7 van de 18
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
japv’s BX Chic - Verkocht!
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 08 augustus 2008 02:15 PM
  [ # 91 ]

Mooi niet, die heeft ie al. Smile Zelfs het uitlaatje ligt al los.  FU

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 08 augustus 2008 11:10 PM
  [ # 92 ]

KAT zou er inderdaat tussen weg mogen. Het gaat hier om een U9 milieu classificatie motor, van voor 1 januari 1993.

Maar dan moet je wel kunnen lassen. Als je dat zelf niet kan, dan ligt een KAt vervangen wellicht meer binnen de grensen van het mogelijke.

Test

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 13 augustus 2008 01:12 AM
  [ # 93 ]
Chinco schreef:

Mooi niet, die heeft ie al. Smile Zelfs het uitlaatje ligt al los.  FU

Waarvoor mijn dank! Wink

Na een lang weekend weg vanavond de voorpijp van de rest los gekregen en de nieuwe voorpijp eronder gehangen. De rest moet er nog weer onder (heb de hele zwik er onderuit gehaald).

Nu mist alleen het laatste ophangpunt voor de achterdemper. En aangezien ik nu toch de boel er onderuit heb zou ik graag een provisorisch ophangpunt willen maken. Ik weet het, lassen is beter, maar ik wil eerst de auto goed aan de praat hebben voor ik dergelijke moeite ga doen, anders zou het wellicht voor niets zijn. Daarnaast beschikken we thuis ook niet over een lasapparaat of iemand met verstand van metaalbewerken. Vandaar de keuze om eerst iets provisorisch te regelen voor zolang.

Iemand ideeën, tips, aanwijzingen en dergelijke hiervoor?

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 13 augustus 2008 01:16 AM
  [ # 94 ]

Plaat hout pakken van 2 cm dik en dubbel zo groot als het gat in je kofferbak, daarop een lang draadeind monteren en dat in je kofferbak leggen zodat het draadeind door het gat steekt. Nu kun je de achterdemper ophangen met een touw (rubber is nu te kort), kun je iig even rijden.

Wel even de binnenbekleding van de kofferbak weghalen.

Of, nog simpeler: met een stuk touw door het gat in je koets heen en dan ergens binnen vast zien te maken, bijvoorbeeld de slotvanger van de achterklep. Als tijdelijke oplossing prima, denk ik?

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 13 augustus 2008 05:51 PM
  [ # 95 ]

Precies, gewoon even een touwtje. Als hij goed loopt laat je dat stukje gewoon een keer inlassen bij een garage. Zal vast niet meer dan 40 a 50 kosten.

Test

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 16 augustus 2008 03:05 AM
  [ # 96 ]

Demper mooi opgehangen m.b.v. een nieuw rubber en twee touwtjes: eentje door het bumperophangpunt aan de zijkant en eentje door het roestgat door de kofferbak aan de schroefstang voor het reservewiel. Hangt uitstekend!

Tegelijk ook één van de klemmen aan de middendemper vervangen, deze was zo gaar dat-ie er na een halve slag losdraaien nog net niet in stukjes afviel Razz

Hoe dan ook: de hele uitlaat zit er weer onder, inclusief de ‘nieuwe’ voorpijp. Eergisteren even de motor proberen te starten, wat maar met heel veel moeite wilde. Nog meer moeite kostte het om ‘m aan de praat te houden, hij leek nog net zo moeilijk te doen als vóór het vervangen van de voorpijp/kat. Stationair wilde-ie niet lopen, alleen met gas bij bleef-ie lopen.
Vanavond nog eens geprobeerd, maar nu slaat-ie totaal niet meer aan. Wel benzinelucht aan de achterkant, dus peut krijgt-ie wel. Héél af en toe reutelt-ie eventjes 2 cilinders, maar verder hoegenaamd niets.

Ik word er echt moedeloos van zo onderhand, ik dacht een nette BX met verse APK te hebben gekocht… Confused Hoe een auto in minder dan twee maanden en minder dan 1000 km zo achteruit kan gaan… Wie helpt? Sad

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 16 augustus 2008 04:14 AM
  [ # 97 ]

Misschien eens even alle basisbenodigdheden checken:

- komt er benzine uit de injector (kap bovenop monopointhuis [is toch monopoint] los, een hulp laten starten, en zie je dan benzine uit de injector komen?) (benzinefilter oid)
- heb je vonken op alle bougies? (ontsteking)
- Is je luchtfilter ok?
- Ecu uitlezen (http://www.zx16v.net voor de beschrijving, met als noot dat de stekker bij je rechter voorveerpoot zit)
- Heb je (veel) sludge in je olievuldop? (koppakking)
- Zit er olie in je koelvloeistof? (koppakking)
- De uitlaat achter de kat loshalen en starten (misschien dempers verstopt)

Hiertussen zou ergens de fout moeten zitten. Als je benzine, ontsteking, lucht en afvoer hebt, zou hij moeten lopen. Dus het probleem moet daar ergens zitten. De bovenstaande checks (op de uitlaat los halen na) kunnen binnen een uurtje of 2 gedaan worden. Dit zou het probleem moeten uitwijzen.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 16 augustus 2008 12:00 PM
  [ # 98 ]

Heb je nog niet geprobeert te starten zonder uitlaat dan? Had ik nog zo gezegd… Laughing  Wink

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 16 augustus 2008 06:46 PM
  [ # 99 ]

Het klinkt alsof de uitlaat gewoon helemaal dicht zit. Ik heb dat ook eens gehad. Uitlaat in delen gezaagd, de bezemsteel erdoor, weer in elkaar gelast, en gaan met dat spul.

Test

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 17 augustus 2008 01:57 AM
  [ # 100 ]

Ik heb, toen ik de dempers eronder weg en los van de voorpijp had, nog wel van achter naar voren de boel doorgeblazen met een compressor met een doek. Er kwam aan de andere kant (lees: de kant waar de voorpijp op komt) wel degelijk aardig wat zwarte zooi uit. Maar helaas heb ik er niet meer aan gedacht om ‘m alleen met de voorpijp eronder te starten.

En lassen is helaas geen mogelijkheid bij gebrek aan lasapparaten. Bovendien ligt de Biks plat op de buik in de garage nu… Razz

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 17 augustus 2008 02:09 AM
  [ # 101 ]

Als je HD-systeem, en de accu in orde zijn, moet je hem nog wel omhoog krijgen op de startmotor. Dan wel snel krikje/bokjes eronder. Anders een garagekrik halen, die zijn bij zaken als heuts en brezan vaker in de aanbieding voor 20 euro ofzo. Zo’n garage krik kan er meestal nog wel onder.

Als er zoveel zwarte zooi uit kwam, dan is de kans groot dat er ergens een demper verstopt is. Die zal er dan dus onderuit moeten. Maar eerst dus even de auto van z’n buik afkrijgen.


Suc6!!

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 18 augustus 2008 09:33 PM
  [ # 102 ]

2 boutjes bij de voorpijp los (zijn toch al los geweest, heb je zo los) en de uitlaat iets laten vallen. Dan starten en je weet gelijk genoeg…

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 20 augustus 2008 12:22 AM
  [ # 103 ]

Ook met de uitlaat los achter de kat start-ie niet, zelfs geen gereutel van een enkele cilinder meer. Wel benzinelucht onder de kap (dus de injector sproeit dat het een lieve lust is), luchtfilter is goed, geen sludge in de vuldop, geen olie in de koelvloeistof. ECU uitlezen is wat lastig, ik ben geen held met draadjes en knopjes Razz Vonk checken wilde ook niet bij gebrek aan een losse bougie. Maar als ik dit zo op een rij zet dan zou ik eens in de richting van de bobine moeten, of heeft iemand een andere mening?

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 20 augustus 2008 12:49 AM
  [ # 104 ]

Bougiekabel bij de bougie lostrekken, schroevendraaier in de kabel steken en dan de schroevendraaier vlak tegen het blok aanhouden. Dan moet ie een mooie blauwe vonk trekken als je start. Even alle cilinders testen en je bent weer een stapje verder. Wink

Trouwens, onder de kap ruiken naar benzine? Ehm, dat klinkt niet zoals je het zou wensen… Probeer eens tijdens het starten remmenreiniger in het monopointhuis te spuiten? Als het een brandstofprobleem is zou ie namelijk dan moeten gaan lopen.

Ik heb zelf btw bougies, bougiekabels, rotor + verdelerkap pas ververst, kan best veel uitmaken…

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 20 augustus 2008 01:08 AM
  [ # 105 ]

Het is maar een lichte lucht die hoogstwaarschijnlijk uit het monopointhuis komt. Ik heb behoorlijk lang gestart, dus er komt in het monopointhuis benzine terecht die niet verbrand maar verdampt. Er is geen enkele lekkage onder m’n BX geweest de afgelopen weken, zelfs geen olie of LHM.

Je bougiekabeltestje ga ik uitproberen, goeie tip! Een verdeelkap met rotor heeft mijn BX niet, bougiekabels zitten rechtstreeks op de bobine. Kabels leken laats nog goed te zijn, en ik kan me niet voorstellen dat die er ineens in korte tijd allemaal één voor één mee zijn opgehouden. vandaar mijn idee richting bobine. Bougies zijn kort na aankoop vervangen.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
 
7 van de 18
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook