Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Enneh, ga er niet vanuit dat hetgeen je meter aanwijst ook de werkelijke temperatuur is. Het is een indicatie meer niet. Die temp. meter is beslist geen precisie instrument. Een afwijking van 5% (volle schaaluitslag) is heel goed mogelijk.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Een nieuwe thermoswitch kost trouwens ook ‘maar’ 20 euro ofzo Dus dat is ook niet de kost
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Meten is weten….
Buislampje om beide uiteinden een draad wikkellen vastplakken 1 draad met een wasknijper aan de massa van de accu en de ander inprikken bij thermo contact…
Of gewoon een multi meter of ander crea iets…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 27-04-2014
- Berlingo 1.4 I multispace
Beste,
Even een serieuze bump van een post van 2008 maar ik wil niet zomaar een nieuw topic openen want heb hetzelfde probleem met mijn Berlingo 1.4i Multispace (net gekocht).
Rijdend zit hij rond 85°c
Stilstaand gaat hij tot 98°C , tot de fan aanslaat en de motor koelt tot 90°C. Dan schakelt de fan terug uit en gaat de motor opnieuw tot 98°C.
Er is maar 1 fan. (heb deze ook nog maar op 1 bepaalde snelheid horen draaien (van 98° tot 90°)
Is dit nu de thermostaat die kapot is, of de thermocontact ?
Alvast bedankt!
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
De koelfan slaat aan, dus de thermostaat zit niet dicht en het thermocontact doet het. Voor een non-airco Xantia zijn dit geen hele verkeerde waardes. En een koelsysteem met thermocontact heeft een fan die alleen aan of uit gaat, en dus maar op één snelheid draait.
Volgens mij werkt alles prima!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Ik herken dat gedrag ook bij onze Saxo 1.4i. Die loopt stilstaand behoorlijk op, gaat vervolgens blazen als een tierelier en zakt vervolgens weer terug.
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 27-04-2014
- Berlingo 1.4 I multispace
Ok, bedankt voor de reacties. Dan beschouw ik dit als normaal, maar hou het toch in de gaten.
Bij mijn ZX ook een tijdje gehad nadat er bij de garage naar de airco gekeken was. Heb voorin dus ook 2 fans zitten. Er zaten bij mij tussen de gril en de fans 3 relais. 2 relais waarmee de beide fans ingeschakeld kunnen worden. En eentje er tussen die schakelt tussen lage en hoge stand. Het contactpuntje van de lage stand was terug gedrukt en maakte dus geen contact meer.
Zelfde symptomen als bij de topicstarter hier dus. Normaal slaat de lage stand aan bij 90 graden, dat deed hij dus niet meer. Bij 100 graden lijkt het alsof de auto wil opstijgen.
Ik dacht dat dit het vermelden waard was.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon