Hallo allemaal hier weer een voor alle liefhebbers,het linkerachterwiel staat iets naar buiten is dit normaal,de auto is onlangs nog gekeurd bij bart ebben citroenspecialist in malden daar hebben ze er niets over gezegd,alvast bedankt voor de antwoorden.
Met vriendelijke groet, Bianca en Hans.
Dat is waarschijnlijk het draagarmlager.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Wielen staan van nature heel licht naar buiten gericht, maar als het echt overduidelijk zichtbaar wordt dan moet je inderdaad denken aan een versleten, en daardoor ruim geworden, draagarmlager (ook wel bekend als ADALs, Achterste DraagArmLagers). Is een bekende kwaal, staat een heleboel over geschreven op dit forum.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Wat ook wel gebeurt is dat het subframe zo uitslijt dat de draagarm er niet meer recht inpast. Dan krijg je ditzelfde euvel, hoe goed de adallen ook zijn.
Ich bin ein Breaker
misschien wat moeilijk te zien maar hoe scheef is scheef?
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
@ Karel: Volgens mij is dat bij mijn break aan de hand. De wielen staan lichtelijk scheef, maar na vervangen van een ADAL is er geen verschil te zien. Ik vroeg me al af wat dat nou precies kon zijn.
Inderdaag: lagers vervangen. Is bij mijn Bixje ook gebeurd.
Wipt dan wel weer heerlijk op en neer (als de bolletjes tenminste goed zijn).
Schade ca. 220 euro.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
snoek1 schreef:misschien wat moeilijk te zien maar hoe scheef is scheef?
Met de auto in de hoogste stand is het beter te zien.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
snoek1 schreef:misschien wat moeilijk te zien maar hoe scheef is scheef?
Ongeveer zo scheef ja!
Das wel te scheef.
Bij een Berline moeten de wielen er gewoon echt recht onder staan.
Bij breoks, en vooral de latere serie uit 93/94 staan de achterpootjes er van nature wel wat scheefjes onder. Hoe dit komt weet ik niet. Bij mijn weten is
er nooit een modificatie aan de achteras geweest die hiermee samenhangt.
misschien heeft het wat met het uitbestedingsverhaal van de laatste breoks te maken.
Test
Thijsvandebles schreef:Das wel te scheef.
Bij een Berline moeten de wielen er gewoon echt recht onder staan.
Bij breoks, en vooral de latere serie uit 93/94 staan de achterpootjes er van nature wel wat scheefjes onder. Hoe dit komt weet ik niet. Bij mijn weten is
er nooit een modificatie aan de achteras geweest die hiermee samenhangt.
misschien heeft het wat met het uitbestedingsverhaal van de laatste breoks te maken.[/quoteIk zal er nog eens mee terug gaan naar bart ebben want de auto is wel goedgekeurd ff kijken wat ze er van zeggen,het is ook dat ze bij het inzakken ook kraakt en piept maar niet altijd meestal als we lading achterin hebben gehad als we de boodschappen eruit pakken dan zakt ze vrij snel in met het nodige piepen en kraken,mischien toch de adals,mischien dat iemand een keer tijd heeft om ze samen met mij te vervangen want dit heb ik nog nooit gedaan.
Thijsvandebles schreef:Das wel te scheef.
Bij een Berline moeten de wielen er gewoon echt recht onder staan.
Bij breoks, en vooral de latere serie uit 93/94 staan de achterpootjes er van nature wel wat scheefjes onder. Hoe dit komt weet ik niet. Bij mijn weten is
er nooit een modificatie aan de achteras geweest die hiermee samenhangt.
misschien heeft het wat met het uitbestedingsverhaal van de laatste breoks te maken.
MK2’s hebben het ook standaard, schijnt. En weer naar het schijnt heeft men dat type as in de latere breaks gebruikt, wie weet als test voor de xantia? Tenslotte hebben ze ook het nieuwe pomp op de (ok, diesel)breaks getest…
hans en bianca schreef:Thijsvandebles schreef:Das wel te scheef.
Bij een Berline moeten de wielen er gewoon echt recht onder staan.
Bij breoks, en vooral de latere serie uit 93/94 staan de achterpootjes er van nature wel wat scheefjes onder. Hoe dit komt weet ik niet. Bij mijn weten is
er nooit een modificatie aan de achteras geweest die hiermee samenhangt.
misschien heeft het wat met het uitbestedingsverhaal van de laatste breoks te maken.[/quoteIk zal er nog eens mee terug gaan naar bart ebben want de auto is wel goedgekeurd ff kijken wat ze er van zeggen,het is ook dat ze bij het inzakken ook kraakt en piept maar niet altijd meestal als we lading achterin hebben gehad als we de boodschappen eruit pakken dan zakt ze vrij snel in met het nodige piepen en kraken,mischien toch de adals,mischien dat iemand een keer tijd heeft om ze samen met mij te vervangen want dit heb ik nog nooit gedaan.
wil je met alle plezier helpen, maar heb met adal’s geen ervaring. kan wel op een zaterdagmiddag voor ruimte zorgen
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972
Dat is mooi dan spreken we wel een keer af,dan moet ik wel vroeg op want het is nog een heel eind rijden naar kekerdom(oost),ongeveer 150 km,maar dat komt wel goed dat merk je met een bx toch niet,alvast bedankt voor de aanbieding en de groetjes aan je vrouw.
Met vriendelijke groet, Bianca en Hans.
hans en bianca schreef:Thijsvandebles schreef:Das wel te scheef.
Bij een Berline moeten de wielen er gewoon echt recht onder staan.
Ik zal er nog eens mee terug gaan naar bart ebben want de auto is wel goedgekeurd ff kijken wat ze er van zeggen,het is ook dat ze bij het inzakken ook kraakt en piept maar niet altijd meestal als we lading achterin hebben gehad als we de boodschappen eruit pakken dan zakt ze vrij snel in met het nodige piepen en kraken,mischien toch de adals,mischien dat iemand een keer tijd heeft om ze samen met mij te vervangen want dit heb ik nog nooit gedaan.kijk ook even hier…kraken etc.
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972