En?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11174.gif)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
En het hielp, want we kregen hem toch uiteindelijk (min of meer) aan de praat. Weliswaar lijkt het erop dat de stappenmotor ook de geest heeft gegeven, want we konden hem niet starten en draaiende houden zonder een beetje gas bij te geven. We hebben hem maar kort aan gehad, hij liep nog verre van soepel. Maar ik heb helaas de rest van de week geen tijd om een andere stappenmotor te regelen, dus dat zal helaas moeten wachten. Tenzij iemand er op korte termijn eentje voor me overheeft
We wilden ook nog een keer een compressiemeting doen, maar onze compressiemeter is zoekgeraakt na 15 jaar ‘ergens’ in de schuur te hebben liggen niksen.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
top, dat geeft hoop
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11174.gif)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Vanmorgen naar Emmeloord geweest voor een andere stappenmotor. Die er in geschroeft, starten, hoesten, proesten, beetje gas bij, en lopen! Wel nog even gas bij gehouden zodat de BX weer omhoog zou komen zodat ik de uitlaat weer aan de demper kon bevestigen. Zo gezegd, zo gedaan, en daarna de accu er maar eens een uur vanaf gegooid om zo de boel eens te resetten.
En wat doe je dan in zo’n uurtje? Juist, de zilvergrijze XM V6 24v automaat (type 2, leer, airco, alle toeters en bellen elektrisch) van m’n pa eens een goede wasbeurt geven
Dus anderhalf uur later de accu er weer aangegooid en de BX gestart. Nog steeds moeilijk en met een boel blauwgrijze rook (geen oliewalm!), maar na verloop van tijd begon-ie steeds beter te lopen en steeds minder te roken. Hoera, hij leeft weer!
Daarna maar eens even een proefritje gemaakt, kalm aan, lekker 50 en 80 cruisen, geen gekke dingen doen. Dat ging redelijk goed, maar toch blijft-ie bij gas los en koppeling in nog wel eens afslaan. Sowieso blijft hij het moeilijk vinden om het mengsel aan te passen van rij-niveau naar stationair/wegrijden in de 1. Ook kon-ie nog steeds niet vol worden belast, hij smoorde weer, maar dit keer zonder enorme zwarte pluimen. De pluimen waren nu lichtgrijs tot grijs, en beduidend minder heftig, dus die oude katalysator die ik heb vervangen zat kennelijk vol roetrommel. De dempers zullen dat waarschijnlijk ook nog wel zitten. Verder gaf de ECU nu foutcode 51 (Lambdasensor) maar die kan haast niet stuk zijn. We vermoeden eerder een compressieprobleem (kleppen) of dat de dempers nog te vol zitten, waardoor hij bij zwaardere belasting domweg z’n druk niet kwijtkan.
Of heeft iemand anders een ander idee?
Maar ik ben wel erg in m’n nopjes dat-ie weer enigzins leeft
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Sjongejonge, ik heb eens alle pagina’s doorgelezen en ik bewonder je doorzettingsvermogen! En terecht, want het is een hele mooie BX.
Ik hoop echt dat je de meeste narigheid reeds achter je hebt, en dat een toekomst vol zweefgenot voor de deur staat. Daar is een BX namelijk voor bedoeld.
Wellicht heeft het zin om eens een andere midden- en achterdemper te plaatsen, teneinde het verschil te voelen. Het kan inderdaad zijn dat de huidige dempers te vol zitten, wat het smoren kan verklaren.
Succes in ieder geval en je zit nu op de goede weg (mede dankzij de mooiste sloperij in Nederland )
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Ik gok op dempers vol. Klinkt als de meest logische keuze. Is ook het eenvoudigst te controleren, gewoon de dempers losschroeven en een eindje gaan rijden. Zolang je maar niet hier voor de deur komt…
Nouja, of je moet ergens een setje dempers kunnen lenen? Ik heb iig niets liggen.
Mischien het gasklep huis even schoonmaken, of was dat al een nieuwe?
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11174.gif)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
XBXG schreef:Sjongejonge, ik heb eens alle pagina’s doorgelezen en ik bewonder je doorzettingsvermogen! En terecht, want het is een hele mooie BX.
Ik hoop echt dat je de meeste narigheid reeds achter je hebt, en dat een toekomst vol zweefgenot voor de deur staat. Daar is een BX namelijk voor bedoeld. (...)Succes in ieder geval en je zit nu op de goede weg (mede dankzij de mooiste sloperij in Nederland
)
Ik sta er zelf ook van te kijken hoor, al is het soms érg teleurstellend dat het ding het na 3 maanden nog steeds niet goed doet. En GAOS heerst gewoon Maar of ik op de goede weg zit, ik ben er nog niet zo zeker van, maar daarover hieronder meer
XBXG schreef:Wellicht heeft het zin om eens een andere midden- en achterdemper te plaatsen, teneinde het verschil te voelen. Het kan inderdaad zijn dat de huidige dempers te vol zitten, wat het smoren kan verklaren.
Chinco schreef:Ik gok op dempers vol. Klinkt als de meest logische keuze. Is ook het eenvoudigst te controleren, gewoon de dempers losschroeven en een eindje gaan rijden. Zolang je maar niet hier voor de deur komt…
![]()
Nouja, of je moet ergens een setje dempers kunnen lenen? Ik heb iig niets liggen.
Toen ik de BX kocht was er geen sprake van een volle uitlaat of dikke pluimen of smoren, alleen ietwat traag oppakken onderin de toeren. Het smoren, pluimen en volle dempers is vrij snel ontstaan nadat ik hem kocht en steeds erger geworden. En dan te bedenken dat er sinds de aankoop amper 1000 km mee gereden is! Ik weet nog dat Thijs zei dat hij er een andere uitlaat onder heeft gehangen voor hij hem aan mij verkocht. Dus die is in korte tijd volledig volgestort met meuk door slechte verbranding van benzine. En het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dit door een probleem is veroorzaakt wat pas ná de verkoop is ontstaan.
Ik heb vanmiddag een flink stuk gereden over 80-, 100-, 120-wegen en door 50- en 30-gebied. Optrekken vanuit stilstand moet heel specifiek gebeuren. Eerst rustig het toerental op ong. 1500 toeren brengen, dan een beetje gas bij en niet te truttig optrekken. Ook niet te stevig, dan smoort-ie ook. Daarom heb ik een hekel aan stoplichten die vlak voor je neus, als je al bijna stilstaat, op groen springen. Dan heb ik nog geen voet vrij om de motor weer een beetje mee te helpen
Na een tijdje steady cruisen op welke snelheid dan ook (zowel bij 50, 80, 100 als 120 km/u) begint binnen een paar minuten mn MM-lampje te branden. Lambdasonde. Bij het uitlezen bij de Citroën-dealer een tijd terug (zie eerder dit topic) gaf die ook alleen maar hoge waarden, waarna ik hem heb vervangen. Als ik bijvoorbeeld bij een kruising afrem en terugschakel (lees: mengsel moet worden aangepast) dan gaat het lampje weer uit, totdat ik weer een tijdje op kruissnelheid zit. Helemaal erg wordt het wanneer je van een tijdje cruisen rond de 80 km/u (N-weg) dan door wilt trekken naar 100 of 120 (snelweg). Dit wil dus in het geheel niet, ik kom met veel moeite, pijn en smoren tot de 100, al walmend en pluimend. Neem je dan de afslag en rij je vervolgens lekker vlot (maar niet lomp) de snelweg weer terug op dan wil het wonderwel wel, kennelijk omdat het (te rijke) mengsel dan wel beter tot z’n recht komt ofzo? Ik snap er allemaal geen biet meer van, maar we vermoeden dat de compressie/klepspeling een rol in het verhaal speelt. Hoe dan ook, het mengsel staat sowieso veel te rijk, want hij zuipt als een gek (vanmiddag 50 km gereden en er zowat een kwart tank doorgejaagd!
).
En ik kan er wel andere dempers opzetten, maar hoelang blijven die leeg als het mengsel te rijk blijft? Want wat ik al zei: toen ik de BX kocht was het ook allemaal redelijk koek en ei en kon ik op de snelweg zonder problemen voluit gaan. Maar binnen 1000 km zit de hele zooi potdicht. De dempers lijken me dan niet de oorzaak, maar een gevolg. Dan ben ik volgens mij symptomen aan het bestrijden en niet de oorzaak. En die verrekte oorzaak zou ik zo graag willen oplossen, maar hoe?
Art schreef:Mischien het gasklep huis even schoonmaken, of was dat al een nieuwe?
Nee, is nog de originele, maar verder brandschoon.
P.S. Vanmiddag ook een kleine fotoshoot gehouden, foto’s volgen binnenkort
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Heb je ook al een andere ecu geprobeert? Deze kan opzichzelf ook gewoon kapot zijn waardoor ie gewoon teveel benzine pist. Het zou het mooiste zijn als je even met iemand kon ruilen om te kijken hoe ie het dan doet.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11174.gif)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Afgelopen weekend heb ik m’n BX eens voor fotomodel laten spelen, en niet onaardig moet ik zeggen! Ik heb de foto’s gemaakt met een speciale methode, HDR genaamd. Enkele foto’s:
Nog veel meer van dergelijke foto’s (26 in totaal) zijn te vinden op m’n website Hidden Places . En voor de liefhebbers is de laatste van de hierboven geposte foto’s als wallpaper beschikbaar in drie formaten!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Leuk effect wel, ja.
Ich bin ein Breaker
Ik kan dit als groot fotografieliefhebber ten zeerste waarderen. Werkelijk schitterend!!
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_354.jpg)
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Erg tof idd
Prachtig!
Mooi plekje daar, achter het station. Zal er morgen als ik er langs kom met de trein, op een hele andere manier tegenaan kijken
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11174.gif)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Allemaal heel erg bedankt voor de complimenten!
Sinds de laatste “probleempost” niet meer aan de auto gewerkt, ben op zoek naar een betaalbare compressiemeter (lenen mag natuurlijk ook! ) om eens te kijken of daar wellicht een probleem in zit. En de tip om eens een ruil-ECU te proberen staat nog steeds open, wie kan en wil me daarmee helpen?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91