Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Het dak eraf en dan….......?
dat is een mooi begin van een aantal wat mindere verrassingen.
Ik had al enige tijd geleden besloten het dak er af te halen in verband met ernstige lekkage van mijn schuifdak, ter info het dak zelf is van aluminium en de constructie van het schuifdak zelf is van staal.
Nee, niet wat je denkt, geen rotte dakrand op een paar minieme plekjes na, maar door ondeskundig gekloot aan de afwatering van het schuifdak ernstige roestschade aan de C stijl. De gevolgen; de complete regengoot rechts boven/achter het spatbord weg, de iets hoger gelegen horizontale plaat die de hoedenplank onderlangs via de C stijl met de goot verbindt ook grotendeels weg en tenslotte de C stijl zelf binnen en buiten onderaan een groot deel weg. Dit alles rechtsachter.
Tijdens de demontage van het dak bleek dat het dak aan de rechterachterkant, met name het deel wat boven het rechterachterportier zit, doorgeroest was precies boven het profiel waarmee het in de dakrand zit en deels ook in het rubber. Dat over een lengte van meer dan 60 cm!
Het dak hebben we nadat het eraf gehaald is omgekeerd neergelegd om de eventuele schade aan de schuifdak constructie te kunnen vaststellen. Ook hier ondeskundige reparaties die op termijn hun gevolgen hebben; bv doorgerotte plaatdelen die compleet met kit waren dichtgeplamuurd aan de schuifdak cassette. Achter hing de hele cassette los en voor zit hij zo gruwelijk vast dat het geheel niet zonder schade te demonteren is.
Duidelijk is te zien dat deze zg reparatie reeds lang geleden heeft plaatsgevonden, en heel erg jammer daar de rest van mijn voiture spijkerhard is.
Uiteraard ga ik dit herstellen maar voordat ik er aan begin heb ik toch een aantal vragen aan mijn medeforummers, die wellicht een oplossing of idee hebben.
Zover mijn kennis strekt is het zo dat schuifdaken bijna altijd in een aluminium dak geleverd werden af fabriek. Vraag: Is dit zo of zijn er ook nog andere mogelijkheden met betrekking tot een schuifdak?
Weet iemand hoe het schuifdak (de hele cassette) aan het alu dak bevestigd is?
Elders op het forum is iemand met de constructie van een Twingo vouwdak bezig in een CX, ofwel onderzoekt de mogelijkheid om dit te realiseren.
Is dit voor een DS eventueel ook een optie en welk type dak ( materiaal) zou je daarvoor moeten gebruiken dan?
Zijn er ook alu daken geleverd, die dicht zijn, dus zonder schuifdak?
Heeft iemand nog andere serieuze suggesties met betrekking tot dit onderwerp?
Bij voorbaat hartelijke dank voor jullie inbreng.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ehm…begrijp ik uit je verhaal dat je dus nu of een dicht dak of een ander (lees: niet-DS) schuifdak wilt?
Voor de eerste optie zou ik dan voor een plastic dak gaan, ik dacht dat de alu daken alleen werden gebruikt i.c.m. een schuifdak.
Tsja,vervelend die schade.
Nu heb je dus laswerk…
In ieder geval succes met de herstelwerkzaamheden!
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Heb je foto’s van je werkzaamheden?
Gr Martijn
a. polyester en alluminium
b. in het midden (bij mijn elektr schuifdak) aan de dakrand en op de hoeken van de casette wordt deze (gelukkig) ondersteund dmv beugels in de dakgoot.
c. vouwdak in een ds is voor mij als vloeken in de kerk
d. alluminium dak geleverd zonder schuifdak ?: nee.
e. op zoek naar een gezond schuifdak en afscheid nemen van je huidige schuifdak. wordt zo nu en dan wel eens eentje aangeboden maar moet je (waarschijnlijk) wel geduld hebben.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Hier thuis staat een snoek, en volgens mij is dat dak gewoon van alu, hoor
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Pascal schreef
Ehm…begrijp ik uit je verhaal dat je dus nu of een dicht dak of een ander (lees: niet-DS) schuifdak wilt?
Nee, ik wil zeker geen dicht dak en in principe ook geen niet DS schuifdak.
citroen23 schreef:
c. vouwdak in een ds voor mij als vloeken in de kerk
DSen zijn vanaf nieuw altijd verkrijgbaar geweest met dit soort daken, eerlijk gezegd vind ik het ook niet de mooiste oplossing.
e. op zoek naar een gezond schuifdak en afscheid nemen van je huidige schuifdak. wordt zo nu en dan wel eens eentje aangeboden maar moet je (waarschijnlijk) wel geduld hebben.
Dat is voor mij misschien ook wel de enige goede oplossing maar ik wacht toch nog even af of er nog andere suggesties komen.
