank en 10% mogelijkheid voor elektrischer stoelen (waar ik hem voor heb gebruikt).
De leeslampjes zijn gewoon kapot, nieuw lampje erin en hup…Of, de stekkertjes zijn verrot door een lekkende antenne
Succes!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Nou dan, hopelijk werkt de link…....
edit :foto’s zijn weggehaald, morgen een nieuwe kans
achter en voorbumper moeten nog worden aangepakt, en heb natuurlijk alleen de gepoetste kant op de foto
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
bxbressers schreef:Nou dan, hopelijk werkt de link…....
http://www.kodakgallery.com/BrowsePhotos.jsp?&collid=42402585112&page=1&upload_count=5
achter en voorbumper moeten nog worden aangepakt, en heb natuurlijk alleen de gepoetste kant op de foto
Werkt niet
bij mij wel????
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Ik moet inloggen daar en zie niks.
ok, haal ze weer weg, zal morgen nog een keer proberen, op mijn werk
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Probeer eens http://photobucket.com/
Wil het resultaat wel zien, gaat zeker lukken als je even je inlognaam en wachtwoord geeft…
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
nu dan?????
zo, ff betere linkies gemaakt…. begin slim te worden
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
bxbressers schreef:http://s169.photobucket.com/albums/u205/bxbressers/
nu dan?????
Ja man cool
Ziet er strak uit!