Bx te warm….???
fbird92
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 13-02-2008

- BX Bx 1.6 TZI Automaat
Gepost: 17 juli 2008 02:12 PM

Sinds ik mijn verse BX 1.6 TZI automaat uit ‘92 heb, heb ik de indruk dat deze eigenlijk te snel warm wordt.( in vergelijking met de vorige)
De radiator is goed en de fan werk ook naar behoren, ook zit er voldoende koelvloeistof in, maar na een stukje rijden komt de fan al voor mijn gevoel te snel in actie.

Iemand een idee wat het nog meer zou kunnen zijn????

Groet Misha

if you believe in it you can make it happen

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 17 juli 2008 02:16 PM
  [ # 1 ]

Wat noem je warm? Wat geeft de koelwater meter aan? Warm is nogal een nietszeggend begrip Wink
Wat is snel? hoeveel km?
Zo valt er vrij weinig te zeggen!

Xsara Coupe

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 17 juli 2008 02:24 PM
  [ # 2 ]

Het kan natuurlijk zijn dat deze BX een beter werkende of een andere thermostaat heeft, waardoor hij juist minder heet wordt dan je oude BX.
Hoe doet hij het in de file, heeft de fan de temperatuur onder de duim? Wellicht kun je de kvs ook eens spoelen, dit is een veel “vergeten” klus wat eigenlijk wel gewoon bij het onderhoud hoort.

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 18 juli 2008 12:32 AM
  [ # 3 ]
Xsara Coupe schreef:

Wat geeft de koelwater meter aan?

Een BX 16 TZI automatic heeft geen koelwatermeter. Enkel een lampje. Wink

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 18 juli 2008 02:28 AM
  [ # 4 ]

2 lampjes toch? warm en heet?

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 18 juli 2008 03:21 AM
  [ # 5 ]
Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 18 juli 2008 03:40 AM
  [ # 6 ]

Die lampjes zijn niet altijd betrouwbaar… of zelfs stuk.

Zolang de koelventilator na een tijdje weer uitslaat is er geen sprake van oververhitting. Als ie continu gaat draaien dan is er echt wat aan de hand. 

En ik zou zeggen: alle ouwe koelmeuk er uit laten lopen, nieuwe er in en dan nog eens kijken.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 18 juli 2008 04:16 AM
  [ # 7 ]

Een automaat wordt ook sneller warm dan een niet-automaat omdat de bak gekoeld wordt aan het koelsysteem. Afhankelijk van je rijstijl krijg je ‘m dan echt snel heet.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
fbird92
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 13-02-2008

- BX Bx 1.6 TZI Automaat
Gepost: 18 juli 2008 11:24 AM
  [ # 8 ]

Warm, ja wat is warm…??? Het is in elk geval geen over hitting maar ik vind hem te snel gebruik maken van de koelvin en als je dan het kappie open doet heb je zelfs op de noordpool geen handschoenen meer nodig en dan na eigenlijk maar een stukkie rijden.
Zeker nu met deze tempraturen in dit landje zou hij toch ruim voldoende rijwind koeling moeten krijgen….???
Mijn rijstijl met deze bx is normaal ...zelf meerijdende vrienden vragen of ik ziek ben ofzo omdat ik normaal eigenlijk van door en zeer sportief rijden hou….. blah

Ik ga vandaag eens ff verder kijken hoe of wat,  heb toch even de tijd dus meteen de bix eens een goede beurt geven en ik krijg de indruk dat ik het in de hoek van de waterpomp moet gaan zoeken…??

later meer, ( hoop ik)

if you believe in it you can make it happen

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 18 juli 2008 02:12 PM
  [ # 9 ]

Koelmiddel verversen prima, maar dan ook je radiateur/motor goed spoelen. Wordt de radiateur goed warm? Ook in de onderhoeken?

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
fbird92
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 13-02-2008

- BX Bx 1.6 TZI Automaat
Gepost: 23 juli 2008 03:33 PM
  [ # 10 ]

Shocked ...nou het probleem heeft zich opgelost, vraag me niet hoe of wat maar het werkt weer zoals het hoort te werken,
Nu reed ik al een tijdje met de verwarming op koud met de blower op half om wat frisse lucht binnen te krijgen en nadat ik van de week de verwarming weer eens gebruikt heb omdat het ‘s nacht toch wel wat fris en nat was deed de wagen het weer normaal en gebruik weer normaal de fan zoals ik van een bix gewend ben, helaas kan ik niet zeggen of er gekke geluiden uit het systeem zijn gekomen gezien de radio op hoofdpijn stond….iemand idee wat het geweest zou kunnen zijn…???

Maar hij doe het weer…ikkie blij… Razz

if you believe in it you can make it happen

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 23 juli 2008 05:33 PM
  [ # 11 ]

Het zou wellicht een flinke luchtbel in je koelsysteem kunnen zijn geweest.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 24 augustus 2008 08:56 PM
  [ # 12 ]

Zoals Kareltje al aangaf zit er een extra warmtewisselaar op de automaatbak die zijn overtollige warmte aan het koelsysteem afgeeft. Dit zorgt niet alleen voor extra warmte bij lekker doortrekken, maar het heeft er ook in geresulteerd dat het koelslangpakket van een automaat er anders uit is te komen zien.

Vanaf de kachel gaat er nu een slang via de bak en dan pas terug naar het blok. In die op en en neergaande bochten zou maar zo een fijne luchtbel gezeten kunnen hebben.

Ik heb in mijn GTiD automaat uiteraard wel een temp meter, en het valt me op dat de temperatuur redelijk zenuwachtig reageert op rustig of fel accelereren.

Verder ben ik behoorlijk in de weer geweest om het systeem goed te ontluchten. Vooral omdat ik van een GTi automaat een diesel gebouwd heb, en dus niet alles orgineel is

Maar zolang bij normaal gebruik je rode lampje niet aangaat is er in elk geval geen reden om je zorgen te maken.

Overigend nog een tip: Zolang je kachel warm kan worden zit er in elk geval nog iets van koelvloeistof in. Deze tip geldt voor elke BX, en voor elke auto eigenlijk.

Test

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook