houdbaarheid veerbollen
yke
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 859
Geregistreerd: 30-10-2004

- CX 2400 GTI
Gepost: 31 maart 2008 08:12 PM

Hallo allen,

bollen die op een auto zitten zijn na een paar jaar wel “op” maar hoe zit dat met bollen die al een paar jaar op de plank liggen?

Ik kan voor een prikkie wat bollen kopen, maar ik heb geen idee hoe oud ze zijn.. verliezen die bollen waar geen druk op staat ook hun eigenschappen of valt dat wel mee?

Groet
Yke

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 31 maart 2008 10:26 PM
  [ # 1 ]

Druk is te vullen lijkt me?

Het enige waar je je zorgen over zou kunnen maken is het rubber in de bol.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 april 2008 01:40 PM
  [ # 2 ]

Nee. het rubber laat altijd druk door. Op de plamk gaan ze dus ook van druk af. Als je ze geheel drukloos maakt gaat het rubber ook stuk. Ook niet goed.

2de hands bollen kan je alleen kopen met een tester om te kijken wat de rest druk is. Boven de 20 bar kan je vullen, hoewel ik eens een bol had die vrijwel direct terug liep naar die 20bar.. (oud ijzer…)

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 april 2008 01:55 PM
  [ # 3 ]

Toch, bollen die op de plank liggen gaan heel wat minder snel van druk af dan bollen die gebruikt worden.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 01 april 2008 02:12 PM
  [ # 4 ]
bogaard77 schreef:

Nee. het rubber laat altijd druk door.

[...]
hoewel ik eens een bol had die vrijwel direct terug liep naar die 20bar.. (oud ijzer…)

Het stikstof kan inderdaad ook direct door het staal heen diffunderen. Het hoeft dus niet via het rubber te gaan. Idea

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 april 2008 02:21 PM
  [ # 5 ]
mpostma schreef:

Toch, bollen die op de plank liggen gaan heel wat minder snel van druk af dan bollen die gebruikt worden.

Mee eens.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
yke
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 859
Geregistreerd: 30-10-2004

- CX 2400 GTI
Gepost: 02 april 2008 01:56 AM
  [ # 6 ]

het zijn ongebruikte old stock bollen.. maar ja, als je ze ook nog moet vullen kun je net zo goed nieuwe kopen natuurlijk. Dat kost ook de wereld niet. Als ze ouder zijn dan een paar jaar koop ik toch maar nieuwe dan. zal een even informeren naar de leeftijd
groet
Yke

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 02 april 2008 02:03 AM
  [ # 7 ]

Zou ze altijd ff testen voor je ze koopt. Neem zo’n handig bollentestertje op basis van een potkrikje.

Citroen!

Profiel  
 
Mr DS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 03 april 2008 03:18 AM
  [ # 8 ]

DriverD schreef:

Zou ze altijd ff testen voor je ze koopt. Neem zo’n handig bollentestertje op basis van een potkrikje.

DriverD, heb je daar toevallig een tekeningetje van? Of zijn die door jou beschreven testertjes zo in de handel?

Gert.

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
Vossie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 196
Geregistreerd: 02-03-2008

- Xsara 1.6i 8v Coupe
Gepost: 03 april 2008 03:28 AM
  [ # 9 ]

Zie ook hier . Daar vond ik deze link . Very Happy

Profiel  
 
yke
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 859
Geregistreerd: 30-10-2004

- CX 2400 GTI
Gepost: 04 april 2008 04:10 PM
  [ # 10 ]

Toch maar een nieuw setje gekocht. Ze waren ook redelijk ranzig moet ik zeggen, maar dat geldt voor wel meer zaken in het moterruim. Volgende week een grote wisseltruuk, en dan maar eens kijken wat er nog over is van druk in de oude bollen en ze eventueel als reserve achter de hand houden. druk nu =o ; ik stuiter gevaarlijk op en neer. Als er al ooit nieuwe bollen op de auto zijn gezet, dan is dat minimaal 6 jaar geleden dus..iig bedankt voor het meedenken!

Profiel  
 
Mr DS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 04 april 2008 09:30 PM
  [ # 11 ]

Vossie, bedankt voor de link Very Happy

Gert

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook