Hallo daar zijn we weer.
sinde een aantal weken gaat bij stationair toerental na een kleine 10 minuten het zelfdiagnose lampje branden en ook weer uit als je gaat rijden,volgens het boekje is er dan iets mis met de onsteking of het injectie systeem,maar ik merk niets met het rijden en het toerental zit mooi aan de 1000 toeren af en toe schommelt het wel maar verder merken we niets met het rijden.
Citroen bx 1.6 chic 1991 gekrulde letters 189.000 km.
Wie weet het verschil van types met gekrulde of rechte letters dar schijnt verschil in te zitten las ik laats op het forum.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden en rij voorzichtig.
Met vriendelijke groet,Bianca en Hans.
Gekrulde letters zijn de Chic’s uit de eerste serie, meestal beginnend met een Z*-00-** (??) volgens mij. De rechtletterige hadden een D*-**-00 (??).
Dat schommelen kan ook door de HD-pomp komen. Hoor je hem na dat schommeleffect tikken (HD-regelaar).

Totaal aantal Berichten: 6187
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Probeer eerst eens de ECU te resetten: Accukabel losgooien, bakkie koffie gaan doen en daarna weer aankoppelen. De ECU (= Electronic Control Unit) is dan gereset. Weer starten en de auto even laten draaien zodat de ECU zich weer kan “inleren”.
En daarna afwachten of de “storing” zich nog eens voordoet of dat het verholpen is.
Succes!

Totaal aantal Berichten: 27954
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zat er niet iets verschil in het blok ook?
Die rechte letters zijn idd nieuwer
Mijn advies bij dit soort zaken is, mocht het lampje weer gaan branden na resetten zoals beschreven door hilko, gewoon de ECU uit laten lezen bij een citroen garage. Dit kost weinig, een garage bij mij in de buurt doet het bv voor een tientje.
Op het forum wordt vaak met goede bedoelingen allerlei mogelijke problemen en oplossingen genoemd, waar door je misschien door de bomen het bos niet meer ziet.
Als je weet waar het probleem zit na uilezen kan je opnieuw evalueren wat je wilt doen.
Ik heb toen na uitlezen 2 foutcodes gekregen, lambda sensor en gaskleppotentiometer. De lambda sensor direct vervangen en hij liep weer als een zonnetje, binnen niet al te lange tijd kreeg ik toch weer een waarschuwingslampje en wat vage klachtjes. Toen gelijk ook maar de gaskleppotentiometer vervangen en ook dat was verholpen.
In mij ervaring loont laten uitlezen dus absoluut.
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Michielio schreef:Mijn advies bij dit soort zaken is, mocht het lampje weer gaan branden na resetten zoals beschreven door hilko, gewoon de ECU uit laten lezen bij een citroen garage. Dit kost weinig, een garage bij mij in de buurt doet het bv voor een tientje.
Op het forum wordt vaak met goede bedoelingen allerlei mogelijke problemen en oplossingen genoemd, waar door je misschien door de bomen het bos niet meer ziet.
Als je weet waar het probleem zit na uilezen kan je opnieuw evalueren wat je wilt doen.Ik heb toen na uitlezen 2 foutcodes gekregen, lambda sensor en gaskleppotentiometer. De lambda sensor direct vervangen en hij liep weer als een zonnetje, binnen niet al te lange tijd kreeg ik toch weer een waarschuwingslampje en wat vage klachtjes. Toen gelijk ook maar de gaskleppotentiometer vervangen en ook dat was verholpen.
Bedankt voor je reactie,kun je ook vertellen waar de lamdasensor en gaskleppotentiometer zitten want ik had laatst de flens gescheurd van de thermostaat dus heeft er een paar dagen koelvloeistof op het blok gelekt en net daar een beetje linksonder zit ook een sensor maar ik weet niet of het dat is,mischien is het wel vuil of nat geworden,maar het zo wie zo wel goed om een keer de ecu uit te laten lezen dan heb je ook wat meer duidelijkheid.
Groetjes,Bianca en Hans.
Arjan Verkade schreef:Zat er niet iets verschil in het blok ook?
Ik weet het niet zeker maar volgens mij alleen in de 1.6 tgi en de 1.9 tzi zitten kleine verschillen ik denk dat het te maken heeft met het kenteken want dat van ons is zg-36-tg dus een van de eerste.
Groetjes,Bianca en Hans.
Autofan schreef:Gekrulde letters zijn de Chic’s uit de eerste serie, meestal beginnend met een Z*-00-** (??) volgens mij. De rechtletterige hadden een D*-**-00 (??).
Dat schommelen kan ook door de HD-pomp komen. Hoor je hem na dat schommeleffect tikken (HD-regelaar).
Altijd als de hd pomp aanslaat zakt ook het toerental iets en ik hoor hem ook tikken.
Groetjes,Bianca en Hans

Totaal aantal Berichten: 3167
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gaskleppotentiometer zit (als je voor de auto staat met je gezicht richting motor) links aan het gasklephuis (daar waar de benzine ingespoten wordt en lucht ingelaten wordt). Een beetje ovaalvormig zwart plastic kastje (ongeveer 7 cm lang, 5 cm hoog) met een stekker schuin omhoog richting voorkant.
Lambdasensor zit op het voorste gedeelte van je uitlaat, tussen spruitstuk en katalysator, bereikbaar via de onderkant van de auto. Soort groot formaat bougie met 2 of 4 draden die richting motorcompartiment lopen, deze zit schuin naar boven in je uitlaat(voor)pijp.
In beide gevallen ruim uit de buurt van de thermostaat. ECU uit laten lezen kan nooit kwaad, al kostte het me bij de Citroën-dealer in Zwolle (Emerpark) maar liefst €25,- en alleen op afspraak!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Hilko16TZI schreef:Probeer eerst eens de ECU te resetten: Accukabel losgooien, bakkie koffie gaan doen en daarna weer aankoppelen. De ECU (= Electronic Control Unit) is dan gereset. Weer starten en de auto even laten draaien zodat de ECU zich weer kan “inleren”.
En daarna afwachten of de “storing” zich nog eens voordoet of dat het verholpen is.Succes

Totaal aantal Berichten: 3167
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
hans en bianca schreef:Altijd als de hd pomp aanslaat zakt ook het toerental iets en ik hoor hem ook tikken.
Da’s allemaal compleet normaal, niks om je over zorgen te maken, zolang het maar niet te snel achter elkaar gebeurd.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
In beide gevallen ruim uit de buurt van de thermostaat. ECU uit laten lezen kan nooit kwaad, al kostte het me bij de Citroën-dealer in Zwolle (Emerpark) maar liefst €25,- en alleen op afspraak
Daar ga je toch niet voor naar de dealer? Gewoon met een draadje en een handleiding zelf uitlezen, veel handiger.
japv schreef:Gaskleppotentiometer zit (als je voor de auto staat met je gezicht richting motor) links aan het gasklephuis (daar waar de benzine ingespoten wordt en lucht ingelaten wordt). Een beetje ovaalvormig zwart plastic kastje (ongeveer 7 cm lang, 5 cm hoog) met een stekker schuin omhoog richting voorkant.
Lambdasensor zit op het voorste gedeelte van je uitlaat, tussen spruitstuk en katalysator, bereikbaar via de onderkant van de auto. Soort groot formaat bougie met 2 of 4 draden die richting motorcompartiment lopen, deze zit schuin naar boven in je uitlaat(voor)pijp.
In beide gevallen ruim uit de buurt van de thermostaat. ECU uit laten lezen kan nooit kwaad, al kostte het me bij de Citroën-dealer in Zwolle (Emerpark) maar liefst €25,- en alleen op afspraak!
25 euro is behoorlijk prijzig!meestal zijn dit soort zaken het goedkoopst bij de wat oudere citroen garages.
Auto’s:
hans en bianca schreef:Michielio schreef:Mijn advies bij dit soort zaken is, mocht het lampje weer gaan branden na resetten zoals beschreven door hilko, gewoon de ECU uit laten lezen bij een citroen garage. Dit kost weinig, een garage bij mij in de buurt doet het bv voor een tientje.
Als je weet waar het probleem zit na uilezen kan je opnieuw evalueren wat je wilt doen.Ik heb toen na uitlezen 2 foutcodes gekregen, lambda sensor en gaskleppotentiometer. De lambda sensor direct vervangen en hij liep weer als een zonnetje, binnen niet al te lange tijd kreeg ik toch weer een waarschuwingslampje en wat vage klachtjes. Toen gelijk ook maar de gaskleppotentiometer vervangen en ook dat was verholpen.
Bedankt voor je reactie,kun je ook vertellen waar de lamdasensor en gaskleppotentiometer zitten want ik had laatst de flens gescheurd van de thermostaat dus heeft er een paar dagen koelvloeistof op het blok gelekt en net daar een beetje linksonder zit ook een sensor maar ik weet niet of het dat is,mischien is het wel vuil of nat geworden,maar het zo wie zo wel goed om een keer de ecu uit te laten lezen dan heb je ook wat meer duidelijkheid.
Groetjes,Bianca en Hans.
Wat japv zei dus
Auto’s:
Harm schreef:In beide gevallen ruim uit de buurt van de thermostaat. ECU uit laten lezen kan nooit kwaad, al kostte het me bij de Citroën-dealer in Zwolle (Emerpark) maar liefst €25,- en alleen op afspraak
Daar ga je toch niet voor naar de dealer? Gewoon met een draadje en een handleiding zelf uitlezen, veel handiger.
Dat is natuurlijk nog beter, echter heb ik meerdere malen hier op het forum gevraagd hoe dit in zn werk gaat en nooit echt een duidelijk antwoord gekregen…
Auto’s:

Totaal aantal Berichten: 27954
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
hans en bianca schreef:Arjan Verkade schreef:Zat er niet iets verschil in het blok ook?
Ik weet het niet zeker maar volgens mij alleen in de 1.6 tgi en de 1.9 tzi zitten kleine verschillen ik denk dat het te maken heeft met het kenteken want dat van ons is zg-36-tg dus een van de eerste.
Groetjes,Bianca en Hans.
Tussen een 16 TGi en een 19 TZi zitten zeker grote verschillen, want we hebben het hier over een 1.6 en 1.9 liter motor.
Een 1.6 TGi en een 1.6 TZi uit hetzelfde jaar is hetzelfde
Het kan wel dat er in de jaren kleine wijzigingen doorgevoerd zijn.
Een Chic is gebaseerd op een 1.6 TZi met een aantal extra opties, oftewel een actie model. Motorisch dus gelijk aan een 16 TGi of 16 TZi uit dezelfde periode