Hoi allemaal,
Mijn naam is Bram en ik heb sinds ongeveer een maand een DS in mijn bezit. Mijn eerste. Het is een 2,3 met carburateur uit 1974. Half automaat en pallas. Oorspronkelijk was de auto grijs metallic met een caramel interieur.
Na jarenlang aan dafjes gesleuteld te hebben en daar mee rond te hebben gereden, vond ik het wel eens tijd worden voor comfort. En dat heb ik gevonden
Elke keer kan ik me verbazen over de zachte stoelen, het fijne veren en het fijne rijden van de auto.
Een fijn rijdende auto was ook waar ik naar op zoek was. Gezien mijn budget (student) kan ik mij niet direct een perfecte DS veroorloven, dus dan moet er wat gesleuteld worden. Het leuke aan een DS is, vind ik, dat je het plaatwerk rondom kan herstellen zonder dat de auto uit de running moet. Mits je over wat leen plaatwerk beschikt natuurlijk.
De auto die ik zocht moest aan de volgende eisen voldoen;
verrot plaatwerk, zodat de prijs laag is,
goede techniek en een
goed chassis….
Ik heb het allemaal… dacht ik. Tot ik afgelopen weekend bij het monteren van een gastank het een en ander tegen kwam…
Van voor naar achteren zijn de kokers hard, kofferbakbodem netjes etc. Ik had wel gezien dat de achterplaat van de kofferbak slecht was, maar dat leek me te overzien. Helaas blijkt dat de auto door lang stilstaan veel te lang nat is geweest en dat heeft zich achter de achterbank gewreekt. De C stijl rechts is aan de binnenzijde helemaal weg, tot aan de hoogte van de hoedenplank. Ook de hoedenplank blijkt onder het rubber van de achterruit erg slecht. Eigenlijk zit het dak niet meer vast aan de rest van de auto aan de rechterkant.
Niet zo mooi dus. Dit alles zou op zich wel te repareren zijn, ware het niet dat het binnenscherm rechtssachter verprutst is met stukjes plaatstaal. Jammer.
Terwijl ik al zat te denken over wat voor kleur ik het interieur zou maken als de auto de kleur geel is die ik hem graag zou willen hebben, blijkt er eerst werk aan de winkel aan het chassis.
Voordat ik echt verder ga, haal ik eerst mijn voorruit er nog even uit. Want als daar nou ook nog een verassing zit, eindigt waarschijnlijk mijn eerste DS avontuur. Blijkt de auto aan de voorkant verder ok, dan ga ik hem maken.
Eigenlijk is dit dus een hele lange inleiding naar de vraag; heeft iemand donor plaatwerk voor mij??
Wat ik zoek is óf een nieuw binnenscherm voor rechts achter + de binnenkant voor de rechter C-stijl. Dat lijken mij de moeilijkste onderdelen, de overige zou ik zelf moeten kunnen vormen (denk ik). Bovendien heb ik al een aantal reparatiedelen.
óf (en gezien de matige staat van de c- stijl linksachter wellicht het beste plan) ik ga op zoek naar een volledig andere kont. Als ik het kan vinden, kies ik voor deze optie.
De kont hoeft niet perfect te zijn, maar wel beter dan de mijne. Dus als er mensen momenteel bezig zijn met het slopen van een DS/ID (laatste type, ivm deursloten) en de achterkant van het chassis lijkt een goede donor voor de mijne; dan hoor ik het graag.
Hopelijk kan ik dan over een aantal maanden weer druk gaan maken over de kleur van mijn interieur!
Van dafje naar ds…. grote stap!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Kijk eens op het draadje van de DS van Wolfman
Verder eerst goed kijken wat je gekocht hebt, en wat je allemaal precies wil maken voordat je gaat rijden:
maw maak een begroting en kijk of die bij je budget past
Succes ermee!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Vroeger werd donor-plaatwerk ook wel eens “geleend”. Niet zo netjes natuurlijk.
Volgens mij is er genoeg plaatwerk te vinden op Marktplaats en bij handelaren.
Ben je al lid van de club? In het magazijn hebben ze vast ook nog wel wat staan.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
drivert,
hij bedoelt binnenscherm. Is nieuw te koop in almere. De Cstijl binnen zal je zelf moeten maken…Hier en daar vind je nog wel eens NOS overzet/ vervang delen. Ik heb de linkerkant nog liggen. Interesse? ligt in bussum.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het draadje van Wolfman heb ik gelezen, we pakken het kennelijk ongeveer gelijk aan. Al had ik het geluk dat mijn auto nog apk had en er dus al lekker wat kilometers mee gereden heb.
Oh, we hebben ook een 2wieler gemeen; de honda CB750
Gelukkig kan ik zelf ook een beetje lassen en voorbewerken. Belangrijkste was dat ik tijdens het opknappen gewoon kon blijven rijden. Dat zit er bij het lassen van zoveel chassis helaas even niet in.
Na aanschaf van de auto heb ik de volgende dingen als eerste gedaan:
0./ Lekker rijden.
1./ Radio verangen voor goed exemplaar, onmisbaar op lange ritten
2./ Beurtjes gedaan; versnellingsbakolie verversd, motorolie (+filter), bougies vervangen, kleppen gesteld en luchtfilter gereinigd.
3./ 123 ontsteking blijft een wens, maar eerst maar eens voor 15,- euro een tiristor ontsteking gemonteerd over de contactpunten. Liep de auto meteen een stuk mooier van, vooral stationair.
4./ Toen bleek dat de auto lekker reed en geen noemenswaardige mankementen had een gastank gekocht. Bij het inbouwen hiervan kwamen er wat problemen boven drijven….
Laatste punt wordt dus vervangen voor het repareren van het chassis, mits de voorkant goed blijkt.
Als de auto dan straks weer netjes hard is, gaan we weer verder met het plan. En dat zag er als volgt uit:
5./ Plaatwerk, deel voor deel voorzien van nieuw staal. Zodat er gewoon gereden kan worden.
6./ Per kant (deuren en schermen aan 1 kant) de auto (laten, nog niet over uit) spuiten. En als laatste de motorkap en achterklep.
7./ Interieur opknappen of vervangen.
Van dafje naar ds…. grote stap!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Komt wel goed met jou
Maak je af en toe foto, plaatjes zeggen veeeel meer dan woorden
Leuk project Bram.
Laat je niet ontmoedigen door steeds weer nieuwe tegenslag. Gewoon punt voor punt oplossen. Je gaat ook vanzelf adresjes vinden die je willen helpen voor een leuk tarief.
Succes met je project.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Bram23 schreef:Laatste punt wordt dus vervangen voor het repareren van het chassis, mits de voorkant goed blijkt.
De kans dat de dakrand bij de voorruit een beetje is aangedaan is wel reeel, want dat nu eenmaal een zwak punt. Als je echter die C-stijl overkomelijk vindt, dan moet je ‘r niet weg doen vanwege de dakrand, want dit is goed repareerbaar met bestaande reparatiedelen. Voor dat laatste kun je terecht bij Chyparse in Almere.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Welkom Bram!
Niet mee zitten, losslijpen nieuw deel erin lassen en zoals wolfman zegt, weer naar het volgende puntje!
Bram, waar heb jij deze DS gekocht?
Was dat bij een garage die opruiming hield?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006
- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Proficiat Bram met de DS!
Heb dit ook meegemaakt, ds zag er goed uit tot ik binnen schermen zag!
Ik heb mij achter 2 nieuwe binnenschermen (wielkassen) gekocht en in gelast) gaat zeer vlot.
Je lijkt mij ook wel een bezig iemand dus dat komt zeker goed!
Foto vb.:
ICCCR UK 2012 Here we come!!
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gefeliciteerd met je aankoop, ik lees dat je op zoek bent naar plaatwerk.
Als je in den Haag woont, kun je ook eens gaan kijken bij garage Bijlsma in Poeldijk.
Daar zijn ze altijd wel aan een ds bezig, en krijg je ook nog eens goed advies.
sucses Peter.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Bram 23, de werkzaamheden die je uit wil voeren heb ik ook grotendeels uitgevoerd kijk maar eens hier:
Plaatwerk is o.a. te koop bij Chyparse in Almere en ook Dirk Sassen in Düsseldorf heeft veel op dit gebied.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Ah! Het plaatje van Sentimanel is precies wat mij te wachten staat. Is bij die auto alles gestraalt?
Binnenkort ga ik samen met Marx de Gijzel van Citrogyz nog eens goed naar de schade kijken en dan maken we een plannetje. Jammer dat die binnenschermen zo duur zijn
Het komt vast goed.
Van dafje naar ds…. grote stap!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
En jammer dat de orginele binnenschermen niet meer leverbaar zijn. Die hadden echt een betere pasvorm.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006
- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Neen, wagen is niet volledig gestraald rest was ok. Buiten dakgoot.
Deze binnenschermen passen perfect.
Alleen het gootje iets langer gemaakt naar voor toe en rest met plaatwerkt zelf gedicht!
Deze heb ik 2 jaar geleden gekocht van Tom Verheyden op citromobile.
De eene kant is wel gemakkelijker dan de ander, dit door de hoogteregelaar. Goed markeren dus! (al heb ik mijn hoogte nadien toch moeten aanpassen)
ICCCR UK 2012 Here we come!!