Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
3e remlicht besteld via ebay in Canada of
Deze heb ik gekozen om de simpele compacte rechte vorm zodat deze ideaal gemonteerd kan worden op de plek die ik wil.
De originele zijsteuntjes eraf gehaald (2 schroefjes), met de schuurmachine een vlak stuk geschuurd op de bolle bovenkant, ontvet en van 3M dubbelzijdige tape voorzien (die ik nog over had van het plakken van de chroom-strips). Tevens heb ik met secondelijm alle naden en openingen dichtgeseald.
Op de chroomstrip het midden uitgemeten als ook op het remlicht. Positie van het gaatje bepaald, geboord (zo dun mogelijk gat), kabeltje erdoorheen gevoerd richting trompet en binnenin de bekleding losgehaald.
Ik kreeg echter de draad niet te pakken met een haakje. Dan ook eens gekeken naar de stalen rand boven de achterruit en hier zit in het midden een gat. Aangezien dit allemaal korter op elkaar zit, via dit gat de kabel maar getrokken.
Het daglicht hield er toen mee op en ik ga hier morgen of later mee verder (ik ben net voor de 2e keer vader geworden, zie dus dit kan op de langere baan terecht komen)
Voor het verder aansluiten zie ik 3 mogelijkheden :
1: (normaal) remlicht achter
2: kabelboom te pakken zien te krijgen die ergens van voor naar achter loopt
3: kabel verlengen naar de remlicht schakelaar bij het rempedaal.
Maar bij elke oplossing :
1: de ruimte om te werken is vrij krap maar dit zou moeten lukken
2: ik heb geen idee waar die kabelboom ergens loopt en hoe je hier makkelijk op zou kunnen aansluiten / welk draadje ik moet hebben. Ik heb wel de werkplaats handboeken dus met een paar tips zou ik verder moeten kunnen komen.
3: De meest simpele oplossing maar niet de meest elegante aangezien de kabel in het interieur zichtbaar blijft (tenzij iemand hier ook tips heeft, leiden via de dakrand naar de A-stijl of zo) ??
Alle tips zijn daarom uiteraard welkom. Ik zal in ieder geval foto’s plaatsen van hoe het gaat worden.
Groetjes en alvast bedankt, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
bartjes schreef:ik heb geen idee waar die kabelboom ergens loopt en hoe je hier makkelijk op zou kunnen aansluiten / welk draadje ik moet hebben
Dag Bart,
ik volg deze “operatie” met veel belangstelling, dan weet ik hoe ik dat straks moet aanpakken.
Laatst heb ik geholpen met het maken van de aansluitingen voor een trekhaak; volgens mij loopt de kabelboom naar achteren links achter in de hoek van je achterzitting de kofferruimte binnen, en daar (in die hoek) kun je dus een aansluiting maken. Wij hadden het werkplaatshandboek niet bij de hand en hebben toen elk kabeltje even aangeprikt (met de multimeter), en dan zie je vanzelf de functie van die kabel. Maar als je de kleur kunt achterhalen via het werkplaatshandboek, dan is dat wél zo eenvoudig . Toch voor de zekerheid eerst even proberen ! Even kabeltje verbinden, via het tussenschot omhoog naar de trompet (naast het kabeltje van de richtingaanwijzer) en niet vergeten: aarden (toch ?)
Succes ermee !!
JoF
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
inspirerend, ik ga er ook eentje bestellen. voor 6 dollar een hoop veiligheid erbij!
.komma
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Dirkman schreef:inspirerend, ik ga er ook eentje bestellen. voor 6 dollar een hoop veiligheid erbij!
Dit is volgens mij hoe het internet hoort te werken. Een los ledje en een losse weerstand kosten een paar cent maar 24 op een rij met een paar weerstandjes in een doosje kost in Nederland op de een of andere manier ineens 25 euro of meer ???
Ik zag trouwens dat die zwarte metalen holle strip over de gehele lengte wat aan het oxideren is, daarom haal ik binnenkort even de achterruit eruit om het geheel strak in de hammerite te zetten.
Jo : met links achter bedoel je de bestuurderskant ? moet ik de plaat boven de benzinetank hiervoor loshalen ? Ik zal kijken tot waar ik de knipperlicht stroom heen kan zien lopen.
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Bart: met links-achter bedoel ik inderdaad de bestuurderskant. Ik weet écht niet meer of die afdekplaat er uit lag, ik dacht van wél, maar als je de zitting en de rugleuning verwijderd hebt, moet je er “al voelend” achter zien te komen (in die hoek zit ook nog van dat ouderwets degelijke stro-achtige dempingsmateriaal). Afdekplaat er af halen kan altijd nog…..
Succes !!
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Dirkman schreef:inspirerend, ik ga er ook eentje bestellen. voor 6 dollar een hoop veiligheid erbij!
Maar hoe is het met de verzendkosten? Heeft iemand daar al ervaring mee vanuit de US of A?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
TOTAAL 15 DOLLAR
.komma
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Dirkman schreef:TOTAAL 15 DOLLAR
Correct, omgerekend ongeveer een tientje. Ik heb ‘m dus net besteld, afhankelijk van hoeveel haast je hebt betaal je meer / minder.
