Eindelijk ben ik er aan begonnen!
Het project zal pas rij klaar zijn over 1,5 jaar ofzo, ik heb niet al te veel tijd omdat ik ook in het buitenland woon
De motor komt kompleet uit een Xantia, met bak en kabel meuk, teller staat op 140.000 km, deze gaat in een 19 TRi break uit ‘89
Een foto van het slachtoffer…
2 foto’s van het blok in de break.
De motor zelf past zonder maar ook iets weg te slijpen, de bak wil ook, maar die krijg je niet tegelijk met de motor er in. Eerst het blok, dan de bak.
Maarrrrr…. ik moet wel zelf uitlaatspruitstukken lassen, en een stukje blik moet wijken voor de HD-pomp en de dynamo, verder moet ik ook nog op aandrijf-assenjacht… maar dat lijkt me easy, ik snuffel even bij m’n buurman in de boeken.
Ook moet de onderste reactiesteun (aan het sub-frame) aangepast worden.
De probleempjes…
Onderste motor steun verhaal…
Het lijkt er op dat de motor iets verder naar achteren zit dan een 4cil.
Uitlaat spruitstuk… er is plaats, maarrrr ik wil beide uitlaatspruitstukken de zelfde lengte geven.
Er is plaats voor de dynamo en pomp
Er moet een stuk uit het sub-frame… ik heb al een mooie oplossing
Ik heb beide steunen aangepast, zo dat het blok iets hoger hangt dan normaal, anders zit je te laag met je aandrijf-assen.
Meer pics soon
De oude bak van de 1.9 motor… beetje stuk
deze bak kwam uit een circuit BX… dus vandaar dat deze defect ging vroeg of laat…
Onder het rijden knapte er iets in de bak, toen was het einde verhaal
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Poeh he, wat een project… Respect!!!
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
Klinkt heel grof in de mond maar waarom doe je dit doneer alles en koop weer een BX break
ik moet gewoon een dikke V6 hebben, maar ik wil ook liefst in een BX rijden… dus waarom niet die 2 samen voegen.
Ik laat de break wel origineel, ik wil er geen kermis auto van maken, alleen zo hier en daar wat 16v spul.
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
Kijk, eindelijk begint er gewoon eens iemand aan! Maar waarom nou in zo’n lelijke break
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
jah dat was ook mijn ingeving hahaha… maar nu dat het een v6 is mag het van mij wel
Ik zie dit al helemaal voor me.
Effe een ouwe bx er uit trekken
Meuh
Mooi project.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Stoer! Het zal, als alles werkt en past enzo, vast één van de lekkerst klinkende BX’en zijn!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Rene van Maren schreef:Ik zie dit al helemaal voor me.
Effe een ouwe bx er uit trekkenMeuh
Mooi project.
Ik zie meer iets in de trant van: een BX compleet uit elkaar trekken. Zo een blok in een auto hangen van koekblikstaal, ik vind het maar gewaagd.
Groet,
L
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Mooi, dit blijf ik volgen!!
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
heel erg vet dit .
Heb je eigenlijk al vooronderzoek gedaan naar de herkeuring bij de RDW? (zeker in het licht van de opmerking van Lucas).
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Erg mooi project dit! Top Gijs!
EW schreef:Heb je eigenlijk al vooronderzoek gedaan naar de herkeuring bij de RDW? (zeker in het licht van de opmerking van Lucas).
Gewoon even lelystad op. Ik verwacht geen problemen alleen een rekening van 700 euro bij de RDW
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Tja, het zal wel een kwestie zijn van ander cilinderaantal en ietsje meer vermogen….
Voor wat betreft de RDW zal het in dit geval wel een Lelystad verhaal worden.
Echter, bij de APK kijken ze voor wat betreft de motor alleen of de brandstofsoort klopt. En natuurlijk of alles degelijk is, en de uitlaat niet lekt enz enz.
Ik ga dit project ook doen, alleen ik neem er een 16v mkI voor.
Die heeft al 160 pk, en een ES9J4 blok 194 PK, dus blijf je binnen de 40%
grens, en kun je dus volstaan met een simpele motorkeuring.
Test
Harm schreef:Kijk, eindelijk begint er gewoon eens iemand aan! Maar waarom nou in zo’n lelijke break
Tja, ze zijn nou eenmaal mooier…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )