Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005
- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Beste zwevers,
Sinds vorige week heb ik een motorisch probleem met mijn DS (2100cc). Aanvankelijk merkte ik dat de auto af en toe hikte, maar verder niet minder goed liep, maar afgelopen vrijdag hield hij er op de snelweg bijna mee op, heftig inhouden en stotteren, en bij de eerste gelegenheid die ik kon vinden van de weg af te komen was het helemaal afgelopen. Met veel moeite, horten en stoten en zonder stationair draaien toch thuisgekomen, en de boel eens geïnspecteerd.
Wat me opvalt:
[list]- Als de motor aanslaat loopt deze erg onregelmatig, zoals op 3 cylinders, en rookt uit de uitlaat (niet veel, maar volgens mij meer dan anders);
- Bij een eerdere inspectie -na de eerste keer stotteren verdacht ik een bevroren LPG-verdamper, dus heb ik de koelvloeistof gecontroleerd- kon er wel twee liter koelvloeistof bij in de radiator, maar het niveau is nu nog goed;
- Na de laatste keer rijden zat er wat schuim onder de radiatordop, en als ik gas gaf, liep er koelvloeistof uit de overstort op straat;
- Alle contactjes van de ontsteking zijn goed, maar de stekkertjes van de bobine zaten volgens mij verkeerd (plus op massa en omgekeerd). Bij m’n eend maakt de volgorde van de stekkertjes niks uit, maar is dat bij een DS ook zo?[/list:u]
Momenteel slaat de auto ook niet meer aan. Ik verdenk nu de bobine, vanwege het feit dat de auto nu ook niet lijkt te vonken, maar de laatste keren dat hij nog wel startte, klonk het alsof niet alle cylinders meededen, en ik zou zeggen dat dat bij een defecte bobine vreemd is. In hoeverre zou dit verhaal kunnen kloppen? En kan ik een andere bobine (GSA heb ik nog liggen) even gebruiken om de werking te testen? En zou het, gezien het overstorten van de koelvloeistof en de rook, ook duiden op een lekke koppakking, en lijkt het dan ook alsof de auto op 3 pitten loopt?
Of heeft iemand misschien nog andere suggesties wat het kan zijn, of wat ik kan controleren?
Alvast hartelijk bedankt voor alle evt. reacties,
Sybolt Wiersma
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
koppakking? je radioator mag mits ie niet nokkie vol is egenlijk geen druk opbouwen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Mee eens. Zit er toevallig ook van die mayonaise onder je olievuldop?
Baidewee, als er 1 cilinder merkbaar niet meekomt kun je dat mogelijk met een compressietest nagaan. Blijft er daar een (of meer) achter dan is het gezien de symptomen raak & mag de kop eraf.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mayonaise komt toch van vaak alleen maar kortje stukjes rijden?
Of zit ik nu mis?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
@ wolfman; “mayonaise” vormt zich doordat koelvloeistof (water) zich mengt met olie en deze emulsie ziet er uit als vieze mayo. Korte afstanden hebben hier niet veel invloed op.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
wel is het zo dat bij lange afstanden de KVS weer verdampt en verwijnt… Tenzij je lek zo graat is dat ie dat niet kan, Je ziet dan ook je oliepijl stijgen..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mr DS schreef:@ wolfman; “mayonaise” vormt zich doordat koelvloeistof (water) zich mengt met olie en deze emulsie ziet er uit als vieze mayo. Korte afstanden hebben hier niet veel invloed op.
Gert.
wat je nog weleens ziet is dat bij korte ritten vocht (condens) neerslaat in je olie. Die kookt er op lange ritten wel uit, maar op korte ritten dus niet. Dus kun je bij alleen korte ritten ook mayo terugvinden op sommige plekken.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Re: Motorproblemen DS21 op LPG
swiersma schreef:Beste zwevers,
Momenteel slaat de auto ook niet meer aan. Ik verdenk nu de bobine, vanwege het feit dat de auto nu ook niet lijkt te vonken, maar de laatste keren dat hij nog wel startte, klonk het alsof niet alle cylinders meededen, en ik zou zeggen dat dat bij een defecte bobine vreemd is. In hoeverre zou dit verhaal kunnen kloppen? En kan ik een andere bobine (GSA heb ik nog liggen) even gebruiken om de werking te testen? En zou het, gezien het overstorten van de koelvloeistof en de rook, ook duiden op een lekke koppakking, en lijkt het dan ook alsof de auto op 3 pitten loopt?Of heeft iemand misschien nog andere suggesties wat het kan zijn, of wat ik kan controleren?
Alvast hartelijk bedankt voor alle evt. reacties,
Sybolt Wiersma
Je kunt eenvoudig checken of je een vonk hebt door het uiteinde van de bougiekabel bij massa te houden tijdens starten met contact aan. Geen vonk betekent iets mis in kabel, bobine, verdeler. Ik zelf vernieuw altijd alles: bougie, kabels, bobine, condensator, rotor, kap, puntjes. Relatief goedkoop en kan een hoop ellende besparen.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Re: Motorproblemen DS21 op LPG
swiersma schreef:Beste zwevers,
Sinds vorige week heb ik een motorisch probleem met mijn DS (2100cc). Aanvankelijk merkte ik dat de auto af en toe hikte, maar verder niet minder goed liep, maar afgelopen vrijdag hield hij er op de snelweg bijna mee op, heftig inhouden en stotteren, en bij de eerste gelegenheid die ik kon vinden van de weg af te komen was het helemaal afgelopen. Met veel moeite, horten en stoten en zonder stationair draaien toch thuisgekomen, en de boel eens geïnspecteerd.
Wat me opvalt:
[list]- Als de motor aanslaat loopt deze erg onregelmatig, zoals op 3 cylinders, en rookt uit de uitlaat (niet veel, maar volgens mij meer dan anders);
- Bij een eerdere inspectie -na de eerste keer stotteren verdacht ik een bevroren LPG-verdamper, dus heb ik de koelvloeistof gecontroleerd- kon er wel twee liter koelvloeistof bij in de radiator, maar het niveau is nu nog goed;
- Na de laatste keer rijden zat er wat schuim onder de radiatordop, en als ik gas gaf, liep er koelvloeistof uit de overstort op straat;
- Alle contactjes van de ontsteking zijn goed, maar de stekkertjes van de bobine zaten volgens mij verkeerd (plus op massa en omgekeerd). Bij m’n eend maakt de volgorde van de stekkertjes niks uit, maar is dat bij een DS ook zo?[/list:u]Momenteel slaat de auto ook niet meer aan. Ik verdenk nu de bobine, vanwege het feit dat de auto nu ook niet lijkt te vonken, maar de laatste keren dat hij nog wel startte, klonk het alsof niet alle cylinders meededen, en ik zou zeggen dat dat bij een defecte bobine vreemd is. In hoeverre zou dit verhaal kunnen kloppen? En kan ik een andere bobine (GSA heb ik nog liggen) even gebruiken om de werking te testen? En zou het, gezien het overstorten van de koelvloeistof en de rook, ook duiden op een lekke koppakking, en lijkt het dan ook alsof de auto op 3 pitten loopt?
Of heeft iemand misschien nog andere suggesties wat het kan zijn, of wat ik kan controleren?
Alvast hartelijk bedankt voor alle evt. reacties,
Sybolt Wiersma
Lijkt mij een duidelijk geval van lekke koppakking.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
ted.kampen schreef
Je kunt eenvoudig checken of je een vonk hebt door het uiteinde van de bougiekabel bij massa te houden tijdens starten met contact aan. Geen vonk betekent iets mis in kabel, bobine, verdeler. Ik zelf vernieuw altijd alles: bougie, kabels, bobine, condensator, rotor, kap, puntjes. Relatief goedkoop en kan een hoop ellende besparen.
Helemaal mee eens behalve het checken van de vonk; als je dit met een modernere motor doet of met een electronische ontsteking dan is de ontstekingsmodule er in 9 van de 10 gevallen geweest. Je kunt beter een simpele vonktester van bv Midlock aanschaffen voor minder dan een tientje.
Je loopt dan beduidend minder kans op schade/brand en /of een enorme “timmer”.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Er is toch weinig verschil (voor de ontsteking(smodule) dan) of de vonk van de bougie naar de massa overspringt (zoals normaal) of van het uiteinde van een bougiekabel naar de massa? Maar ik zal wel iets over het hoofd zien?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zolang de vonk “weg kan” is er geen probleem. Als de bobine de vonk niet kwijt kan, kan je electronische ontsteking dat niet zo fijn vinden…
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
ted.kampen schreef:
Er is toch weinig verschil (voor de ontsteking(smodule) dan) of de vonk van de bougie naar de massa overspringt (zoals normaal) of van het uiteinde van een bougiekabel naar de massa? Maar ik zal wel iets over het hoofd zien?
DriverD schreef:
Zolang de vonk “weg kan” is er geen probleem. Als de bobine de vonk niet kwijt kan, kan je electronische ontsteking dat niet zo fijn vinden…
Met niet electronische ontstekingen gaat dat prima maar met electronische gaat het niet; indertijd toen ik nog motoren repareerde heb ik talloze klanten gehad die op deze manier hun ontstekingsmodule ad Fl. 600,= letterlijk opbliezen. Inderdaad even de vonk testen ja. Dit defect raken heeft te maken met de juiste overgangsweerstand, die electronisch is afgeregeld, zodra die buiten het ingestelde bereik komt gaat de module hemelen.
Als je de kosten van een vonktester afzet tegen de kosten van een ontstekingsmoduul dan kun je imho maar een conclusie trekken…..
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik doe altijd gewoon een bougietje in een kabel als ik een vonktest doe. Of die bougie zijn massa krijgt via het schroefdraad van het bougiegat of van het oppervlak van een kleppendeksel lijkt me voor de ontsteking verder niet interessant - maar correct me if I’m wrong!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Mag ik dan voorzichtig concluderen dat het veiligste en meest ideale een vonktester is.
Maar dat, als er geen vonktester aanwezig is, het ook mogelijk is te testen met een bougie aan het uiteinde van je kabel (in geval van elektronische ontsteking)?
Wat is trouwens ‘hemelen’?
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Penny Lane schreef:
Ik doe altijd gewoon een bougietje in een kabel als ik een vonktest doe. Of die bougie zijn massa krijgt via het schroefdraad van het bougiegat of van het oppervlak van een kleppendeksel lijkt me voor de ontsteking verder niet interessant - maar correct me if I’m wrong!
Idd dat kan dan weer wel, maar ik had het over een bougiekabel zonder aanhangsels aan massa leggen. Dus als je het zo doet geen probleem.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.