3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
3e remlicht
langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 08 april 2008 12:18 AM
  [ # 31 ]

Huh?

Maar dan heb je 4 remlichten waarvan de helft oranje is.

Confused

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 08 april 2008 12:22 AM
  [ # 32 ]
snoek1 schreef:
Bram23 schreef:

Wat misschien niet mag, maar wel kan werken bij een DS; De knipperlichten in het dak laten oplichten bij remmen. Is natuurlijk ff schrikken voor degene achter je, maar dat willen we ook.

iemand een schema?

Niet zo moeilijk, draadje van rem-schakelaar (ik heb een DSuper dus deze zit in het interieur) doorverbinden aan een van de gele draden van de alarm-lichten schakelaar. Aangezien ik hier problemen mee had, heb ik ‘m even doorverbonden. Er zitten 4 contacten op die in ‘uit’stand van de schakelaar geen verbinding met elkaar hebben.
In ‘aan’ stand zijn al deze vier contacten met elkaar verbonden, dus je hebt maar een draadje nodig denk ik. (gaan dan wel ook je knipperlichten aan de voorkant aan).
Als je dit niet wilt, moet je in de originele draden naar achteren dioden solderen en tussen diodes en knipperlichten de draad van de rem-schakelaar solderen.
Mocht je het voor de APK niet vertrouwen, dan moet je voor de keuring het draadje even los trekken en erna weer bevestigen.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Mr DS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 08 april 2008 01:14 AM
  [ # 33 ]

GW-tje schreef

Volgens mij zou het moeten mogen…..amerikanen hebben het ook. De positie van de richtingaanwijzers doet denk ik niet ter zake. (hoop ik)

Moderne Ami’s zijn aangepast aan de EU eisen.
Oudere Amerikanen hebben dat niet, die hebben remlichten, achterlichten én richtingaanwijzers gecombineerd in een lamphuis. Dit krijg je in Nederland niet goedgekeurd, tenzij de Amerikaan hier typegoedkeuring heeft. Crying or Very sad

Jammer genoeg… huh

Gert.

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 08 april 2008 01:35 AM
  [ # 34 ]
bartjes schreef:
snoek1 schreef:
Bram23 schreef:

Wat misschien niet mag, maar wel kan werken bij een DS; De knipperlichten in het dak laten oplichten bij remmen. Is natuurlijk ff schrikken voor degene achter je, maar dat willen we ook.

iemand een schema?

Niet zo moeilijk, draadje van rem-schakelaar (ik heb een DSuper dus deze zit in het interieur) doorverbinden aan een van de gele draden van de alarm-lichten schakelaar. Aangezien ik hier problemen mee had, heb ik ‘m even doorverbonden. Er zitten 4 contacten op die in ‘uit’stand van de schakelaar geen verbinding met elkaar hebben.
In ‘aan’ stand zijn al deze vier contacten met elkaar verbonden, dus je hebt maar een draadje nodig denk ik. (gaan dan wel ook je knipperlichten aan de voorkant aan).
Als je dit niet wilt, moet je in de originele draden naar achteren dioden solderen en tussen diodes en knipperlichten de draad van de rem-schakelaar solderen.
Mocht je het voor de APK niet vertrouwen, dan moet je voor de keuring het draadje even los trekken en erna weer bevestigen.

Leuk, maar dat wordt niks. Als je remt, heb je opeens geen knipperende richtingaanwijzer meer. Of, misschien nog erger, als je voor een kruising even de rem aantikt denkt men dat je af gaat slaan. Dat is beslist niet de bedoeling.
Omdat ik een perma-rijder ben, en op mijn dagelijkse tocht vanaf een drukke weg linksaf moet slaan, heb ik de hete adem van mijn achterliggers al enkele keren te dichtbij gevoeld. Ik ben dus vóór een extra remlicht, maar heb het gedaan door een fitting voor twee-draads (5+21watt) lamp in m’n trompetten te prutsen. De 5 watt gloeidraad is de rem, de 21 watt als altijd de richtingaanwijzer. Het remlicht is niet zo fel als ik zou willen, maar je ziet het best. Het is tenslotte ook belangrijk dat het onderscheid zichtbaar blijft.
  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 08 april 2008 01:58 AM
  [ # 35 ]
nltecoko schreef:

Leuk, maar dat wordt niks. Als je remt, heb je opeens geen knipperende richtingaanwijzer meer.

Toch wel. Ik heb naast mijn DS ook nog een 18PK 2CV uit 1970, en die heeft de zogenaamde Amerikaanse rem- en knipperlichtinstallatie. Achterop zitten kapjes die aan de onderkant rood zijn en aan de bovenkant oranje. Achter het oranje glas zit de knipperlichtfunctie (dat is niet zo vreemd), maar óók de remfunctie (en oranje remlicht komt niet zó vaak voor). Als ik al remmend rechts af moet en richting aangeef, blijft het rechter licht gewoon knipperen, terwijl het linker licht de remfunctie aangeeft.
Vraag blijft: is het toegestaan dat je 4 remlichten hebt die vrij ver van elkaar verwijderd zijn (4 remlichten dicht bij elkaar zie je vaker) en die bovendien ook nog van kleur verschillen (en oranje remlichten mag dus) Wink
Overigens overweeg ik die optie niet. Ik monteer zo onopvallend mogelijk een derde remlicht met de functie om zo opvallend mogelijk aan te geven dat ik rem….....en dat geeft mij toch wel een nét iets veiliger gevoel Laughing

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 08 april 2008 02:34 AM
  [ # 36 ]
maartenbokslag schreef:
gerlof schreef:

l.s.,

ik ben nieuw op het forum; ik ben mij aan het orienteren wat betreft de aanschaf van een citroen id/ds. hierbij kwam ik het volgende vraagpunt tegen dat ik met de mij ter beschikking staande info bronnen (boek De Lange, Internet, bezoek aan Leek) niet kon beantwoorden. misschien dat forumleden hier wat over kunnen melden.

1. id/ds-en van voor sept 1968 hebben het oude model stoel. daarbij is de rugleuning o.a. lager dan de modellen na sept 1968. is het mogelijk om op deze oude model stoelen goede/betrouwbare/degelijke hoofdsteunen te zetten? (en geen steunen die je bijv. met drukknopjes moet vastzetten). zo ja, zijn deze ergens te bestellen?
2.  de verlichting op de b-stijl werd in sept 1964 gehalveerd in lengte om ruimte voor bevestiging van een veiligheidsgordel mogelijk te maken. is het ook mogelijk om op modellen van voor 1964 gordels te monteren (en niet alleen heupgordels, maar ik bedoel schoudergordels)?

al vast bedankt, gerlof

Ik denk dat alles er toch al over gezegd is? Wil je driepuntsgordels, kies dan voor een model na 64. En wil je veilige stoelen, dan moet je wat verbouwen en er grote stoelen inzetten.
Ik zou dan liever meteen een auto van na 68 kopen!
Niet knoeien met gordelbevestigingspunten, tenzij in de vloer met een onderlegplaat.
Enne ... ik vind het juist heerlijk om zonder gordels te rijden. Is ook de charme van het oude ding! (heeft ook geen airbags, ook goddank GEEN derde remlicht)

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 08 april 2008 02:52 AM
  [ # 37 ]
JoF schreef:

Vraag blijft: is het toegestaan dat je 4 remlichten hebt die vrij ver van elkaar verwijderd zijn (4 remlichten dicht bij elkaar zie je vaker) en die bovendien ook nog van kleur verschillen (en oranje remlichten mag dus) Wink

Daar kan ik kort over zijn: dat is NIET toegestaan.
Een auto dient volgens de wet voorzien te zijn van twee remlichten, plaatsing is binnen tig centimeter symmetrisch etc etc etc. Waar de wet “twee"zegt, bedoelt men dan ook “twee”, en niet “twee, of meer”. Echter, waar meerdere lampen naast elkaar geplaatst zijn, worden zij als één lamp gezien indien de afstand tussen de lampen kleiner is dan de breedte van de lampen zelf.

Ook meen ik dat de wet eist dat lampen van gelijke functie ook gelijke kleur moeten hebben, dus koplampen mogen geel of wit zijn, maar niet geel én wit. Zo ook remlichten, die moeten allen dezelfde kleur hebben, nl oranje of rood.

Een derde remlicht is weer wel expliciet toegestaan/verplicht mits binnen tig cm van het midden. De eis hier is dat de kleur rood is, ook als de gewone remlichten oranje zijn.

Ik ben nog niet op m’n remmende oranje trompetten aangehouden, en ook niet op m’n vier koplampen waarvan twee draaibaar. Voor de APK trek ik (nu nog maar één keer per twee jaar) het stekkertje even los.

  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 08 april 2008 02:58 AM
  [ # 38 ]
JoF schreef:
nltecoko schreef:

Leuk, maar dat wordt niks. Als je remt, heb je opeens geen knipperende richtingaanwijzer meer.

Toch wel. Ik heb naast mijn DS ook nog een 18PK 2CV uit 1970, en die heeft de zogenaamde Amerikaanse rem- en knipperlichtinstallatie. Achterop zitten kapjes die aan de onderkant rood zijn en aan de bovenkant oranje. Achter het oranje glas zit de knipperlichtfunctie (dat is niet zo vreemd), maar óók de remfunctie (en oranje remlicht komt niet zó vaak voor). Als ik al remmend rechts af moet en richting aangeef, blijft het rechter licht gewoon knipperen, terwijl het linker licht de remfunctie aangeeft.

Ja, maar zoals je al zegt: daar zit een Amerikaanse installatie in. De wijziging waar ik op reageerde stelde echter voor gewoon de draad van de remlichten door te verbinden aan de richtingaanwijzers, en dan knippert er dus niks als je remt. En als je geen diodes plaatst, knippert alles tegelijk, links en rechts, als je de richtingaanwijzers aanzet. Vandaar: dat wordt niks.
  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
citroenzot
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 30-10-2006

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
Gepost: 08 april 2008 03:11 AM
  [ # 39 ]

Een derde remlicht verhoogt de verkeersveiligheid, dat staat buiten kijf. Het valt gewoon extra op omdat er ook wat in het midden begint te branden.
Maar ik heb me eerlijk gezegd nog nooit afgevraagd of ik een derde stopper in de cx wil.

Viel me onlangs op dat toen ik achter de Fusion van m’n vriendin reedt, het derde remlicht niet werkte. Je ziet dat dingetje dan echt niet vertragen. Omwille van die reden zou ik bijv. id xm wel overwegen om een extra licht te hangen.

Wetende dat er een heleboel mensen op de baan zijn, die voor geen meter in auto’s zijn geïnteresseerd, laat staan oude auto’s, weet je op voorhand dat die een opstijgende DS kont ook niet zien en de remlichtjes wellicht hetzelfde ervaren als wat ik net over de Fusion kom te zeggen.

Dus: extra licht veiliger? Ongetwijfeld
Is het mooi? Mja…
En doen we het daarom? Hm..

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 10 april 2008 04:25 PM
  [ # 40 ]

Ik heb JA gestemd, is altijd veiliger dan zonder. Het huidige verkeers gedrag kan je echt niet veranderen, er blijven k..zakken op de weg rijden die kleven en ‘slapers’ die je per ongeluk aanrijden. Ik remde ook ooit eens niet snel genoeg waardoor ik een bumper beschadigde, kan iedereen overkomen ondanks alle goede wil.
Klevers kan je evt waarschuwen door even de alarmlichten aan te zetten.

Veiligheid gaat voor ‘schoonheid’ bij mij.
Ben ik mijn vrouw en kinderen verschuldigd, evenals andere passagiers. Die stappen toch soms met enige terughoudendheid in de (oude) auto….

Ik heb de DS als ‘dagelijkse’ (maar niet elke dag, 20d km/jr) auto en loop dus meer risico. Bij aankoop 2 jaar terug eerst 2 st 3-p rolgordels en een heupgordel gemonteerd , 3e remlicht en 2 hoofdsteunen. Die laatste had ik echt nodig bij de aanrijding 2 maanden terug: 

Mijn 3e remlicht klemt boven in de rubberrand van de achterruit. Het ding is bijna onzichtbaar in combinatie met de Gradulux zonwering. Schijnt precies tussen de lamellen door.

Ik heb ooit eens jaren geleden auto’s zien rijden waarbij het remlicht bij remmen eerst een aantal keer snel knipperde voordat het gewoon ging branden. Heeft voors (alarm effect) en tegens (schrik reactie). Kan toch ook veiliger werken. Zeker in combinatie met een voelertje die meet of je erg hard remt of niet. Is uit te vinden lijkt me.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
jan D super 1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Gepost: 10 april 2008 06:29 PM
  [ # 41 ]

Hallo even een vraagje ,welk type 3e remlicht of merk heb je aangeschaft en waar is deze eventueel te krijgen.
Groeten Jan en vast bedankt

Profiel  
 
Mr DS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 10 april 2008 10:25 PM
  [ # 42 ]

camemBert schreef:

Ik heb ooit eens jaren geleden auto’s zien rijden waarbij het remlicht bij remmen eerst een aantal keer snel knipperde voordat het gewoon ging branden. Heeft voors (alarm effect) en tegens (schrik reactie). Kan toch ook veiliger werken. Zeker in combinatie met een voelertje die meet of je erg hard remt of niet. Is uit te vinden lijkt me.

Klopt ik heb ooit zo’n ding op mijn voiture gehad, maar ze werden begin seventies al verboden. Het was een doosje waar een soort kwikschakelaar in zat en een klein printje die de remlichten 3 keer liet oplichten alvorens te gaan branden. Ging trouwens wel snel kaduuk.

Gert.

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 11 april 2008 12:45 AM
  [ # 43 ]

Ben er toch sterk aan aan het denken boven de achterruit zo’n subtiel zwart stripje te bevestigen. Iemand bevestiginstips ? gewoon boren ?
Waar kan ik het beste de draad op aan sluiten of moet deze via kofferbak geheel door naar het remlicht ?
Heb eerder in DS plaatwerk geboord, dan altijd het gat bijvijlen en insmeren met zwarte hammerite. Kan als het gat te ruim is (kabel) altijd een beetje siliconenkit erin proppen of kijken of ik er een rubbertje omheen krijg.

Groetjes, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 11 april 2008 01:07 AM
  [ # 44 ]

Probeer eens met dubbelzijdige tape…....
Als je gaat boren, maakt niet uit WAT je doet ALS je maar iets doet om de roest te verhinderen…...

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 11 april 2008 01:35 AM
  [ # 45 ]

Je zou de draad door de dakgoot naar voren kunnen brengen en dan aantakken op de remlichtschakelaar bij het pedalenstel.

knuffel

Profiel  
 
 
3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook