Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
de schade die door de roest veroorzaakt is, was enorm. Aan de linkerkant was er 40% van het bovenste gedeelte van de C stijl weg en een klein gedeelte van het zijwaarts verlengde deel van de hoedenplank, terwijl ook de regengoot op meerdere plaatsen zeer brak was.
Aan de rechterzijde was de schade nog groter namelijk behalve het hierboven beschrevene ook gaten in het dubbelwandige gedeelte en daar was de bevestiging van het achterraam ook losgeroest van het verlengde van de hoedenplank, terwijl er tevens een groot gat in het binnenscherm zat.
Ik heb hier zelf plaatwerk voor op maat gemaakt en alles er weer netjes ingelast, de nieuwe kant en klare delen die ik gebruikt heb waren beide zijden de regengootjes en rechts een nieuwe schelp Uiteraard moesten gezien de omvang van de laswerken ook alle omliggende kwetsbare delen verwijderd worden; alles van de benzinetank toevoer, de LPG vulslang, de achterbank, etc.
Aanvankelijk was de bedoeling dat alleen het dak overnieuw zou worden gespoten, maar het plaatwerk achter (spatborden en kofferdeksel) bleek ook vrij matig te zijn. Ook liep ik al een poosje met het idee rond om een set goed plaatwerk op de kop te tikken en dan de auto weer eens te laten spuiten. Wel, van het een komt natuurlijk het ander, dus viel het besluit dat de hele auto gespoten zou gaan worden.
Eerst heb ik een complete studie gemaakt van de DS kleuren en de daarbij behorende interieurkleuren; Mannonneke was namelijk een rooie, en ik wilde eigenlijk een andere kleur. Het interieur was namelijk qua kleur al aangepast aan haar rode huidje; zwart leder vorig jaar door mij gerestaureerd en ook het complete tapijtsetje is toen rood geworden.
Op het kenteken werd blauw als kleur vermeld maar dat is zeker al lang gelden, zolang ik haar heb is ze rood en zo heb ik haar ook gekocht.
Blauw viel dus af en geel ook. Toen kwam ik eigenlijk uit op twee (eigenlijk 3) bijpassende kleuren die ik ook nog echt mooi vind, nl. gris palladium beide varianten en beige tholonet.
Na lang wikken en wegen zal het de laatste worden, ook vanwege het feit dat de kleur matcht met het geboortejaar van Manonneke.
Uiteraard moest ik beslissingen gaan nemen over het plaatwerk; ik heb een andere achterklep (moet nog een verstevigingsrandje ingelast worden voor het rubber) en twee spatborden achter gekocht, de deuren links zijn in goede staat, de achterdeur rechts heeft een nieuwe binnenbak nodig en de voordeur een onderste buitenplaat, het rechtervoorscherm moet gerepareerd worden bij de ophangbeugel en de dakplaat van het schuifdak is al afgelast die moet enkel nog vertind worden, met de snep ( keienvanger) ben ik nu bezig, de rest van het plaatwerk kan zo spuitklaar gemaakt worden wegens het ontbreken van ernstige roest en andere schade.
Momenteel staat de dame er nogal naakt bij.
Ja en dan is alles open en goed bereikbaar, dus ik vind het gezien hoe en waarvoor ik deze voiture gebruik wel een goede optie om het geheel dan ook in technische zin maar eens preventief aan te pakken….
De kriksteunen voor waren me al sinds aankoop een doorn in het oog; namelijk dichtgekleid met kit. dus uitboren en vervangen. Een waarschuwing voor anderen die hier ook aan willen gaan beginnen is wel op zijn plaats want achter het reparatiedeel lopen allerlei leidingen en slangen. Ga dus liever niet slijpen, de hele handel zit met (veel) puntlassen vast, ik heb hier een speciaal puntlasboortje voor gebruikt en dat gaat met wat geduld heel goed, voorboren met een goede kwaliteit boor en dan met het speciaaltje boren tot je een lichte plop hoort, dan is het plaatwerk los van de onderliggende laag. Het inlassen is een eitje, het verrekte ding op zijn plaats krijgen minder
Van het hydraulische systeem heb ik de volgende items vervangen; alle slangen onder het voorraadvat dus incl. de treiterslang, de veerleiding links achter en het stuurhuis. Verder zijn alle bollen er onder uit geweest en op druk gebracht, waarbij vooral de voorraadbol lastig was, wat een lelijke spelbreker zeg
Tegelijkertijd ook de aanslagrubbers voor en achter vernieuwd, dit was echt hard nodig, ze waren totaal vervormd. Voor en achter zijn tevens de lekzakken vernieuwd en achter ook de kleine rubbertjes die op de reactiestang achter de lekzak zitten.
De radiateur is vervangen voor een nieuwe met drie rijen en ook de slangen zijn inmiddels nieuw, de oude koelwaterbocht van staal is vervangen door een van RVS. tevens de V snaren van de HD pomp en van de dynamo vervangen. Nieuwe remblokken voor geplaatst en achter de voeringen gecheckt, die waren goed, evenals de handremblokken.
Ook nog wat nieuw fanfaremateriaal geplaatst inclusief nieuwe compressoren.
Nu moeten er technisch gezien nog wat dingen definitief afgemonteerd worden. Ook wil ik nog de geluidsinstallatie plaatsen, de 3 weg speakers zijn al netjes ingebouw in de hoedenplank, nu moet de versterker nog ingebouwd in het kofferruim en aangesloten. Ook de radio krijgt een andere plaats, aanvankelijk was deze ingebouwd onder de voorkant van het dak maar dat vond ik een waardeloze plek want het display was niet af te lezen. Nu ga ik zoals ik destijds 1969 ofdaaromtrent ook al had een mooie console maken en inbouwen tegen de middentunnel aan. Hier bouw ik behalve de radio zelf ook in de zijkanten de 120 watt boxen weg en bovenin komt naast de radio tevens het 7” kleurenscherm van de achteruitrijcamera/dvd/navigatie. over dat geheel komt een fraai afwerkklepje zodat het uit het zicht is.
Een probleem zit ik nog wel mee; eigenlijk zou ik in de motorruimte ook de complete kabelboom willen verniewen maar dat is een klus waar ik nog wel even zeer tegen op zie.
Mijn ervaringen met oude kabelbomen zijn slecht te noemen, in mijn eerste gebouwde cobra sluiting en vervolgens een compleet gesmolten hoofddraadboom, waardoor? Juist ja, door eerder geklooi van lieden die niet gezegend zijn met kennis van autoelectra. Het gevolg: alles uitvogelen en met bypasses er weer inklussen. Toen heb ik me voorgenomen dat nooit weer. Ik weet dat je elke individuele draad er opnieuw in kan gaan leggen en het geheel dan weer verwerken tot een kabelboom, maar gezien een aantal loze aansluitingen en wie weet wat er in 35 jaar allemaal bijgefietsenmakert is vind ik dat zelf niet de eerste optie. Zijn er compleet nieuwe kabelbomen met originele stekkerverbindingen in de handel? Of wat mij liever zou zijn, zijn er tekeningen bekend met daar op de juiste parameters voor wat betreft lengtes, typen stekkers, enz.? Of is er misschien een aftermarket draadboom te koop die naar moderne normen vervaardigd is : :
Als iemand hier informatie over heeft hoor ik het graag.
Pfew, dat was een heel verhaal.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja die kabelbomen zijn in de handel. Dashboard uitbouwen en het is een piece of cake.
klein dagje werk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Gert het is inderdaad een heel verhaal, maar wel een mooi. Als ik nog eens ga toeren met de TA zal ik eens richting Kloosterzande bollen, altijd nieuwsgierig
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
bogaard77 schreef:
Ja die kabelbomen zijn in de handel. Dashboard uitbouwen en het is een piece of cake.
klein dagje werk.
Cool
bogaard bedankt, maar gaat het dan om originele kabelbomen of naar moderne normen vervaardigde exemplaren?
En als het origineel is zijn het dan kabelbomen uit NOS?
Bij voorbaat dank voor je antwoorden.
@ graddus; altijd welkom op de kruispolder
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De Kruispolder, exotischer moet het toch niet worden pb me anders je adres even.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het gaat om nieuw geproduceerde kabelbomen die exact het zelfde eruit zien als de originele.
Kijkeens bij Citroworld
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Flink project daar!
Bij een IE zijn vooral de IE-delen van de kabelboom vaak slecht. Die kan je los bestellen.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Nou de kogel is door de kerk ik heb voor het vooronder compleet nieuwe kabelbomen besteld, dus moest ik ook aan een ander (nieuw) contactslot, want de oude is slecht en heeft kuren maar past bovendien niet op de nieuwe kabelboom.
De kabelboom wordt aangemaakt met de extra’s die je wilt en die ooit door Citroën af fabriek zo geleverd zijn.
Wel een dure geschiedenis trouwens, maar ja brand is erger
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Vandaag heb ik de koeling afgebouwd en het LHMvaatje weer geplaatst. De onderste radiateurslang lekte, omdat de slangklem niet helemaal goed zat, dit hebben we opgelost en later bleek de onderkant van de kachelslang, daar waar hij op de rvsbocht zit ook te lekken. Grmbl… slang er uit gehaald omdat ik boven de slangklem steeds een druppel koelvloeistof zag verschijnen. Deze slang bleek haarscheurtjes te hebben en daarom hebben we die ook vervangen.
Na verder bijvullen geen andere lekkages meer gelukkig.
Maandag verder met het LHMvat vullen en het complete hydraulische systeem vullen en ontluchten. Dan kan de dame weer zelfstandig van de brug af en er weer op. En dan als de kabelbomen er zijn, die nog vervangen, dan zal de lady er technisch weer een tijdje tegen kunnen. De startmotor heb ik verleden jaar al vervangen en het kabelboompje wat daar bij hoort is ook nieuw en veel zwaarder uitgevoerd dan de originele. Met dank aan diverse forummers die hier wat over geschreven hebben. Wat heb ik technisch nog niet gehad? De dynamo, spanningsregelaar en de waterpomp, maar die functioneren allen nog goed, dus die komen aan de beurt als het echt nodig is.
Nu nog maar even achter de om uit te vinden op het forum hoe het ook weer precies zit met het hydraulisch systeem ontluchten.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Update: technisch is de dame weer klaar, alleen heb ik de kabelboom jammer genoeg nog niet binnen. Dus dat moet nog gebeuren. Inmiddels zijn de nieuwe kriksteunen er in gelast en hebben we het het hemeltje in het dak geplaatst. Daarna hebben we het dak weer op de dame gemonteerd. Als ik het over “we” heb, dan heb ik het over mijn vaste Citroën sleutelmaat Eric en over mezelf uiteraard. Het aardige is dat we nu mijn DS onderhanden nemen maar we hebben al een nieuw project staan. Dat wordt de nieuwe voiture van Eric en die nemen we als mijn DS klaar is ook samen onderhanden. Erg leuk samen met een mede DSfanaat sleutelen.
Dat dak plaatsen is overigens een behoorlijk lastig klusje; eerst heb ik kit in de rand gespoten, toen het rubber op het dak bevestigd en daarna komt het lastige deel. Je moet zien dat je het dak eerst zover mogelijk naar voren opschuift, onder het schuin achteroverstaande deel van de voorkant van de dakrand.
Dit gaat alleen als je het dak er schuin naar voren insteekt, je moet het dak er als het ware inscharnieren. Dit mislukte de eerste keer dus het dak lag te ver naar achteren, tja en dan moet je het dak dus uit de kit trekken, dat is armoe en ellende.
De rubberrand trek je daarbij natuurlijk op een paar plaatsen los van het dak en dat ding zit onder de kit - lees Gertje ook- maar nadat alles weer op zijn plek gebracht was ging de tweede poging ineens goed, daarna hebben we van voor naar achter alle boutjes en moertjes geplaatst en aangetrokken.
Hierdoor kon de kit zich verder zetten en deze puilde er her en der dan ook lekker uit. Even schoonmaken met wasbenzine en de kit verdween als sneeuw voor de zon.
Nu gaan we verder met het plaatwerk repareren en dit moet er nog gebeuren voor dat Manon naar de spuiter gaat;
beide rechterdeuren repareren aan de onderzijde, de een nieuwe binnenbak en de andere een buitenplaat, bij het rechter voorspatbord moet de steun waarmee hij aan de bumper zit gerepareerd worden, de keienvanger is klaar en staat in de eerste plamuur en de achterklep ben ik nu mee bezig, daar las ik een verstevigingsrandje in aan de kant waarmee hij tegen het achterraam ligt, dit randje is een beetje gaar en zo wordt het weer een deugdelijke bevestiging voor het rubberprofiel wat daar opgeklemd hoort te zitten. De dakplaat van metaal van het schuifdak zelf is klaar wat laswerk betreft maar die ben ik nog aan het strakmaken.
En binnenkort de kabelboom dus…
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.