Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
robie schreef:
Gert, jij hebt het er maar over dat het nummer er door een RDW-ambtenaar ingezet moet zijn. Kan het er niet gewoon door iemand anders ingeslagen zijn? Bv. een autohandelaar die tig jaar geleden geen invoerrechten en een kentekenkeuring wilde betalen.
N.A. betekent in ieder geval: Non Assistee, en dat slaat dan op de stuurbekrachtiging; die zat er niet in.
Heel goed mogelijk dat de auto als grijze import naar hier gehaald is, dat is ook mijn vermoeden, maar een particulier / garage is nooit bevoegd geweest om een nummer in te slaan.
Wat ik wel mogelijk acht is dat iemand in Frankrijk bij de fabriek of de exporteur dit gedaan heeft, want normaal wordt een chassisnummer ingeslagen in de fabriek.
ted.kampen schreef:
Mijn optelsom hoeft niet perse vorig jaar te hebben plaatsgevonden. Als e.e.a. bijvoorbeeld 10 jaar geleden heeft plaatsgevonden dan kan het juist goed zijn dat het chassis/plaatwerk en interieur in die tijd verrot is.
Daarbij vind ik het geen rare code: er staat gewoon heel duidelijk “D-Special” in: dan lijkt het toch echt dat je met een DSpecial te maken hebt!
En het chassisnummer is de enige één-eenduidige identificatie van een auto wat ook zegt dat het, het chassis in ieder geval, een DSpecial moet zijn. Ik zie het punt niet: gewoon een aangekleed DSpecial chassis.
Het plaatje lijkt me duidelijk: Helemaal omgekatte DSpécial….
Oftewel verpaljast.
Jullie kunnen best gelijk hebben maar ondanks alle veronderstellingen is de vraag niet beantwoord, die ging over de rare code op het kentekenbewijs en niet over het chassisnummer.
Laat ik het eens anders stellen wat staat er normaal voor handelsbenaming op een kentekenbewijs als het een Dsuper of een Dspecial betreft?
Als er opzet in het spel is geweest in 1972 dan kan het idd op chassisnummer een Dsuper of een Dspecial zijn en in werkelijkheid een veel luxere uitvoering.
Ik heb begrepen dat Citroën niet altijd even formeel en correct omging met nummers, dus zo een verwisseling zou hebben kunnen plaatsvinden.
Toch is de code op het kenteken * en dat wordt afgegeven door de RDW* nog niet verklaard; waar staat D17 voor? En BCA? de rest weten we inmiddels
Al zou het een verpaljaste Dspecial of Dsuper zijn dan boeit me dat verder niet ik probeer gewoon uit nieuwsgierigheid erachter te komen waar de codes op het kentekenbewijs voor staan. Dus ben ik benieuwd of iemand daar nog wat over weet.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Mr DS schreef:
Het chassisnummer is overigens: *04FD6431*
Volgens het boek ‘De originele Citroën DS” van Jan de Lange zijn chassisnummers 04 FD 0001 t/m 07 FD 0578 in 1973 toegekend aan DSpécials en DSupers, het chassisnummer van jouw wagen valt in deze reeks. DS 23 Berlines hadden vanaf 1973 chassisnummers als volgt (waarbij het me dus opvalt dat er voor productiejaar 1972 nog geen DS 23’s genoemd worden maar goed, Année Modèle ‘73 begon natuurlijk in september ‘72)
1973
00 FE 0001 t/m 00 FE 9638 (DS 23 Carb.)
00 FG 0001 t/m 00 FG 4921 (DS 23 Inj.
en zo verder met telkens FE voor de carburatie- en FG voor de injectiemodellen.
Bij mijn weten zijn er nooit DSpécials of Dsupertjes geleverd met 2300 cc motoren of Pallas-uitrusting. Dus ofwel heb jij een wel heeeeeeeel bijzondere DS 23 Pallas uit ‘72, ofwel is er gewoonweg iets veranderd aan je auto in de loop van de tijd. Maar is dat erg? Ik denk van niet, als je maar lekker kan
Over handelsbenamingen kan ik in dit heerlijke boek helaas niet zoveel terugvinden, maar op de papieren van mijn DSuper5 van ‘74 staat als handelsbenaming D16BC DSUPER5. Misschien kun je nog het voertuiggewicht vergelijken dat vermeld staat, ik kan me zo voorstellen dat een DS 23 pallas meer weegt dan een DSpécial of DSuper.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik heb bij mijn D Spécial Confort nog het originele kentekenbewijs Deel 1, gedateerd 16 februari 1970. Ik zie die bewuste handelsbenamingen nergens vermeld staan. Bij mij staat er gewoon D Special Confort met chassisnr 3904622 en code 00CITR-0644622. Mis ik iets?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Kees-Jan Smit schreef:
Bij mijn weten zijn er nooit DSpécials of Dsupertjes geleverd met 2300 cc motoren of Pallas-uitrusting. Dus ofwel heb jij een wel heeeeeeeel bijzondere DS 23 Pallas uit ‘72, ofwel is er gewoonweg iets veranderd aan je auto in de loop van de tijd. Maar is dat erg? Ik denk van niet, als je maar lekker kan
Over handelsbenamingen kan ik in dit heerlijke boek helaas niet zoveel terugvinden, maar op de papieren van mijn DSuper5 van ‘74 staat als handelsbenaming D16BC DSUPER5.
Iedereen bedankt voor het ontrafelen van dit mysterie. Zelf denk ik inmiddels ook gezien het feit dat de auto volgens het chassisnummer en de vermelding op het kentekenbewijs onmiskenbaar een Dspecial is. Wat er waarschijnlijk gebeurd is; in de late jaren 70 toen de DS al uit productie was daalde de waarde van met name deze types spectaculair en bracht zo’n voiture vaak niet meer geld op dan een paar honderd gulden. ( die tijd herinner ik me maar al te goed) Ook was het zo dat dingen als plaatwerk repareren toen uiterst ongebruikelijk waren, want als je plaatwerk nodig had haalde je dat van de sloop. Hier stonden vaak nog hele redelijke exemplaren.
Vermoedelijk is dus ergens in die jaren de auto volledig omgebouwd/ ge-upgraded naar de DS 23 looks. Mogelijk om de auto beter te kunnen verkopen of wellicht inderdaad iets met schade aan de originele motor of zo iets. Of de toenmalige eigenaar wilde altijd al een Pallas uitvoering.
Ik moet zeggen dat dat de ombouw goed is aangepakt want eerlijk gezegd heb ik als ik DS reed vanaf de jaren 70 altijd Pallassen gereden, dus ik ben redelijk goed bekend met de typische pallaskenmerken en aanvankelijk trapte ik er volledig in bij deze voiture. Totdat ik eens wat nauwkeuriger op het kentekenbewijs keek en daar in mijn ogen vreemde code tegenkwam, die ik nog nooit gezien had.
Deze auto heb ik als donor gebruikt voor het leer en de blauw getinte beglazing, die nu dus in mijn eigen 23 pallas komen.
De vermeende DS pallas is verkocht aan een nieuwe eigenaar die haar (samen met mij) volledig gaat opknappen.
Bedankt voor jullie ideeën en suggesties en het meedenken.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.