





















Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Michielio schreef:Harm schreef:Daar ga je toch niet voor naar de dealer? Gewoon met een draadje en een handleiding zelf uitlezen, veel handiger.
Dat is natuurlijk nog beter, echter heb ik meerdere malen hier op het forum gevraagd hoe dit in zn werk gaat en nooit echt een duidelijk antwoord gekregen…
ZELF UITLEZEN ECU
1. Pak 2 draden van elk een meter of 2 a 3 en strip beide uiteinden netjes af.
2. Verbind de ene draad aan de minpool van de accu.
3. Stop de andere draad in één van de stekkerpolen van je ECU-uitleesstekker. In welke precies stel je later proefondervindelijk vast.
4. Zet de auto op contact.
5. Hou de beide draadeinden voor ongeveer 3 seconden tegen elkaar en haal ze weer van elkaar. Wanneer nu je diagnoselampje gaat knipperen dan staat de ECU in uitleesmodus. Zo niet dan zit de draad in de ECU-stekker in de verkeerde pool. Pas dit dan aan.
6. Nu je diagnoselampje is begonnen met knipperen moet je zorgvuldig het aantal keer dat-ie knippert tellen. Schrijf het op zodat je later kunt zien hoe of wat. *) De sessie begint altijd met code 12, dit houdt in dat dit het begin van de opsomming is. Aan het eind van elke foutcode zal het lampje continue blijven branden en moet je de draden weer 3 seconden met elkaar verbinden voor de volgende foutcode tot je code 11 tegenkomt. Deze code betekent dat er niet meer foutcodes zijn.
7. Wil je de foutcodes wissen verbind de draadeinden dan voor zo’n 10 tot 15 seconden met elkaar. Alle foutcodes zijn nu gewist.
TIP: om vergissingen of telfouten tegen te gaan kun je overwegen de procedure nog een keer te herhalen. Even de auto van het contact en er weer op en je kunt weer opnieuw beginnen. Tenzij je natuurlijk de boel hebt gewist
De betekenis van de foutcodes wil nog wel eens per motortype verschillen. Bij mijn Chic (1.6 dus) was die vrijwel gelijk aan deze, op de injector-codes na:
11 Beginning of test sequence
12 End of test sequence
13 Air temperature sensor
14 Coolant temperature sensor
21 Throttle switch
22 Idling actuator / Idle speed regulator
31 Automatic adjusment air/fuel ratio
33 Intake manifold airpressure sensor
34 Canister discharge valve (active carbon filter)
41 RPM Sensor
43 Engine knock control loop
44 Anti-knock sensor
51 Lambda/Oxygen sensor
52 Air/Fuel mixture control loop
53 Battery Voltage
54 ECU
65 Sensor reference cylinder
71 Injector 1
72 Injector 2
73 Injector 3
74 Injector 4
Bron: [url=http://www.zx16v.net]http://www.zx16v.net [/url]
———-
*) De foutcodes zijn tweetallig, het motormanagementlampje knippert eerst voor het eerste cijfer, blijft dan heel eventjes uit en knippert dan voor het tweede cijfer. Bijvoorbeeld: voor code 52 knippert het lampje eerst vijf keer, blijft even uit en knippert dan twee keer.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
En even als aanvulling:
De diagnosestekker zit bij de veerpoot aan de passagierszijde. Het is een 2 polige stekker die los hangt bij de relais tegen het spatbord.
Verder een uitstekende beschrijving van de procedure door Japv.
@mods; misschien een idee om een sticky van te maken? want deze vraag kom je erg vaak tegen op het forum.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)






















Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Als daarvoor gekozen wordt dan lijkt mij het verstandig er geen discussietopic van te maken maar puur een naslagtopic. Anders zit de kans er dik in dat het weer een onoverzichtelijk geheel wordt.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91




























Totaal aantal Berichten: 9071
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Het uitlezen staat op deze website met foto’s uitgebreid beschreven.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Bdankt timo en japv voor de duidelijke uitleg!
Lijkt mij zeker de moeite waard om hier een sticky van te maken, zie toch geregeld vragen mbt motormanagement langs komen.
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Arjan Verkade schreef:Zat er niet iets verschil in het blok ook?
Die rechte letters zijn idd nieuwer
Jazeker.
Met krulletters heb je een BDZ-motor, met rechte CHIC-letters een BDY (ja, de nieuwere).
Het motormanagement wijkt ietsje af, ik heb het op mijn site http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl/ staan, onderaan op deze pagina:
http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl/faq_5.html
De BDZ in de BX heeft een G5 (krulletters), de BDY een G6 (rechte letters) ontsteking.
Bij de G5 ontsteking is de stationairklep los van het gasklephuis. Deze vervuilt makkelijk en moet bij beurten omgepoold worden. Daardoor zijn dit niet de meest zuinige 1600-motoren.
Ich bin ein Breaker
Arjan Verkade schreef:
Een Chic is gebaseerd op een 1.6 TZi met een aantal extra opties, oftewel een actie model.
Dat is waar voor CHIC maar niet voor een krulleterchic, dat was een opgeleukte 16TGI of gedowngrade 16TZI.
Ich bin ein Breaker