Laswerk aan de Cstijl is op zich geen probleem, ik moet alleen even het plaatwerk verzamelen. Op de site van Dirk Sassen staat eigenlijk al het materiaal wat ik nodig zou hebben én ik ben volgende week toch in Düsseldorf, dus dat gaat wel goed komen.
Toch spookt er in m’n hoofd nog het idee rond dat er nog een ander type dak qua materiaal zou moeten zijn icm een schuifdak.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Mr DS schreef:
Toch spookt er in m’n hoofd nog het idee rond dat er nog een ander type dak qua materiaal zou moeten zijn icm een schuifdak.
Gert.
Het eerste type Hollandia schuifdaken, met de aluminium hendel, werden gemonteerd in een polyester dak.
Het schuifdak gedeelte zit in een aluminium dak geklemd. Dit doordat de randen van de opening omgeplooid werden.
citroen23 schreef:alluminium dak geleverd zonder schuifdak ?: nee.
Klopt dit :
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
citrods schreef:
Het schuifdak gedeelte zit in een aluminium dak geklemd. Dit doordat de randen van de opening omgeplooid werden.
Zit het niet verlijmd of gekit? Of is dat te modern gedacht door mij.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
citrods schreef:Het eerste type Hollandia schuifdaken, met de aluminium hendel, werden gemonteerd in een polyester dak.
Het schuifdak gedeelte zit in een aluminium dak geklemd. Dit doordat de randen van de opening omgeplooid werden.
precies. die heeft m’n vader in z’n ds23 zitten.
hiervoor heeft hij een special gehad met ook een hollandia schuifdak gehad maar dan met zo’n wit kunstof schuifje welke je resp. naar voren duwt of naar achter trek. deze was ook van alluminium. zelf een elektr. alluminium schuifdak. dan hebben we alle versie’s wel zo’n beetje gehad.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Hallo Gert, Heb jij een elektrisch schuifdak van Hollandia?
Ik heb zelf wel zo’n een en had laatst wat lekkage bij de achterschotjes binnen. Ik heb toen de afwateringkanalen van het schuifdak doorgeblazen met de compressor. Bij het schuifdak kwam toen veel rommel en roest uit.
Ik verwacht ook dat de bak van binnen roest en dat daardoor de afwaterkanalen verstopt raken.
Ook zijn mijn c stijlen aangetast door roest, of dat net zo erg is bij jou kan ik nog niet beoordelen omdat deze nog bij de garage staat.
Ik hoop het niet uiteraard.
succes
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Mr DS schreef:
Zit het niet verlijmd of gekit? Of is dat te modern gedacht door mij.
Gert.
Neen, randen zijn omgeplooid. Ik heb dergelijk schuifdak in mijn DS.
En een ander ds schuifdak heb ik volledig gedemonteerd om de schuifdak constructie in te bouwen in mijn SM.
Voor alle duidelijkheid, ik heb het over het tweede type Hollandia dak, met de plastic handvat (schuif voor/achter) als bediening voor het sluiten/openen.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
giel schreef:
Hallo Gert, Heb jij een elektrisch schuifdak van Hollandia?
Ik heb zelf wel zo’n een en had laatst wat lekkage bij de achterschotjes binnen. Ik heb toen de afwateringkanalen van het schuifdak doorgeblazen met de compressor. Bij het schuifdak kwam toen veel rommel en roest uit.
Ik heb geen elektrisch schuifdak, het mijne is handbediend. Doorblazen ging bij mij niet, ook niet met 10 bar. Ik ben er na de verwijdering van het hele dak achter waarom niet. Op alle vier de uiteinden een waterafvoerslang…. die uitkomt op een koperen uitlaatpijpje van 6mm doorsnede; kompleet dichtgerot dus.
citrods schreef:
Voor alle duidelijkheid, ik heb het over het tweede type Hollandia dak, met de plastic handvat (schuif voor/achter) als bediening voor het sluiten/openen.
Ik weet niet welk type schuifdak het is, waarschijnlijk wel een Hollandia dak maar de mijne heeft aan de voorkant een verchroomde handle zitten die eerst met een kleine verchroomde drukknop ontgrendeld wordt en dan schuin naar beneden open springt, daarna kun je aan deze handle het dak naar achter open trekken.
Voor de volledigheid; het is een Belgische auto van 1973 en in 1981 naar NL gekomen. Bijzonder is tevens dat er in het metalen deel van het schuifdak zelf een raam zit. Men beweert dat dit alleen op enkele Belgische DSen zo uitgevoerd is. Zelf ben ik zo’n uitvoering nog niet eerder tegengekomen.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
BasisBIX schreef:citroen23 schreef:alluminium dak geleverd zonder schuifdak ?: nee.
Klopt dit :
nee klopt niet, ik heb ook een alu dak zonder schuifdak..
Aluminium DS daken zonder schuifdak bestaan wel degelijk hoor. Heb er al vele naar de eeuwige aluminiumvelden gebracht, omdat ze meestal rot zijn in de rondingsrand boven de A-stijl.