Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Nu de eend een nieuwe koppeling heeft gekregen en weer een verse APK heeft, is het nu tijd geworden voor de HY. Een vervangende bak had ik al een tijdje liggen.
Dit is het zwijn;
Maar na een dagje poetsen ziet ze er al behoorlijk beter uit;
De bak is goedlopend uit een HY gekomen wegens een motorombouw-project (Peugeot J7 Diesel), daarna heeft hij een aantal jaren staan te stofhappen.
Ik vraag mij nu af wat de dingen zijn die ik het beste voor inbouw kan gaan vervangen. Er zal in ieder geval een nieuwe koppelingsset tussen komen en de koolring bij de pri-as zal ik gaan vervangen. Maar wat is nog meer aan te raden?
Verder ben ik benieuwd of er ook een middeltje is om de bak mee te spoelen. Ik heb hem vandaag leeg laten lopen en opnieuw gevuld met bakolie, deze heb ik na wat ronddraaien en weken weer afgetapt. Het kwam er als donkere drap weer uit zetten.
Dus, heeft iemand een tip om de bak inwendig te spoelen?
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Ooit jaren geleden heb ik eens twee vaten geweerolie gekocht op een veiling, die zijn nu helaas op. Maar met dat spul reinigde ik het inwendige van scheepskeerkoppelingen en motoren. Een keerkoppeling is goed te vergelijken met een versnellingsbak.
Het werkte fantastisch maar of je er makkelijk aan kunt komen? Geen idee.
succes met je zoektocht.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb nog eens zitten nadenken en denk dat het inderdaad een goedje moet zijn wat dun is en tevens lekker vet. Zodat het lekker schoon kan spoelen.
Zouden er ook bezwaren zijn als ik de bak inwendig met diesel zou gaan spoelen?
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Nee, ik denk niet dat spoelen met diesel kwaad kan, heb ik namelijk ook wel gedaan en dat werkt eigenlijk ook zeer goed. Even lekker in laten trekken en dan goed naspoelen met schone diesel en tenslotte droog blazen met perslucht.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Iets lomper en wellicht duurder: gewoon olie er in doen, monteren, rijden en na 100km olie verversen en weer 100km rijden. Dit net zo lang herhalen tot de olie die er uit komt schoon is. Voordeel is dat de olie overal gegarandeerd komt omdat de tandwielen etc. tijdens het rijden ook bewegen en bij stilstaand spoelen niet of nauwelijks.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Lelijke Eend schreef:Iets lomper en wellicht duurder: gewoon olie er in doen, monteren, rijden en na 100km olie verversen en weer 100km rijden. Dit net zo lang herhalen tot de olie die er uit komt schoon is. Voordeel is dat de olie overal gegarandeerd komt omdat de tandwielen etc. tijdens het rijden ook bewegen en bij stilstaand spoelen niet of nauwelijks.
Zo doe ik het ook als de bak niet uitelkaar moet. Werkt perfect.
Goed bezig, Patje!
Ik hoop dat je de HY redelijk snel weer rijdend krijgt, want het lijkt me leuk als je eens met de HY naar een meeting komt (Citromobile…? ).
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
XBXG schreef:Goed bezig, Patje!
Ik hoop dat je de HY redelijk snel weer rijdend krijgt, want het lijkt me leuk als je eens met de HY naar een meeting komt (Citromobile…? ).
Dat is het streven wel ja! Maar ik heb geen enkel idee of dat gaat lukken.
Voor wat betreft de bak, je LE-methode is wil ik wel doen, maar ik vind het zonde om nu al nieuwe bakolie er in te gooien terwijl ik weet dat hij binnen 5 minuten weer zwart en vuil is. Dit ik wil hem eerst doorspoelen en daarna nieuwe bakolie er in. En deze bakolie wil ik dan wel weer na een aantal kilometers verwisselen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Vandaag was het weer donderdag, en dat is doorgaans mijn sleuteldag. Ik had er weer zin in, het was mooi weer en het ritje er naar naar onze loods was al erg vermakelijk;
Ik ben vandaag begonnen met het lostrekken van alle kabels en slangen die aan het blok zitten. Hierbij kwam ik tot de ontdekking dat de dynamo wel heel erg spannend vast zat! Zowel de bovenste als de ondersta bevestigingsbouten op het blok waren afgeknapt. Dat het ding nog iets deed (en dus ook de waterpomp!) was een wonder, de dynamo zat enkel nog vast aan de stelbout.
Het onderste stompje heb ik er uit kunnen krijgen, dan bovenste, die, dezien het roest, al veel eerder was afgebroken, zal ik waarschijnlijk uit moeten boren.
Om de dynamo toch enigzins vast te zetten, had men er maar een lekkere slak op gelast…
Op zich allemaal te fixen en dus geen ramp. Die kwam later…. Want….
Als je deze foto van de huidige versnellingsbak bekijkt, en daarna naar de foto’s van de vervangende bak, dan ziet het er toch behoorlijk anders uit!!!
Kortom, het is een andere bak… Omdat de uitsparing voor de startmotor op een andere plaats zit, lijkt het mij practisch onmogelijk om deze bak er achter te zetten.
Daarbij komt dat ik niet weet wat voor bak het dan is. Naar mijn idee, maar ik ben geen kenner, kan het enkel een hele vroege bak zijn (is het dan niet een afgeleide van een traction-bak?) of die van een diesel. Inhet laatste geval zullen de verhoudingen wel niet echt goed bruikbaar zijn.
Inhet eerste geval ben ik erg benieuwd of er eventueel onderdelen uitwisselbaar zijn. Wellicht kan ik dan van 2 bakken 1 goede maken. Hoe dan ook, een bezoek aan Citromobille met de HY schrijf ik al voorzichtig op mijn buik.
Nog even een vrolijk plaatje ter afsluiting van deze waardeloze sleuteldag;
Op de site van Jeroen Cats staat hoe je verschillende A-typen bakken (Eend en Dyane) uit elkaar kan houden door aan de ingaande as te draaien. Natuurlijk zullen de versnellingsbakverhoudingen va neen A-type bak niet hetzelfde zijn als die van jouw HY-bakken, maar wellicht kan je wel het truucje nadoen en zo de verhoudingen tellen/berekenen.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En dan kan je mischien de klok overzetten en past je starter gewoon. Is die nieuwe niet een tractionbak?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
bogaard77 schreef:En dan kan je mischien de klok overzetten en past je starter gewoon. Is die nieuwe niet een tractionbak?
Dat vermoeden heb ik wel, al kan het ook nog van een H72 zijn, het 1600 blok.
Nu ik er zo over denk, kan het bijna niet van een diesel zijn, want de verkoper heeft zijn bus juist omgebouwd naar een diesel. (peug J7 blok + bak)
Ik zal na het weekend eens even contacten met het magazijn vanhet HY-team. Wellicht hebben ze een juiste bak voor mij in de aanbieding en willen ze de oude bak + vervangende bak wel retour.
Volgende week ga ik in ieder geval door met de demontage van het blok en de bak. Dan kan ik hem eens open schroefen om een inwendige vergelijking te kunnen maken.
We zullen wel weer zien… maar balen doe ik wel!
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik denk dat de bak die je nu hebt afkomstig is van Hy met Indenor of perkins dieselmotor. Die gaat dus niet passen achter het ID blokje wat in je eigen Hy ligt… balen man…vet balen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
waterman771 schreef:Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik denk dat de bak die je nu hebt afkomstig is van Hy met Indenor of perkins dieselmotor. Die gaat dus niet passen achter het ID blokje wat in je eigen Hy ligt… balen man…vet balen
Toch een diesel??? Hmmm, vreemd…
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb ondertussen contact gehad met het HY-team die ook dachten dat het om een bak van een diesel ging…. Ze rekenen trouwens €750,- voor een gereviseerde bak. Dit vind ik niet duur maar wel veel geld.
Een bak waarvan de staat onbekend is kost €350,-. Wat ik weer aan de dure kant vind. Je loopt immers toch een risico.
Ik koop idd liever een bak uit een sloper met een verhaal, dus een verklaring dat de bak nog goed was voor de sloop.
Stiekem hoop ik in Utrecht nog iets tegen het lijf te lopen, echter weet ik ook dat je op Citromobile toch behoorlijk prijzen kunt aantreffen…. Tja, we zien wel.
Maar als iemand toevallig iets weet dan hoor ik dat natuurlijk graag! Ook België vind ik op zich geen probleem. (weer een goed excuus om een lekker ritje met de eend te maken!)
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
patje74 schreef:
Stiekem hoop ik in Utrecht nog iets tegen het lijf te lopen, echter weet ik ook dat je op Citromobile toch behoorlijk prijzen kunt aantreffen…. Tja, we zien wel.
Maar als iemand toevallig iets weet dan hoor ik dat natuurlijk graag! Ook België vind ik op zich geen probleem. (weer een goed excuus om een lekker ritje met de eend te maken!)
Balen Patrick. Maar ik heb nu wel iets om naar uit te zien in Utrecht. Ik speur met je mee aldaar.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!