Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
ik rij al ongeveer 5 maand in mijn bx heb 4000 kilometer er al opzitten
wat mij steeds op valt dat ie erg klote schakelt.
je moet hem zo wat in de versnelling drukken/ slaan en overschakelen hoor je ‘‘bonk bonk’‘’ ook als je hem in de achteruit krast die veel.
wat is dit??? hopelijk niet het einde van de bak!
het is een bx 16 tzi.
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik gok: synchronisatie gaar.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
of koppeling opstellen en is een keer de bakolie vervangen.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
MaartenH schreef:of koppeling opstellen en is een keer de bakolie vervangen.
Daar sluit ik me bij aan.
Als de koppeling meteen op de eerste milimeter pakt wanneer je het pedaal op laat komen moet je dat even stellen. En 2 liter verse 75W80 bakolie kan ook geen kwaad.
Als het koppelingspedaal wat sponzig aanvoelt moet je even de hefboom bekijken waar de kabel op aangesloten is. Bij ouder types BX kan het zijn dat er een “slechte” hefboom op de bak zit, deze wil nog wel eens doorscheuren, daar is later een verstevigde versie voor gekomen. Mocht dat alles niet helpen/niet aan de hand zijn dan zit je of met een slechte bak of met een slechte koppeling. De bak overigens kan echt een hele hoop hebben en je moet echt wel jarenlang als een pietlut dat ding door zijn versnellingen knallen om hem naar de klote te helpen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
dankje voor de tips
ik heb zelf een vermoeden dat de koppeling versleten is!
kun je zo’n bx bak er achterweg pakken of moet dan ook de heele motor er uit?
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
morgen gaat er bij mij een nieuwe koppeling in, het kan via de wielkast.
ik kan wel foto’s maken.
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
aaahaa oke
ik zag namelijk op http://www.citroënbx.nl hij haalde de heele motor eruit.
vond ik al veel werk namelijk (heb al eens gedaan)
als je een paar foto’s wil maken graag
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Dat kan idd via de onderzijde; de bak ligt voor het subframe.
Je moet wel voldoende krikken (een GROTE garagekrik en een kleintje) en bokken hebben, of een 2 kolommer brug.
Ich bin ein Breaker