Een K1H motor zoals die van XBXG heeft een speciale carburateur - om de katalysator niet te overvoeden waardoor deze zou kunnen sneuvelen; de terugvaltijd van de gasklep is gedempt en er zit een automatische choke op. Ook heeft de auto pulsair, maar dat is niet van invloed op de carb.
Ich bin ein Breaker
tsja hoe de auto bij mij terecht is gekomen, laten we zeggen dat marktplaats en autotrack door heel Nederland vertegenwoordigd zijn
De auto stond in Ommeren, is nog niet zo heel ver weg van Boxmeer. Met deze KM stand en staat van binnenkant/buitenkant enzo kun je zon BX bijna niet laten staan.
En ook weer uit nieuwsgierigheid; wat doet een pulsair eigenlijk? Ik weet dat het de laatste poging was van PSA om uit de nieuwe technologie (kat en lambda sonde enzo) nog niet te hoeven aanschaffen.
Maar wat is dan de functie ervan? Heeft t invloed op de motorprestaties ofzo?
Om een lang verhaal kort te maken:
Groeten, Niek
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Narts schreef:En ook weer uit nieuwsgierigheid; wat doet een pulsair eigenlijk? Ik weet dat het de laatste poging was van PSA om uit de nieuwe technologie (kat en lambda sonde enzo) nog niet te hoeven aanschaffen.
Maar wat is dan de functie ervan? Heeft t invloed op de motorprestaties ofzo?
Nou, pulsair was niet zozeer bedoeld om de kat overbodig te maken, want de BX-en met K1H blok waren al voorzien van een ongeregelde kat. Pulsair voegt wel verse lucht toe aan de hete uitlaatgassen om een soort van naverbranding te realiseren, mogelijk om de katalysator beter haar werk te kunnen laten doen. Vraag me niet hoe het precies werkt en wat het exacte effect van pulsair had moeten zijn, ik weet alleen zeker dat het lucht toevoegt. Het effect ervan is overigens vrij matig….
Volgens mij omschrijf je de functie van de pulsair goed. Ik kan het niet beter omschrijven en het boeit me ook geen bal. Het is sowieso een systeem dat voor geen meter werkt en enkel op exportmodellen is geleverd. Elke keer als ik bij Franse meetings ben, staat men verbaast te kijken naar dat buizenstysteem ( klik ).
Wat voor kilometerstand had de Calanque toen je ‘m kocht :
Edit: Winnetou was me voor…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Het pulsair systeem werkt perfect, het zorgt ervoor dat je niet zo’n rotte eierenlucht uit de katalysator ruikt.
Ich bin ein Breaker
Hij had ongeveer 132.000 km gelopen toen ie gekocht werd.
Dan is er de laatste paar jaren dus best veel mee gereden als ie in 2003 nog maar 27.000 km gelopen had. Maarja vooruitgang is beter dan stilstand zal ik maar zeggen…..
Hallo kenners,
de laatste tijd gaat bij het starten steeds het STOP lampje branden en daarbij het koelvloeistof-te-laag lampje. Betekend dit dat het niveau te laag is, of iets anders? Aangezien het na enkele seconden weer uitgaat. En hoeveel cm onder de vuldop moet de vloeistof eigenlijk zijn, want er zit geen pijlstok oid in, heb in een Haynes gelezen 25-30cm onder vuldop, maar op het forum weer andere getallen.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Als het soms aan, soms uit is kan het vloeistof niveau net om en nabij de sensor (lees: het minimumniveau) zitten, variërend door bewegingen van de auto, lucht in het KVS-circuit of belasting van de motor. Tijd om bij te vullen dus, als je nog een tijdje door blijft rijden dan zal het STOP-lampje i.c.m. het KVSniveau-lampje vaker en langer gaan branden.
Qua hoogteniveau houd ik ongeveer 15 cm onder de vulpijprand aan bij mijn 1.6 Chic.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91