Totaal aantal Berichten: 3000
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Kijk je onstekingsmodule eens na (als die niet geintegreerd is in de bobine). Opeens niet starten en eindeloos gezoek naar de oorzaak wil nog wel eens module betekenen.
Eeerst kijken of er een vonk is, daarna kijken of er benzine komt, de rest komt later.
Emiel
Start anders eens in volslagen duister en laat iemand kijken onder de kap of ie vonkjes van de kabels af ziet komen. Vonkjes = brakke kabels…
Totaal aantal Berichten: 3167
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Chinco schreef:Start anders eens in volslagen duister en laat iemand kijken onder de kap of ie vonkjes van de kabels af ziet komen. Vonkjes = brakke kabels…
Dan nog zou-ie op z’n minst aan moeten slaan.
Vanavond hebben we de kabels gecheckt m.b.v. een schroevendraaier, zoals je dat omschreef, en alle 4 kabels geven een prima vonkje, op de plaats waar het hoort. En de dempers zijn nog steeds losgekoppeld van de voorpijp. Er is dus lucht, brandstof én een vonk, en toch start-ie niet… Straks of morgen nog maar proberen de ECU uit te lezen.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Welke kleur vonk had je?
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Een witblauwe vonk.
Vanavond de ECU uitgelezen met twee draden, zoals hier omschreven was. Twee codes kwamen er uit rollen, en als de codes op de zx16v-site dezelfde zijn als voor mijn BX dan zijn dit ze:
21 Throttle switch
52 Air/Fuel mixture control loop
Gaskleppotentiometer en MAP-sensor als ik het goed heb geïnterpreteerd. Kan zo’n fout ook worden veroorzaakt door brakke bedrading? Of is het waarschijnlijker dat de apparaten in kwestie zelf de fout genereren?
je potmetertje die het stationair toerental regelt al vervangen?
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Stappenmotor is in een eerder stadium al vervangen door een ander, geheel schoongemaakt exemplaar. De oude zat helemaal vast. Maar die er nog eens een keertje uitschroeven kan nooit kwaad lijkt me
[quote author=“japv…
Vanavond hebben we de kabels gecheckt m.b.v. een schroevendraaier, zoals je dat omschreef, en alle 4 kabels geven een prima vonkje, op de plaats waar het hoort.ECU uit te lezen.
vonkje ? de vonk moet minstens 1 cm lang zijn , als hij dat niet haalt is er wat mis
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
De vonk was verder prima, ook qua grootte. Het zal mijn woordkeuze zijn geweest
Na aanleiding van de foutmeldingen uit de ECU heb ik zowel de MAP-sensor als de gaskleppotentiometer vervangen. Resultaat: geen. Nog steeds geen enkel teken van leven bij het starten, zelfs geen horten en stoten. Ik heb de bedrading onder de kap, voor hoever bereikbaar, uiterlijk geïnspecteerd en er kwamen geen smeltplekken, doorgebroken draden o.i.d. aan het licht.
Even op een rijtje wat ik inmiddels heb vervangen aan de motor sinds de aankoop:
- luchtfilter
- bougies
- gaskleppotentiometer
- injecteur
- brandstofdrukregelaar
- MAP-sensor
- stappenmotor
- bobine
- voorpijp/katalysator
- lambdasonde
Verder zijn alle stekkers onder de kap nagelopen en gereinigd. Gasklephuis is mooi schoon. Er is een vonk, er is benzine, er is lucht en de uitlaat is open. Toch geeft het blok geen enkel teken van leven meer. Ik heb nu echt geen flauw idee meer wat er mis zou kunnen zijn, mijn kennis reikt niet meer verder.
Is er iemand die me (hier op het forum of ter plekke in de schuur) kan helpen? Want ik ben nu toch wel een beetje ten einde raad…
Hmm, mogelijke optie: bdp-sensor. Ik wil evt. best kijken, moet ik wel een gaatje zien te vinden.
Totaal aantal Berichten: 2777
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Klinkt gek maar…
Doe de stekker van de computer er eens een paar keer in en uit. Daarna de accuklemmen even een half uurtje los (reset) en dan weer vast. You´ll never know
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Chinco schreef:Hmm, mogelijke optie: bdp-sensor. Ik wil evt. best kijken, moet ik wel een gaatje zien te vinden.
Als je wilt graag! Enne, BDP-sensor? Wat doet-ie en waar zit-ie?
Midfriesland schreef:Klinkt gek maar…
Doe de stekker van de computer er eens een paar keer in en uit. Daarna de accuklemmen even een half uurtje los (reset) en dan weer vast. You´ll never know
De computer onder de passagiersstoel bedoel je? En ik heb de accu vrijdag er een uur afgehad, zonder resultaat.
Totaal aantal Berichten: 3000
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Je schrijft dat je onstekingsmodule vervangen hebt, maar toch lijkt dit alleszins op onstekingsmodule-problemen. Het is dat platte kastje aan je bobine of schutboard geschroefd, met koelgel aan de achterkant en een grote stekker erin…
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Oh die, dan was ik in de war, die heb ik namelijk nog niet in handen gehad. Ik pas m’n post ff aan. Ik heb er wel een andere bobine aan gehad, daar ligt het iig niet aan.