Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Ik heb hier een DS staan die een handelsbenaming op het kentekenbewijs heeft staan die mij totaal onbekend is.
Nu zegt dit niet alles maar wellicht dat er hier op het forum mensen zijn die deze vreemde cijfers voor mij kunnen verklaren.
De dame waar het om gaat zou volgens mijn gegevens een 23 pallas carbu moeten zijn. Er hangt een DX4 motor in met een vijfbak, bouwjaar is 12e maand van 1972. Echter de handelsbenaming, (door de RDW verstrekt) meldt dat dit een D17 BCA D-special N.A. zou zijn.
O, ja het is een origineel Nederlandse auto, dus hier nieuw geleverd.
Nooit van gehoord, wie o wie kan licht brengen in de duisternis:?: :
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Nou ja, licht in de duisternis… Mijn DS 20 pallas is een Française, uit 1969 en heeft de volgende benaming:
DS 4 BC DS 20 PALLAS.
Ik had voor mij zelf bedacht dat:
DS voor DS stond,
4 voor 4 deuren of 4 cylinders of 4 wielen…,
B voor benzine of berline,
de C voor carburateur en
DS 20 PALLAS voor DS 20 pallas.
Ik zuig de verklaring voor mijn type op het kenteken uit mijn duim en berust op geen enkel bewijs. Maar goed, dat staat er dus bij mij op. Heb je wat vergelijking. Ik snap die 17 in jouw kenteken echt niet, BC heb ik dus ook, zei het dat jij er nog een A achter hebt. De tweede letter in Carburateur?.
klinkt bijna alsof het een D-special betreft. als je het chassisnummer weet kunnen we de ware aard gewoon uit het grote boek halen..
ik herinnermij een recente discussie hier over de afkortingen. Duik eens in de zoekfunctie.
.komma
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Dirkman schreef:
ik herinnermij een recente discussie hier over de afkortingen. Duik eens in de zoekfunctie.
Had ik al gedaan want ik herinnerde mij ook dit topic:
Het chassisnummer is overigens: *04FD6431*
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mmm…‘FD’ wijst op DSpécial of DSuper (met DY3 als ik het wel heb).
Wellicht ben ik abuis, dus misschien dat een ander een helderder antwoord heeft…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
04FD6431 is een ID19 D Special of ID20 D Super van tussen 1 aug 1972 en 1 aug 1973 (bron: DS Le Grand Livre Olivier de Serres).
Hoe zit het met andere typische verschillen tussen DS en ID behalve motor:
- rempedaal of knop
- gouden of zilveren chevrons op achterklep
-etc.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Typisch gevalletje van omgekat :
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
ted.kampen schreef:
04FD6431 is een ID19 D Special of ID20 D Super van tussen 1 aug 1972 en 1 aug 1973 (bron: DS Le Grand Livre Olivier de Serres).
Hoe zit het met andere typische verschillen tussen DS en ID behalve motor:
- rempedaal of knop
- gouden of zilveren chevrons op achterklep
-etc.
Gouden chevrons, aanduiding DS 23, rempaddestoel, ontgrendelgrepen met plastic, hoogteregelaarhandle in chromen behuizing, etc.
O ja en blauw getint glas, dit is om het nog moeilijker te maken want ik las in een ander topic dat dit zeer zeldzaam is.
Als deze auto verpallast is dan is dat vakkundig gedaan
Maar alles wijst er op dat het toch een pallas is, bijvoorbeeld ik heb er een lederen bankstel uitgehaald dat echt ook de leeftijd van de auto heeft, alle sierbeplating en strips zijn aanwezig.
Kan het een speciale versie zijn geweest? De coderingen die de RDW er aan gegeven heeft begrijp ik niet, als het een echte ID19 D Special of ID20 D Super was geweest zouden hier toch andere coderingen moeten staan.
GW-tje schreef:
Typisch gevalletje van omgekat
Tja door een onoplettende ambtenaar van de RDW misschien, maar de auto heeft sinds nieuw dit chassisnummer en deze handelsbenaming.
Wie heeft er nog andere of aanvullende suggesties of mogelijkheden.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 1420
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Wat zou kunnen is dat men een DS 23 pallas uit frankrijk heeft gehaald en deze niet is ingevoerd maar het kenteken van een originele NL Dspecial heeft gekregen. Voordeel is geen kosten, en lagere bpm (wie weet hoe lang geleden dit al gebeurt is)
edit:
Er zijn DSen waar geen nummer in stond wat er in nederland dus pas ingeslagen kan zijn…. (waar die auto dan ook vandaan is gekomen? )
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
CLL Martin schreef:
Wat zou kunnen is dat men een DS 23 pallas uit frankrijk heeft gehaald en deze niet is ingevoerd maar het kenteken van een originele NL Dspecial heeft gekregen. Voordeel is geen kosten, en lagere bpm (wie weet hoe lang geleden dit al gebeurt is)
edit:
Er zijn DSen waar geen nummer in stond wat er in nederland dus pas ingeslagen kan zijn…. (waar die auto dan ook vandaan is gekomen? )
Dat lijkt me niet want volgens het chassisnr is de auto van 1972 wat dus klopt met de eerste toelating, wat je zegt zou dus betekenen dat een ambtenaar van de RDW ofwel ontzettend heeft zitten maffen ofwel iets gedaan heeft wat niet zou mogen. Zelf een chassisnummer inslaan was in die tijd niet aan de orde dat gebeurde door een speciale ambtenaar van de RDW.
