Forummers,
Ik heb sinds een uurtje weer eens wat nieuws
Afgelopen weekend naar sleuteldag in Leek geweest, en gisteren naar familie met de DS. Na beide ritten het kleppendeksel weer vol met olie.
Wat wel heel goed is bevallen, het rijden zelf, eindelijk de power van de 23ie motor eens goed kunnen voelen.
Naar aanleiding van de sleuteldag besloten om vanmiddag (was eens vroeg thuis en het was droog) nog een keer het kleppendeksel te lichten, en de afdichtrubbers en afdichtringen andersom te plaatsen. Zie ander topic mbt gare remcilinders ivm details.
In een uurtje alles weer op de plek, tijd om na het diner de boel dicht te schroeven enzo.
Maar wat voorheen altijd goed ging, alle afstellingen klopten, ik hoefde weinig te verstellen, is er nu een specifiek onderdeel dat iets anders doet als voorheen. Inderdaad, de gaskabel. Na het starten liep de motor errug hard, volgens de dash teller 2000 rpm. Da’s zelfs voor een koude injectie teveel. Eens goed kijken, en daar waar voorheen de gasklepbediening zo’n beetje tegen de nok zat (zo’n mooie bout op het inlaatspruitstuk) zit er nu opeens een dikke 4 mm tussen…..... Terugduwen met de hand lukt wel, maar als je het gaspedaal intrapt komt de gasklep dus niet goed terug in gesloten stand.
Nog afgezien van de herrie loopt de motor nu zo hard zat het wel lijkt alsof ze door de rem heen kan trekken als je de remknop indrukt, en een versnelling kiest. Nou was dit laatste afgelopen weekend een probleem (en daarvoor ook wel), met iets teveel moeite wegkruipen (hoor ik daar iemand afstellen roepen?) maar dit gaat ook te ver.
Wat ik tot nu toe heb gedaan is de gaskabel verlegd (helpt niks zo te zien) en gepield met da afstelling van de koppelingsregelaar (het afstelboutje tussen regelaar en gaskabel).
Wat zou er aan de hand kunnen zijn/verschoven kunnen zijn of losgeschoten kunnen zijn?
Onder de dame heb ik nog niet gekeken.
Afijn, tips zijn welkom…....
Alvast bedankt voor het meedenken!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Om je kleppendeksel te lichten moet het inlaatspruitstuk/plenum eraf (bij een IE). Aan dit onderdeel zit je gaskabel vast. Waarschijnlijk zit je buitenkabel niet goed (onder spanning).
Citroen!
Dat zou heel goed kunnen.
De vorige keer heb ik de kabel losgehaald uit de geleidegleuf, en dat hetb ik deze keer niet gedaan.
Maar waar zal de buitenkabel dan roet in het eten hebben gegooid?
Ergens onderin, richting gaspedaal? Want bovenaan, bij het inlaatsrpuitstuk zelf, kan ik niks voelen. (Voor wie niet bekend is met zo’n injectie, onder het spruitstuk zit ene hoop wat je niet ziet, en waar je heel slecht bij kan…)
Bedankt in elk gaval, ik zal morgen of later in de weke daar eens naar kijken. Desnoods de hele boel maar weer even los, zo langzamerhand word ik daar ervaren in!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Kijk eens even of je vacuumslangen correct gepositioneerd zijn. Ik heb dit zelfde ook eens gehad en toen bleek een van de dikke slangen die aan bestuurderszijde naar het spruitstuk toelopen, roet in het eten te gooien.
Die slang hoort dacht ik eronderdoor te lopen maar hij was foutief gemonteerd en liep boven de gaskabel langs waardoor deze klem kwam te zitten met precies de gevolgen die jij beschrijft.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Net weer een dik uur zitten klooien, maar helaas.
Alle slangen zitten goed, er ligt de gaskabel zot te zien niets in de weg.
De buitenkabel valt zo ver mogelijk in de afstelmoer onder het inlaatspruitstuk. Alleen de beugel waarmee die vast zit aan het spruitstuk heb ik weer recht gebogen net, die stond scheef. Dit levert ook allemaal niks op.
Het enige wat ik op dit momen nog kan bedenken is om met die stelmoer de lengte van de gaskabel zo af te stellen, dat de gasklep weer zoals het voorheen was sluit. Maar het blijft onbegrijpelijk op dit moment dat die kabel opeens een halve cm of meer aan lengte is “kwijtgeraakt”.
Of die kabel heeft voorheen nooit goed gezeten (lijkt mij stug) of die taaie buiten en binnenkabel hebben ergens in het donkere gedeelte waar de kabels in verdwijnt een omweg genomen. Of bij de aansluitng aan het gaspedaal zelf zit iets niet goed. het gaspedaal voelt nu wel wat vreemd aan, het lijkt ergens tegen aan te schuren, maar waarlangs of waarachter… nog geen idee…...
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Is er met het demonteren van het spruitstuk niets mis gegaan; als je het spul op z’n kop weglegt en bij montage de zaak de verkeerde kant uitdraait, dan heb je letterlijk een kink in de kabel.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Aangezien de kogel op de gaskabel te groot is om door de afstelmoer te passen, kan ik het spruitstuk alleen maar op de kop leggen, omhoog zetten of verschuiven. Het maken van een draai van 360 graden is niet echt lekker mogelijk. Dat die kabel"aan deze construcite vast blijft zitten is ook het grootste minpunt in deze gefröbelde constructie….
Hoe je ooit een gaskebel moet vervangen kan ik zo niet zien.
Afijn, ik zal er straks weer eens wat blikken op werpen en een kink in de kabel proberen te vinden….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
superpetur schreef:
Dat die kabel"aan deze construcite vast blijft zitten is ook het grootste minpunt in deze gefröbelde constructie….
Dat ben ik absoluut met je eens, het is een waardeloze constructie, die vaak voor problemen zorgt
Je zou ook nog even naar het gaspedaal zelf kunnen kijken, als de kabel daar niet goed in zijn borging valt heb je ook de door jou beschreven problemen. Dat is mij ook al eens gebeurt. Even rommelen met de kabel, terwijl een helper het gaspedaal intrapt en weer loslaat zou moeten helpen.
Succes in ieder geval met zoeken, ik ben toch wel benieuwd wat bij jou de oorzaak blijkt te zijn.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep. Auto op bokjes zetten en eronder kruipen. EFfe kijken naar de constructie links naast je motorblok. Daar zit de andere kant van je kabel.
Om een kabel te vervangen draai je de stelmoer uit je spruitstuk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De voornoemede opties zal ik straks proberen toet te passen.
Eerst de truc met de helper, maar ik voel ook wel weer veel om de dame omhoog te zetten en eens een kijkje aan de onderkant te nemen…
Bedankt, ik kom er nog op terug!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In de rust stand staat de binnenkabel dus helemaal strak nu?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi Joris,
Die stond inderdaad strak. En dan kan het kogeltje aan het eind niet helemaal naar boven waar die vastgehaakt moet.
Maar we gaan straks even kijken, want op dit moment zijn we met een andere 23 IE bezig om een kleppendeksel om te ruilen.
Kunnen het nog een keertje oefenen
We zijn nu klaar!
Met hulp van Lucas, bij wie we het kleppendeksel hebben omgeruild, is het gelukt om de gaskabel weer op orde te krijgen.
De kabel was van het wieltje geschoten, langs de metalen geleiders, en de buitenkabel zat onderaan niet meer op zijn plek. Met hulp van een stuk installatie draad waaraan Lucas een haakje heeft gemaakt, is de buitenkabel onderaan weer op de goed plek gezet.
Ik moet wel de afstelmoer goed zetten, omdat het gasklephuis nu net niet gesloten is, maar dat heeft vermoedelijk te maken met het weer recht buigen van de beugel van gisteren.
En, altijd leuk, reacties van voorbijgangers als er 2 DS’en op je oprit staan met de bek wagenwijd open.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed werk. Achteraf altijd simpel….
Citroen!
Vergeet ut maar!
Het stellen van de gaskabel dmv de stelmoer onder het spruitstuk bleek onmogelijk helaas….. Alles muurvast, en te weinig ruimte.
Dus, alle zooi weer los, spruitstuk omgekeerd, geprobeerd moeren te verdraaien, maar uiteindelijk de boel weer bijgebogen….en inderdaad de buitenkabel weer uit de positie onderaan.
Dus weer een 3 kwartier liggen klooien, en me verbaasd over nog zo’n onmogelijke citroën oplossing. Dat zo’n buitenkabel uit een houdertje kan schieten weet elke fietsenmaker, dus dan zorg je ervoor dat je bij zo’n constructie kunt komen…... Volgens mij ben je zwaar de klos als je je gaskabel moet vervangen….
Uiteindelijk heb ik het geheeld met huklp van draad en ene lange schreovendraaier in het gareel gekregen. Moet nu de basisafstelling maar eens nalopen, en de boel nog eens goed ontluchten, want wegrijden gaat niet meer schokloos….
MVG, Peter
PS
Lucas, de restjes rubber van je slangen lagen op de oprit, dus die kunnen niet meer zorgen voor een rookgordijn
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!