Via een paypal account kun je prima betalen en het pakje was in mijn geval met 2,5 week in huis.
De winkel zit in Canada maar het wordt verzonden vanuit China.
Succes !
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
JoF schreef:Bart: met links-achter bedoel ik inderdaad de bestuurderskant. Ik weet écht niet meer of die afdekplaat er uit lag, ik dacht van wél, maar als je de zitting en de rugleuning verwijderd hebt, moet je er “al voelend” achter zien te komen (in die hoek zit ook nog van dat ouderwets degelijke stro-achtige dempingsmateriaal). Afdekplaat er af halen kan altijd nog…..
Succes !!
Hoi Jo,
Ik heb gisteren even in een rustig moment de leuning en bank losgemaakt, even gevolgd waar de knipperlichtdraad heen gaat en inderdaad helemaal achteraan gestopt achter de bekleding de kabelboom gevonden. Deze leidt inderdaad onder een plaat die net achter de leuning loopt, geen demontage nodig dus. Hier kan ik wel vanaf takken, anders heb ik de kabelboom in de kofferbak inmiddels ook gevonden aangezien m’n bekleding daar toch al los zat. Toen ging Sam huilen terwijl Linda met borstvoeding van Alec bezig was, misschien vandaag meer tijd / geluk om het aan te sluiten.
Bedankt voor de tip, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
jan D super 1971 schreef:Hallo even een vraagje ,welk type 3e remlicht of merk heb je aangeschaft en waar is deze eventueel te krijgen.
Groeten Jan en vast bedankt
type 28 leds met voet. Het voetje kan je boven de ruit onder het rubber schuiven en klemmen in het gleufje daar achter. Draadje langs ruit naar beneden is ook onder dit rubber weg te werken.
Aansluiten kan in de draad in kabelboom die (bij mij) onderaan de C-stijl onderaan de rugleuning.
Nogmaals: Altijd een derde remlicht monteren!
Toen mijn remschakelaar kuren ging vertonen (slecht contact) wilden de (laagvermogen) LEDs nog wel licht geven maar de 2x21 Watt weigerden!
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vandaag goed weer, niet te warm en 2 kinderen die eens wilden meewerken door zich rustig te houden terwijl Papa voor de deur aan het klussen was.
Bij het monteren van het 3e remlicht had ik toch wat beginnende roest ontdekt op de zwarte strip, dus dan maar de achterruit eruit (moet dus ook de kofferklep eruit) en afplakken.
Lekker hammerrite smeren en in het bijzonder het gaatje waar de kabel doorgevoerd wordt. Dit gaatje heb ik later nog met lijm dichtgemaakt rond de kabel
Laten drogen, ondertussen in het werkplaatshandboek het schema opgezocht, het moest een rode draad zijn. Deze is echter lastig te vinden in een dradenbundel van 4 groene en 1 blauwe draad. Multimeter erbij en de juiste groene draad als remlicht stroom gevonden, de blauwe bleek massa te zijn. Aangezien ik alleen was had ik een lat van ongeveer 2,5 meter tegen het rempedaal gehouden, deze leunde over de bestuurdersstoel. Elke keer als ik een volgende draad aanprikte met de multimeter gaf ik een stootje tegen de lat die vervolgens het rempedaal indrukte. Geen uitslag op de multimeter = volgende draad proberen.
De draad van het 3e remlicht is uiteraard te kort dus moest ik er een stukje aan solderen (lekker braden met tin)
Inmiddels heb ik de achterruit er al een paar keer uit gehad en montage lukte met een beetje moeite ook alleen. Dit gold ook voor de achterklep, alhoewel je dit voorzichtig moet doen en moet controleren dat deze weer zit zoals ie eraf kwam, anders zie
Het resultaat (met m’n vrouw als fotograaf) :
Zonder lampen
Met alleen remlichten
Normaal licht
Normaal licht en remmen
Het mooie is dat het derde remlicht ook weerspiegelt in de achterruit en tegen de dak-chroomstrip.
Groetjes en succes iedereen die dit ook van plan is !
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Wow, dat heb je echt zeer mooi opgelost met een erg fraai resultaat. Hulde!!
Ik plan hem ook zo in
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Niet orgineel, wel netjes opgelost, en veiliger….
Citroen!
Bart, het ziet er héél goed uit
Complimenten
Ik voeg dit “projectje” toe aan mijn “to-do-list”.
Eerst nog linker achterdeur spuiten (eerste schade na 20 jaar schadevrij ops: ops: ops: ), dan hoofdsteunen monteren, dan 3de remlicht.
Groeten, Jo
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Soms gaat zo’n internet bestelling mis. In mijn geval ook dus. Had alle spullen binne, een week later alles gemonteerd, kreeg ik de dag erna een excuus e-mail dat de order nog even duurt. Teruggemaild dat het OK is, de order is in goede orde ontvangen en het remlicht was erreds gemonteerd.
Nu mocht het gelukkige toeval zijn dat exact dezelfde zending gisteren nogmaals arriveerde (gratis dus ).
Wie dit 2e 3e remlicht van me wil hebben, stuur me rustig een PBtje.
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.