Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Aan allen die aanwezig zijn een goede morgen en aan allen die niet aanwezig zijn euhh… ook een goede morgen!
Ik had graag een mening gekregen over dit:
1) Is het mogelijk om een gasinstalatie te laten plaatsen op een I.E. 21?
2) veroorzaakt dit geen problemen met de motor,motormanagement(omdat ik hier steeds carbu modellen tegen kom)?
3) wat moet ik van het kostenplaatje verwachten,indien mogelijk?
Graag de meest uiteenlopende meningen aub?
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Ook goedemorgen Bloop,
Toen door mijn DS-garage (Auto Renaissance te Amsterdam) de gasinstallatie werd besteld moest worden opgegeven voor welk type het bestemd was. Daar werd ‘21 carb’ ingevuld, wat de suggestie zou wekken daar ook ‘21 inj’ had kunnen staan.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: LPG op een DS 21/23 I.E.
blooper1963 schreef:Aan allen die aanwezig zijn een goede morgen en aan allen die niet aanwezig zijn euhh… ook een goede morgen!
Ik had graag een mening gekregen over dit:
1) Is het mogelijk om een gasinstalatie te laten plaatsen op een I.E. 21?
2) veroorzaakt dit geen problemen met de motor,motormanagement(omdat ik hier steeds carbu modellen tegen kom)?
3) wat moet ik van het kostenplaatje verwachten,indien mogelijk?Graag de meest uiteenlopende meningen aub?
Ik heb, voor ik SM ging rijden, een aantal jaren met een DS 21IE op LPG gereden. Die auto was voorzien van een systeempje waardoor ze altijd op benzine start. Die auto reed echt fantastisch op gas. Ook hier een 85 liter tank, waarmee ik zomaar 600 kilometer kon rijden. Nooit storingen gehad, en gewoon iedere 10.000 km kleppen stellen. Ik heb met die auto 150.000 kilometer op LPG gereden in 5 jaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Nou!! wat leuk te horen dat dit minstens al mogelijk is
Nu nog een deftig systeem en een prijskaartje er opgeplakt.
@waterman771 : waar ligt die tank dan? achter de achterbank? of in het verdiepte gedeelte van de kofferbak? en wat managed die gas instalatie dan? een eigen ECU of de bestaande Van BOSCH?
Dag Blooper,
Ik rij ook in een IE21 op gas. Ligt een hele simpele installatie in (origineel uit een renault 16 geloof ik). Tank ligt in de kofferbak. Auto start alrijd op gas, ook als het vriest. Ben er heel tevreden over. Heb echter geen idee van de kosten om zoiets in te bouwen.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Dag Blooper,
Het wordt misschien wat eentonig maar…. ook ik rijd op gas en wel met een 23ie, ik heb twee jaar geleden wat backfires gehad maar op zich had dat niets met het gas maar alles met de verdeler te maken. 123 geïnstalleerd en weer dik in orde. Het systeem start op benzine en schakelt bij een bepaald toerental zelf over naar gas.
Tevens rijd ik nog een CX GTi 2500 op gas, waarvan velen meenden dat dat niet zou kunnen. Dat kan probleemloos met gasinjectie, en het biedt een aantal voordelen t.o.v. een conventionele installatie.
Prijzen lopen uiteen naar gelang merk en leverancier. Een gewoon systeem kost ongeveer tussen de € 750 en € 1400 en een injectiesysteem is aanmerkelijk duurder; in ieder geval boven de € 2000,=
Ik heb inclusief inbouw € 2400 betaald voor een Prins VPI systeem.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Het kan goedkoper dan 2400 euro (± 1800), wanneer je een Italiaans merk gebruikt (OMVL). Er zijn 2 mensen bij de CX club die dit merk in een 2400/2500 injectie hebben laten bouwen en er erg tevreden over zijn. it was bij Carbalt in Amsterdam.
Mr DS schreef:Dag Blooper,
Het wordt misschien wat eentonig maar…. ook ik rijd op gas en wel met een 23ie, ik heb twee jaar geleden wat backfires gehad maar op zich had dat niets met het gas maar alles met de verdeler te maken. 123 geïnstalleerd en weer dik in orde. Het systeem start op benzine en schakelt bij een bepaald toerental zelf over naar gas.
Tevens rijd ik nog een CX GTi 2500 op gas, waarvan velen meenden dat dat niet zou kunnen. Dat kan probleemloos met gasinjectie, en het biedt een aantal voordelen t.o.v. een conventionele installatie.
Prijzen lopen uiteen naar gelang merk en leverancier. Een gewoon systeem kost ongeveer tussen de € 750 en € 1400 en een injectiesysteem is aanmerkelijk duurder; in ieder geval boven de € 2000,=
Ik heb inclusief inbouw € 2400 betaald voor een Prins VPI systeem.Gert.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Het kan goedkoper dan 2400 euro (± 1800), wanneer je een Italiaans merk gebruikt (OMVL). Er zijn 2 mensen bij de CX club die dit merk in een 2400/2500 injectie hebben laten bouwen en er erg tevreden over zijn. it was bij Carbalt in Amsterdam.
Dat is heel goed mogelijk, maar ik woon niet in Amsterdam en ik heb bewust voor de kwaliteit van een Prins systeem gekozen en voor een inbouwstation wat relatief dicht bij mijn woonplaats is.
De prijzen die ik gaf aan Blooper zijn uiteraard indicatief, mogelijk dat ze in België ook nog anders liggen.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
OMVL en Prins zijn 2 merken, er zijn er nog el een paar. Deze merken hebben ze door heel NL en BE. Gewoon even een rondje bellen en prijzen vergelijken. Je kunt zelf een keuze maken. Men zegt dat Prins beter is en dat zou best wel kunnen, maar 600 euro (= +25%) is best veel geld en er staan 2 goede ervaringen tegenover.
Het is en blijft een individuele keuze, er ie geen slechte of beter keuze hier denk ik.
Mr DS schreef:Het kan goedkoper dan 2400 euro (± 1800), wanneer je een Italiaans merk gebruikt (OMVL). Er zijn 2 mensen bij de CX club die dit merk in een 2400/2500 injectie hebben laten bouwen en er erg tevreden over zijn. it was bij Carbalt in Amsterdam.
Dat is heel goed mogelijk, maar ik woon niet in Amsterdam en ik heb bewust voor de kwaliteit van een Prins systeem gekozen en voor een inbouwstation wat relatief dicht bij mijn woonplaats is.
De prijzen die ik gaf aan Blooper zijn uiteraard indicatief, mogelijk dat ze in België ook nog anders liggen.Gert.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
OMVL en Prins zijn 2 merken, er zijn er nog el een paar. Deze merken hebben ze door heel NL en BE. Gewoon even een rondje bellen en prijzen vergelijken. Je kunt zelf een keuze maken. Men zegt dat Prins beter is en dat zou best wel kunnen, maar 600 euro (= +25%) is best veel geld en er staan 2 goede ervaringen tegenover.
Het is en blijft een individuele keuze, er ie geen slechte of beter keuze hier denk ik.
Volledig mee eens; heb dan ook alleen mijn eigen ervaringen en keuze’s aangegeven, Blooper vraagt heel specifiek naar ervaringen én prijzen.
Overigens heb ik in 40000km geen enkele storing gehad met de gasinstallatie in de CX, dus ik ben zeer tevreden. In het verleden heb ik met gasinstallaties wel andere ellende meegemaakt.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Of het duur is of niet moet je volgens mij bekijken aan de hand van het aantal kilometers dat je er jaarlijks mee wil doen.
Bij een DS gebruik je normaliter een systeem dat op het vacuum werkt en dus geen injectie-systeem.
Dit kan simpelweg net zo ingebouwd worden als bij een carburateursysteem.
Je sluit dan het gehele injectiesysteem af. De computer en de injectoren en alles wat daar in bij hangt wordt nagenoeg buitengesloten een je bouwt een systeem met een standaard verdamper in, dat op het vacuum werkt, zoals reeds gezegd.
In aanschaf zijn deze systemen vanaf zo’n 600 euro te verkrijgen. Overschakelen van benzine (waarop je start) kan met een handschakelaar, een tijdschakelaar, een toerental gedoseerde schakelaar of een temperatuurschakelaar.
Het systeem werkt perfect en er is geen merkbare slijtage in het systeem aanwezig.
Backfires kun je krijgen, vooral als je op LPG start. Dit is te wijten aan een niet optimaal verdeelstuk of aan een minder goed ontstekingssysteem.
Zijn beide in orde, dan kun je probleemloos op LPG starten en rijden.
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Precies zoals Cees78 en Kees76 zeggen: de meeste IE’s op gas hebben gewoon een ‘gascarburateur’. En dat lijkt mij nou jammer - wel ‘injection electronique’ op het kofferdeksel, maar niet het bijbehorende vermogen. Waarom koop je dan niet gewoon een auto met carburateur? Nou ja, als je nou eenmaal een IE hebt ...
Gasinjectie in een DS is natuurlijk wel stoer. Als je het geld er voor hebt: doen.
Tsja…
Blooper heeft zijn 21ie eerst gekocht, voordat hij erachter kwam, dat je wel heel erg economisch op LPG kunt rijden.
Mijn DS had toevallig ook ie en ik kon hem niet laten staan. Leuke techniek en door mij destijds al voorbestemd om uitgerust te worden met een LPG installatie.
Bij het rijden op benzine haal je meestal niet het onderste uit de kan om auto en inhoud van de portemonnai te sparen. Dan valt het overigens best mee met het relatieve vermogensverlies bij het rijden op LPG.
Een optie is nog om de lettertjes ie van de kofferdeksel te verwijderen.
Cees78
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
Er is een mogelijkheid dat je wel gewoon je vermogen kan behouden bij een IE op LPG.
Wel echt iets voor de techneuten onder ons, maar lees het onderstaande verhaal maar eens.
http://forum.bs-autotune.nl/viewtopic.php?t=125
Ajeto!!!