Bij mijn ID19B van eind 1966 was de hemelbekleding helemaal verweerd. Met een paar keer trekken was de hele bekleding er uit. Nu nog “even” de lijmresten verwijderen…
Voor montage van een verse bekleding wil ik eerst de oorzaak wegnemen. Wat opvalt is dat het dak erg vochtig is van binnen. Zou het polyester poreus kunnen zijn? Wie weet raad? Alvast bedankt voor je reactie.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ik denk eerder aan vocht in je auto dat tegen het dak aan condenseert.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Weet een van jullie of en waar deze hemelbekledingsstof nog te koop is?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
GW-tje schreef:Weet een van jullie of en waar deze hemelbekledingsstof nog te koop is?
bij Citro Classique in Borculo weet, daar hebben ze dat van mijn bekeet, zie plaatje.
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ik meen dat in die oudere ID’s origineel een cremekleurig doek zit. Daar is vlgs mij moeilijk aan te komen. Het nieuwere grijze met schuim wel (bij Chyparse bv).
Bij de DS-club kun je ook hemelbekleding krijgen. Ik heb het zelf er op gelijmd en het ziet er weer keurig uit.
dus polyester dat poreus wordt dat kan niet?
condens van binnen uit moet toch ook ergens vandaan komen…
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Condens kan overal vandaan komen, je verzamelt vocht in de auto, simpelweg door erin te zitten en te ademen, door er met beregende kleren in te stappen, natte voeten op het tapijt, kleine lekkage’s langs ramen en deuren, evt van de kachel etc. Door temperatuurverschillen kan dit condenseren tegen bv het raamwerk, onbekleed blik of het onbeklede polyesterdak, welke alle onderdelen zijn die slecht isoleren.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Inderdaad, kan ik beamen. Ik heb ooit een ID19P gehad waarin een tijdje geen hemelbekleding zat. Als ik 10 minuten in stilstaande auto zat dan kwamen druppels water al van het dak af!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wij hebben jaren in onze berlingo gekampeerd en ik kan je een ding zeggen, als je dan wat koudere nachten hebt, dan drupt het water ‘s ochtends op je dekbedje van dat koude blik…
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
id19b1966 schreef: Voor montage van een verse bekleding wil ik eerst de oorzaak wegnemen. Wat opvalt is dat het dak erg vochtig is van binnen. Zou het polyester poreus kunnen zijn? Wie weet raad?
Dit ligt aan de manier van montage van de hemelbekleding; de bekleding zit direct op het dak geplakt en bij koud weer levert dit een z.g. koudebrug op doordat er geen isolerende lagen tussen zitten. Bij de meeste auto’s zit er schuim tussen dak en hemel en meestal ook nog een luchtlaagje, dit laatste is ook een isolator.
Dit betekent overigens niet dat de condens er niet is, alleen zit die dan tussen dak en hemel en het meeste vocht kruipt in het schuim.
Je zou er om het condenseren te verminderen een dunne laag schuim tussen kunnen plakken, dat scheelt al redelijk wat, maar het zal nooit totaal verdwijnen.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Nieuwe bekleding monteren heeft dus weinig zin, over een tijdje is het weer mis… Vochtvreters halen ook niks uit? Het is sowieso echt een mooi weer auto toch? Alles beslaat als een dolle en is moeilijk schoon te houden zonder blower en achterruitverwarming.
Bedankt voor de reacties overigens.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Heeft wel zin. Het isoleert toch altijd in bepaalde mate waardoor condensatie minder wordt of helemaal wegblijft, zeker als je de achtergeschuimde dakbekleding gebruikt. Daarnaast heeft dakbekleding ook geluidsisolerende eigenschappen. Dus onderweg een stuk comfortabeler.
Je kunt het beste gewoon vochtbestendige lijm gebruiken. Ik heb nieuwe dakbekleding bevestigd met lijm die Chyparse mij aanbevolen had. Ik weet het merk niet meer (ik meen dat het in een blik zat).
Als je de dakbekleding lijmt moet je dak uiteraard kurkdroog zijn. Dit kun je bereiken door je auto op een droge dag een tijdje met de ramen open te laten staan (bij voorkeur bij wat hogere temperaturen in voorjaar).
en hoe kan ik het best de lijmresten verwijderen?
Na alle reacties over vocht en de hemelbekleding zelf, zou ik graag wat tips ontvangen over het verwijderen van de lijmresten. Alvast bedankt!
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Als id19b1966 voortaan zonder dakbekleding wil rijden dan kan het verwijderen van de lijmresten wel degelijk een probleem zijn.
Mechanisch verwijderen verdient echt de voorkeur maar zal moeilijk gaan zonder het dak te beschadigen. Dus monikkenwerk.
Als er weer bekleding ingeplakt wordt dan zou ik inderdaad de resten laten zitten (alles wat los zit wel verwijderen).
Ga zeker niet zomaar met oplosmiddelen aan de gang. Het is ongezond en het kan alleen maar je polyester aantasten en zal vrijwel zeker geen uitwerking meer hebben op de uitgeharde oude lijmresten omdat de meeste contactlijmen gewoonweg niet meer op te lossen zijn (doordat ze bij uitharden onomkeerbaar gecrosslinkt worden).
Ben zojuist in de stalling geweest. Het merendeel van de lijm is neergedaald op het interieur… Was wel ff schrikken! Maar goed. Heeft iemand ervaring met het bedrijf D&O services in Almere? Ik kom nl. regelmatig in Almere en wil daar mijn hemelbekleding laten vervangen. De hemelbekleding zelf kost overigens bij Chyparse (ook in Almere!) ca. 80 euro excl. btw 3 delig (achterschot, zijschotten en hemel zelf). Nu de montagekosten nog… Alle tips zijn welkom!