Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Ik heb drie weken geleden mijn startmotor uitgebouwd en vervangen voor een kleiner en krachtiger type van Valeo.
Het is goed te doen maar de oude startmotor er uit krijgen is gewoon uiterst lastig. Ik heb eerst het hitteschild er afgehaald en dit heb ik nogal aardig moeten verbuigen om het er tussenuit te kunnen halen. Daarna heb ik de spullen los gesleuteld die op het schutbord zitten naast de motorsteun, zodat de startmotor er naar achteren uit kon. Door wat heen en weer te friemelen kreeg ik hem uiteindelijk vrij makkelijk los.
Het aantal tanden heeft te maken met het bouwjaar, Chyparse kan je hier alles over vertellen.
De kleinere Valeo starter inbouwen is op zich een eitje, alleen moet je het hitteschild aanpassen (in de lengte) en ook is het verstandig om de voedingskabel van de accu naar de starter te vervangen voor een nieuw exemplaar. Bij deze gelegenheid kun je hem ook langer maker en een andere route door het vooronder kiezen (beter los te sleutelen en minder brandgevaar). Tevens heb ik de draad vernieuwd die het startrelais op de startmotor verbind met het aansluitpunt vlak bij de accu.
De auto start nu als nooit tevoren en daar ben ik toch echt wel heel blij mee.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Ik heb gewoon gereedschap voor huis-, tuin- en keukengebruik en niet om aan auto’s te sleutelen nee. Dit is de allereerste keer dat ik echt iets zelf doe aan mijn auto en dan gaan er wel eens dingen stuk.
Heeft iemand een tip hoe je het hitteschild kan verwijderen van de startmotor zonder het uitlaatspruitstuk eraf te halen dan? Moet je het hitteschild uberhaupt verwijderen? En kan ik zonder het uitlaatspruitstuk te verwijderen wel bij de bouten waarmee de startmotor vast zit, eventueel dus ook zonder de motor op te tillen?
Zoals al gezegd, ik wilde het eerst eens zelf proberen voordat ik er hulp van buitenaf bij roep. Ik heb geen haast, het is toch nog prutweer om te rijden.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Bas schreef:
Heeft iemand een tip hoe je het hitteschild kan verwijderen van de startmotor zonder het uitlaatspruitstuk eraf te halen dan? Moet je het hitteschild uberhaupt verwijderen?
Bas even zelf goed kijken en voelen waar de moertjes van het hiteschild zitten, kun je losmaken met steeksleutel 8. blijf nou van dat spruitstuk af tenzij je de komende zomer afgebroken bouten uit je kop wil ptoberen te lassen, boren oid.
Dat hitteschildje is er zo af, dan de motorsteun zoals beschreven, de drie bouten van de startmotor, de 2 sraden achterop de startmotor losmaken en dan gewoon naar achteren schuiven en een beetje wringen, gewoon proberen en koop goed gereedschap.
ID Super schreef:Bas;
Je hebt nu van minstens 4 mede-leiders te horen gekregen, dat je eerst even geen aandacht aan dat hitteschild moet besteden!!Eerst motorsteun lossen, motor liften en startmotor naar achteren schuiven.
Overigens: de 3 bouten zitten aan de voorkant van de auto. Kijk maar goed: dwars door het koppelingshuis heen! Aan de achterkant van de startmotor kunnen nog 2 bouten zitten die in de zijkant van het blok geschroefd zijn (afhankelijk van de uitvoering van de startmotor).
Dus morgen eerst naar de bank voor een paar centjes en dan goed gereedschap halen en dan: go, brother, go!
Super ID!!
Als ik het goed begrepen had, zit de startmotor toch vast aan het hitteschild? Sowieso met 1 moer aan de zijde die naar de achterkant van de auto wijst…..
Ik laat het spruitstuk al zitten ops: ops: Vanavond draai ik de moeren weer terug die ik er al af had gehaald en dan ga ik weer verder met de rest.
Ik zie de moertjes ook wel zitten van het hitteschild, ik zal vanavond eens proberen of ik die in ieder geval al los kan krijgen.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Doe wat kopervet op het schroefdraad van de moertjes die je los hebt. Dan gaan díe er de volgende keer in ieder geval makkelijk af.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Als ik het goed begrepen had, zit de startmotor toch vast aan het hitteschild? Sowieso met 1 moer aan de zijde die naar de achterkant van de auto wijst…..
Ik laat het spruitstuk al zitten ops: ops: Vanavond draai ik de moeren weer terug die ik er al af had gehaald en dan ga ik weer verder met de rest.
Ik zie de moertjes ook wel zitten van het hitteschild, ik zal vanavond eens proberen of ik die in ieder geval al los kan krijgen.
Klopt, aan de achterkant zit het hitteschild met een moer aan de startmotor vast, verder bovenop zitten twee of drie moertjes en rechts aan de zijkant zit het hitteschild vast aan de zijkant van de startmotor met 1 a 2 moertjes ( als alles er nog op zit)
Bij mij zit er alles nog op. Ik kan de moer zien aan de achterkant van de startmotor, drie moertjes aan de zijkant, precies achter het uitlaatspruitstuk.
Waar zit de startmotor precies aan vast en waarmee?
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Bij mij zit er alles nog op. Ik kan de moer zien aan de achterkant van de startmotor, drie moertjes aan de zijkant, precies achter het uitlaatspruitstuk.
Waar zit de startmotor precies aan vast en waarmee?
De startmotor zit met drie bouten vast vanaf de voorzijde van de auto gezien, en aan de achterkant met 2 draden; de grote pluskabel en de draad voor het startrelais. De positie van de bouten is; linksboven, linksonder en de slechts bereikbare rechtsonder als je zelf voor de auto staat.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
OK, als het drie bouten zijn dan moet het nog te doen zijn. Ik zal vanavond eens met een flinke zaklamp goed gaan kijken waar ze precies zitten.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Nog een tip als je een goede dopsleutelset koopt / leent: Zorg dat je kruiskoppelingen en verlengstukjes in diverse lengtes hebt. Daarmee kun je de moeilijk toegankelijke bouten en moertjes bereiken met een hoop getrut, excusez le mot. De doppen liever met een 6 kant, dat sluit lekker aan, dan heb je minder kans op rond draaien van je boutjes en moertjes en zorg dat de dop goed aansluit op de bout/moer.
Een andere tip is om een grotere bescherming over je voorscherm te hangen (oud laken of zo), want jouw lak ziet er erg mooi uit. Er zitten toch altijd scherpe kanten aan een spijkerbroek of overall, bovendien als je zo vaak iets laat vallen als ik… Het zou zonde zijn als er iets mee gebeurd en geeft na al die inspanning geen bevredigend gevoel meer.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Even een samenvatting:
MAAK DE ACCUPOOL LOS!
haal je spatbord eraf en eventueel de accu en accubak weghalen.
Het hitteschildje dat rond je startmotor zit zit origineel met 1 M7 (sleutel 11)moer en 3 M5(sleutel boutjes. Die boutjes hoef je maar een paar lagen los te draaien.
Als het hitte scildje weg is hoef je de motor dacht ik niet op te krikken.
Het dikke ijzeren anti tril blok weghalen en de veerbol eraf. Op de bendix zit de pluskabel vast. deze eraf halen. (M8 sleutel 13)
De startmotor zelf zit vast met drie draadeinden(bouten M7) door het aluminium koppelingshuis en soms met twee boutjes aan de achterkant boven en onder de starter!
Nu moet ie er achteruit omhoog tussenuit kunnen.
Ik haal zelf ook altijd het luchtfilter en het hitteschild op het uitlaatspruitstuk weg….
En bel Dago even! Kan die zn gereedschap mee nemen!
sterkte!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
AAAAAAAHHH, ik bel Dago binnenkort wel even.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Dan bedoel ik ook pas binnenkort. Deze week is vierdaagse week in Nijmegen, we hebben zelf een loper in huis tot en met zondag dus voor die tijd gebeurt er sowieso niet zo heel veel.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zou ik doen bas, want met een standaard Knak-een-kinzo setje gaat het niet werken!
Ik koop bij elke grote klus goed gereedschap ter waarde van de arbeidsloon die ik niet naar de garage breng!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Zou ik doen bas, want met een standaard Knak-een-kinzo setje gaat het niet werken!
Ik koop bij elke grote klus goed gereedschap ter waarde van de arbeidsloon die ik niet naar de garage breng!
Dan heb jij zeker een garage die 10 euro per uur rekenen want als ik dat gereedschap van jou soms zie kan ik me niet voorstellen dat je veel aan arbeidsloon kwijt zou zijn…....
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste