Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 10-05-2005
- (Grand) C4 Picasso Business
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Als je veiligheid wilt voor je kinderen dan moet je ze sowieso niet in een snoek vervoeren. Daar doet een derde remlicht weinig aan af.
Je moet toch niet denken wat er kan gebeuren in een auto zonder veiligheidskooi, zonder kreukelzones, zonder airbags, zonder veiligheidsbalken in portieren, etc., etc. Dit zijn allerlei zaken die statistisch gezien zoveel meer gewicht in de veiligheidsschaal leggen dan een derde remlicht.
Ik zeg nog steeds: rijd defensief en je hebt 80% van je veiligheid te pakken.
Geloof je niet zo in defensief rijden en wil je optimale veiligheid voor je kinderen en medepassagiers, ga dan in een moderne auto rijden waar bovengenoemde zaken wel aanwezig zijn.
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 10-05-2005
- (Grand) C4 Picasso Business
OK nu maar hopen dat iedereen defensief rijdt !
Grand C4 Picasso
DSpecial ‘74
C5 Break
Xantia, ZX, BX
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
ted.kampen schreef:Als je veiligheid wilt voor je kinderen dan moet je ze sowieso niet in een snoek vervoeren. Daar doet een derde remlicht weinig aan af.
Je moet toch niet denken wat er kan gebeuren in een auto zonder veiligheidskooi, zonder kreukelzones, zonder airbags, zonder veiligheidsbalken in portieren, etc., etc. Dit zijn allerlei zaken die statistisch gezien zoveel meer gewicht in de veiligheidsschaal leggen dan een derde remlicht.Ik zeg nog steeds: rijd defensief en je hebt 80% van je veiligheid te pakken.
Geloof je niet zo in defensief rijden en wil je optimale veiligheid voor je kinderen en medepassagiers, ga dan in een moderne auto rijden waar bovengenoemde zaken wel aanwezig zijn.
Hoeveel auto’s van het formaat Fiat Panda rijden er wel niet rond met kinderzitjes ?
Laatst had er een (oud model) niet goed gekeken, kwam van links de weg op en ik remde, maar ja, nat wegdek. Ik zag mezelf al dwars door die panda heen schieten met de spits toelopende neus van de DS toen hij het door had en remde. Een ongeluk was net voorkomen.
Nee, moderne auto’s hebben betere rolkooien waardoor je door de dikte van de stijlen in je zicht rondom wordt belemmerd, hebt nagenoeg geen geluiden van buiten de auto in je auto zodat je politie, ambulances en slippende auto’s niet hoort (aan) komen, rijdt gauw (veel) te hard omdat de accelleratie en topsnelheid het toelaten. Ook waan je je in je fauteuil thuis omdat alle ongemakken van autorijden je bijna allemaal worden ontnomen.
Tevens hebben steeds meer auto’s een derde remlicht waardoor mensen denk ik ook sneller die plek op een auto in de gaten houden als er geremd mot worden. Ook kijk ik vaak een aantal auto’s vooruit op de snelweg en als de tweede voor me remt, zie ik alleen het derde remlicht en laat ik alvast m’n gas los. Zonder derde remlicht blijft het inschatten….
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
bartjes schreef:Ook kijk ik vaak een aantal auto’s vooruit op de snelweg en als de tweede voor me remt, zie ik alleen het derde remlicht en laat ik alvast m’n gas los. Zonder derde remlicht blijft het inschatten….
Dan zit je dus al te dicht op je voorganger! (zoals zoveel mensen bewust of onbewust).
Bij fatsoenlijk afstand houden (is onderdeel van defensief rijden) is het nergens voor nodig om een aantal auto’s vooruit naar een eventueel oplichtend derde remlicht te gaan uitkijken, je hebt immers zoveel afstand dat je je auto stil kunt zetten binnen de vrije ruimte voor je.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
dbnunumete schreef:OK nu maar hopen dat iedereen defensief rijdt !
Nee, ik zei dat je, door zelf defensief te rijden veruit de meeste risico’s kunt vermijden, ondanks het gedrag van vele andere weggebruikers.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Is het niet een idee om in ieder geval een alarmlichtinstallatie aan te sluiten zodat je in het geval van hevig remmen en het vermoeden van onoplettende achteropkomers je alarmlichten even kunt aanzetten?
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
fluidphreak schreef:Is het niet een idee om in ieder geval een alarmlichtinstallatie aan te sluiten zodat je in het geval van hevig remmen en het vermoeden van onoplettende achteropkomers je alarmlichten even kunt aanzetten?
Dat is sowieso een goed idee, ook wel fijn als je op de vluchtstrook met pech staat. En makkelijk te maken (zie elders in forum).
Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
Ik weet dat ik later stilsta als een moderne auto en houd daarom ook afstand. Alleen veel mensen in een moderne auto denken dat ze inclusief bumperkleven eerder stilstaan dan jou. Wat in mijn geval misschien ook wel zo is met m’n oude karretje, maar dat is zeer irriterend. Ik heb een keer een noodstop moeten maken met een redelijk moderne auto. Een bordje met naderende kruizing over het hoofd gezien en die kruizing lag gelijk na een onoverzichtelijke bocht. Ik stond echter pas ver na de kruizing stil en ik reed 60 a 70.
Het zou verplichte kost moeten zijn zo’n noodstop, bij de rijles of als extra certifictaat op je rijbewijs o.i.d. Bij motorijles heb je toch ook een remproef.
Ben het niet eens met een verplicht derde remlicht op auto’s want inderdaad de volgende keer zijn het vier net zo lang tot je hele achterkant van de auto rood oplicht als je remt.
Wel ben ik voor meer bewustwording van weggebruikers zeker als het gaat om hun remweg!
Je benodigde remweg kan je aflezen op je kilometerteller.
Pas geleerd van Robie.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij 100 km/u een remweg van 80 m? Hoop het niet…..
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Een moderne auto staat binnen de 40 m stil, vanaf 100 km/u (mits goede remmen, banden, droog wegdek).
Ze gingen bij Citroën natuurlijk aan de veilige kant zitten…..
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Even een praktisch vraagje :
Ik wil een derde remlicht in de holte boven de achterruit bevestigen en dan liefs de kabel zonder boren naar binnen werken. Kan ik deze richting chroom-strip werken en daar ergens naar binnen ? (ik heb nooit een dak los gehad). Foto’s ter illustratie :
Iemand suggesties / ervaringen ?
Toch boren ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
De chromen strip die op de achterkant van het dak zit heeft een driehoekige vorm en zit met klemmen vast aan de dakrand. Als de rand op het dak gemonteerd is zijn er over de hele lengte geen openingen behalve op de uiteinden en die komen uit in je trompetten.
Mijn suggestie haal een van je trompetten los, boor ter hoogte van het remlicht een gat waar de draad doorheen kan leidt em naar de trompet en vandaar naar binnen via de achterbank naar de kofferruimte waar je hem verbindt met je gewone remlicht.
Succes met deze operatie
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.