Ook hadden auto’s in die tijd al een soort van typegoedkeuring waardoor de RDW eenvoudig vast kon stellen om welk model het ging.
Als daarentegen het kenteken door de importeur aangevraagd zou zijn kan het misschien een verwisseling kunnen zijn, maar ook daar geloof ik niet in want op het kenteken van mijn ‘73er rode pallas staat op het kenteken als handelsbenaming heel duidelijk: DS 23 PALLAS INJ.
Dit laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Ik schat in dat iemand die een pallas besteld zou hebben ook geen genoegen neemt met een Dspecial.
Het blijft dus nog duister
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
(1972 DS23 Pallas met gaaf plaatwerk, gaaf interieur, rot chassis en goede motor) + (1972 origineel NL DSpecial met rot plaatwerk, vergaan interieur, een gaaf chassis en een kapotte motor) = DS23 Pallas met een chassis van een DSpecial
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
ted.kampen schreef:
(1972 DS23 Pallas met gaaf plaatwerk, gaaf interieur, rot chassis en goede motor) + (1972 origineel NL DSpecial met rot plaatwerk, vergaan interieur, een gaaf chassis en een kapotte motor) = DS23 Pallas met een chassis van een DSpecial
Nee dat reken ik niet echt goed, want: rotter plaatwerk dan dit heb ik zelden gezien, het interieur is rubbish op het lederen bankstel na, wat wel verdroogd maar nog niet gescheurd was. De motor zou er later ingezet kunnen zijn, dat kan ik niet echt nagaan maar dat is dan zeker niet recent gebeurd. De algehele staat van de auto is eigenlijk groot restauratieproject of onderdelendonor ( waar ik haar dus ook voor gekocht heb).
Overigens ziin het chassis en de kofferbakbodem absoluut in slechte staat, nee deze veronderstelling ligt niet echt voor de hand. Bovendien wordt mijn vraag over de rare codes op het kentekenbewijs daarmee ook nog niet beantwoord. Nogmaals deze rare code: D17 BCA D-special N.A. graag zou ik hier een verklaring voor horen.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Gert, jij hebt het er maar over dat het nummer er door een RDW-ambtenaar ingezet moet zijn. Kan het er niet gewoon door iemand anders ingeslagen zijn? Bv. een autohandelaar die tig jaar geleden geen invoerrechten en een kentekenkeuring wilde betalen.
N.A. betekent in ieder geval: Non Assistee, en dat slaat dan op de stuurbekrachtiging; die zat er niet in.
Succes, Rob
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Mr DS schreef:ted.kampen schreef:
(1972 DS23 Pallas met gaaf plaatwerk, gaaf interieur, rot chassis en goede motor) + (1972 origineel NL DSpecial met rot plaatwerk, vergaan interieur, een gaaf chassis en een kapotte motor) = DS23 Pallas met een chassis van een DSpecial
Nee dat reken ik niet echt goed, want: rotter plaatwerk dan dit heb ik zelden gezien, het interieur is rubbish op het lederen bankstel na, wat wel verdroogd maar nog niet gescheurd was. De motor zou er later ingezet kunnen zijn, dat kan ik niet echt nagaan maar dat is dan zeker niet recent gebeurd. De algehele staat van de auto is eigenlijk groot restauratieproject of onderdelendonor ( waar ik haar dus ook voor gekocht heb).
Overigens ziin het chassis en de kofferbakbodem absoluut in slechte staat, nee deze veronderstelling ligt niet echt voor de hand. Bovendien wordt mijn vraag over de rare codes op het kentekenbewijs daarmee ook nog niet beantwoord. Nogmaals deze rare code: D17 BCA D-special N.A. graag zou ik hier een verklaring voor horen.
Gert.
Mijn optelsom hoeft niet perse vorig jaar te hebben plaatsgevonden. Als e.e.a. bijvoorbeeld 10 jaar geleden heeft plaatsgevonden dan kan het juist goed zijn dat het chassis/plaatwerk en interieur in die tijd verrot is.
Daarbij vind ik het geen rare code: er staat gewoon heel duidelijk “D-Special” in: dan lijkt het toch echt dat je met een DSpecial te maken hebt!
En het chassisnummer is de enige één-eenduidige identificatie van een auto wat ook zegt dat het, het chassis in ieder geval, een DSpecial moet zijn. Ik zie het punt niet: gewoon een aangekleed DSpecial chassis.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het plaatje lijkt me duidelijk: Helemaal omgekatte DSpécial….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Oftewel verpaljast.
Citroen!