Ik doe ook nog maar ff een gooi. Heb je de temperatuursensor al eens gecontroleerd?? Als de ecu namelijk aan de hand van een verkeerde waarde denkt dat het -40 is zal de motor ook niet aanslaan omdat ie simpelweg verzuipt in teveel benzine, met als gevolg dat de bougie,s ook vet slaan. Hoe zien de bougie,s eruit? mooi droog en grijs/wit of zwart en nattig?
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Bougies zijn zwart, want de motor heeft al weken niet meer normaal gelopen, en licht nattig. Waar zit de temp.sensor precies?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Zo uit m,n hooft weet ik niet waar die zit bij een 1.6, Meestal zitten ze in de buurt van de thermostaat of zelfs in het thermostaathuis. Er zit een stekker op met 2 draden. Bij sommige auto,s zitten ze ook nog wel eens in een koelkanaal op het inlaatspruitstuk. Die bougie,s moet je trouwens wel weer even schoon en droog maken.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Als je hem gevonden hebt zou je de weerstand over de sensor kunnen meten. Ik weet niet precies wat de waarden moeten zijn maar als je bv een oneindige weerstand meet is ie vrijwel zeker kapot. Mischien weet iemand op het forum de waarden of kan iemand op zijn bx 16 meten wat het hoort te zijn.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Heeft jouw auto ook een lambda sensor? Dan zou dat evt ook nog kunnen zijn. In theorie zou de motor met een brakke lambdasensor wel moeten kunnen lopen maar in combinatie met natte bougies doet ie het mischien niet meer. Bdp sensor zou ook nog kunnen. Veel meer kan het haast niet zijn gezien wat je allemaal al vervangen/gecontroleerd hebt. Dan zou je een compressietest moeten doen om te kijken of er daar niet wat mis mee is.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Mijn BX heeft een lambdasonde, maar die staat al in het rijtje ‘reeds vervangen’
Kort samengevat zou het dus nog kunnen liggen aan:
- temperatuursensor
- BDP-sensor
- ontstekingsunit
Of heeft er nog iemand andere mogelijkheden?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Inderdaad, al lijkt me de ontstekingsunit niet voor de hand liggend, omdat de vonk goed is op alle 4 de kabels toch? En gezien de foutcode op de mengsel samenstelling lijkt me de bdp sensor ook niet de meest voor de hand liggende oorzaak, al is dat niet uitgesloten.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Controleer anders voor de gein ook is je vacuum slangetjes ed. Toen de motor nog liep, hoorde je toen een sissend geluid onder de motorkap? Als de motor valse lucht trekt gaat ie ook in de fout en beroerd lopen, als de lekkage erger word zal je hem ook niet meer aan de praat krijgen. Maar begin met de temperatuursensor te controleren.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Temperatuursensor blijkt rechts aan de onderkant van het inlaatspruitstuk te zitten, aldus de Haynes. Ik zal er eens mee bezig gaan.
En toen de motor nog enigzins fatsoenlijk liep siste die niet.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Draai er eens een keer nieuwe bougies in of brand ze schoon met hoge temperatuur (lasbrander oid). Niet dat dat het probleem misschien oplost, maar als je bougies vet zijn vonken ze niet goed…
Dan wachten we de uitslag van je bevinding met de temp. sensor wel ff af voorlopig
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Ik neem aan dat je met wat remmenreiniger ze ook wel droog krijgt? Weet iemand of er een controlemechanisme op de injector zit of ie aanwezig is? Anders zou je die af kunnen koppelen en handmatig brandstof toe kunnen dienen met een bus remmenreiniger…
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Art schreef:Dan wachten we de uitslag van je bevinding met de temp. sensor wel ff af voorlopig
Vanavond er een nieuwe temperatuursensor ingedraaid, en jawel, je zou er bijna wanhopig van worden, totaal geen verandering… Nog steeds wil de motor met geen mogelijkheid aanslaan.
Ik vind het echt niet leuk meer zo onderhand…
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Heb je na het vervangen van de temp-sensor wel de bougies goed ontvet?
Idd bougies ontvetten en droog maken, Verder alle stekkers en bedrading nalopen op rariteiten. Weet je ook zeker dat alle zekeringen nog heel zijn?
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)