Blij dat het goed opgevat word, zie ook plotseling een Rob Marklin opduiken, welkom in de voortdurende saga
Ik heb 7 jaar lang bij een Peugeot dealer gewerkt maar dat is al zo’n 10 jaar geleden dus mijn kennis is wat stoffig, maar ik meen me te herinneren dat er standaard foutcodes waren die er standaard altijd zijn omdat je uitleest met stilstaande motor, 11 en 12 (aanvang en einde uitlezen) en 52, logisch want de motor loopt niet dus de lambda waarde pendelt niet! Maar nogmaals, is wat stoffig dus zou je eens moeten navragen bij een dealer om zeker te zijn.
Daarna heb ik 2,5 jaar bij de ANWB gewerkt als wegenwachter en uit deze tijd staat me iets bij over een haarscheur in de isolatie van de dubbele bobine’s aan de kant waar deze tegen het blok aanzit.
Dit zou de symptomen ook verklaren, ga maar na, bij lage belasting weinig problemen (weinig druk in de verbrandingskamers dus “makkelijke” vonk) en bij warm blok en gas geven, dus belasting, dus hoge druk in de verbrandingkamers, moeilijke vonkoverslag door de hoge druk dus zal de vonk indien aanwezig een makkelijkere weg zoeken.
Heb weleens gehoord dat je dit zou kunnen verhelpen door het dichtkitten van de achterzijde van de bobine en een stuk materiaal dat men gebruikt om printplaten van te maken tussen kop en bobine te plaatsen, dit schijnt namelijk perfect te isoleren.
Nogmaals dit is van horen zeggen, zelf heb ik het nooit toegepast dus weet niet zeker of het ook echt werkt.
Wil ook wel uitleggen hoe ik denk dat dit in de symptomen past maar ik denk dat je dit ook zelf wel kunt uitpuzzelen intussen.
Maar na je uitleg snap ik ook wel hoe je op het condensator verhaal komt, zeker als het op de tekening staat en nergens te vinden is (ding moet toch ergens zitten)
Succes,
Groet Dennis
Mooie wagen buurman….
Hoi Karel,
ja die condensator staat er in getekend alsof hij aan het bobineblok vastzit. Onder de motorkap zit er aan pin 4 van de bobine helemaal niets. Dan kan dat ding intern zitten, maar moet je hem kunnen meten. Ik meet hem met een draaispoelmeter op een laag bereik. Eerst sluit ik dan pin 3 en 4 kort naar massa (condensator ontladen) dan met de ohm-meter tussen massa en 4 (en ook even drie). Als daar een condensator zit, moet de naald even bewegen (de condensator loopt vol)en terugvallen naar oneindig (condensator is vol, geen stroom meer)
En Dingens: ik duik op omdat Jochem hier geweest is en we samen eea doorgemeten hebben. Ik ben een aantal jaren servicetechnicus geweest van röntgen-apparaten. Zodoende heb ik wel wat met de electra van de BX. En heb zelf een 1.9TZI
En een scheur in de bobine….. Heel goed idee! We hebben de bobine er wel uit gehad om te meten, maar niet op scheuren gelet. Zou inderdaad wel heel veel verklaren. Er is geen ohmse weerstand tussen spoel en massa, maar dat zegt niets over interne vonkoverslag bij hoge spanning. Zou ook verklaren waarom je geen foutcodes in de ECU ziet: die meet niet in het hoogspanningsgebied.
En de foutcodes hebben we volgens de handleiding uitgelezen: bij stilstand (52), dan resetten, dan weer bij draaiende motor (geen fouten).
Kijk, we komen er wel!
Blijft de vraag:
-hoe zit het met die condensator?
-wie heeft er een dubbele bobine liggen om even te proberen?
En Jochem: kijk jij aan de achterkant van de bobine (weer die vier prutmoertjes los!)???
Groeten, Rob
Ga je dat nog meten als ie parallel aan een spoel zit?
En zo gek hoog is de capaciteit nou toch ook weer niet dat je dit met een ohmmeter zou kunnen zien? Wat zal het zijn - 100nF ofzo?
Ich bin ein Breaker
De spoel zit, als je de stekker loshaalt, niet naar massa. Dus daar heb je geen last van.
En de waarde: die weet ik niet. Staat er niet bij. Bij traditionele ontstekingen is die wel wat groter. Het doel is daar: vonkblussen over de kontaktpunten. Daar je een hele redelijke condensator voor nodig. Bij de citroen weet ik niet precies hoe de ecu zijn puls maakt. Zal wel met een thyristor zijn???
Bij 100nF zie je op je meter altijd nog een hele kleine beweging in de wijzer, dacht ik . Maar het is al even geleden dat ik aan elctronica gemeten heb…
Groeten,Rob
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dinges schreef:...en uit deze tijd staat me iets bij over een haarscheur in de isolatie van de dubbele bobine’s aan de kant waar deze tegen het blok aanzit.
rob marklin schreef:En Jochem: kijk jij aan de achterkant van de bobine (weer die vier prutmoertjes los!)???
Ik heb vanmorgen de bobine gecheckt: geen zichtbare scheuren aan de achterzijde.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Jochem, zoals gezegd, het zou een HAARscheurtje kunnen zijn.
Haarscheurtjes zijn heel klein en kunnen zich heel gemakkelijk in wat vuil verstoppen. Dus ik hoop dat je wel heel goed gekeken hebt voor je roept dat er niks aan de hand is (om maar even heel duidelijk in mijn uitleg te zijn)
Stroom heeft maar heel weinig ruimte nodig om doorheen te kunnen.
Groet ikke (goh wat kan ik zeiken soms )
Mooie wagen buurman….
ja, bij hoogspanning is een visuele controle niet voldoende. Je zou een hoogspannings-pulsgever moeten hebben en kijken of de bobine doorslaat. Die dingen gebruiken ze bij rijkswaterstaat om te kijken of een kabel in de grond een aardlek heeft.
Dinges, kan je het zo testen???:
motor draait, om de beurt één voor één de bougiekappen los. Dat geeft elke keer een verschil in toerental. Dit verschil per cilinder onhouden (één van de vier doet nu slecht mee, je weet na deze test welke)
dan kan je volgens mij op de bobine de hoogspannings-aansluiting van 1 en 4 omdraaien. En van 2 en 3.
Waarom? wel, dit systeem geeft elke cylinder per cyclus 2 vonken; één werkzame en één loze. op de loze vonk van 1 heb je een werkzame slag in 4. Als je de aansluitingen omgedraaid heb, de motor lopen, dan de bougiekabels-lostrekken test weer doen.
Als er nu een ándere cylinder is die een kleinere terugval in stationair toerental geeft dan weet je welke spoel van de bobine slecht is. Als het nog steeds dezelfde is dan ligt het niet aan de bobine.
Om dat laatste uit te sluiten kan je ook nog aan de laagspanningskant de 2 draden die de pulsen geven omdraaien. Dan moet je aan de hoogspanningskant bougie 1 aan uitgang 2 hangen (en omgekeerd) en bougie 3 aan 4
Maar eerst wil ik van Dinges graag horen wat hij van deze meetmethode denkt. Maken we niets kapot?
Groeten, Rob
Rob, ik zie dat je het systeem helemaal begrijpt. Als je inderdaad een slechte spoel in de bobine zou hebben zou je hem er op deze manier wel uit kunnen halen.
Bij een haarscheurtje zoals waar ik op doel hoeft echter de spoel zelf niet stuk te zijn, maar is het al genoeg als het isollatiemateriaal waar de spoelen in zijn ingebed slecht is en dus doorlaat naar massa.
En aangezien het probleem zich voor alsnog vooral voordoet onder belasting zal het probleem zichzelf dus niet met neonletters aankondigen om het zo maar te zeggen.
Even voor de goeie orde: Loopt de motor nog wel op dit moment (hoe slecht dan ook?) Maw de basisingredienten zijn er wel allemaal zoals brandstof lucht en vonk? Compressie was alvast keurig herinner ik me, timing klopt ook en kan het niet aan liggen want zoiets word niet langzaam erger.
Heb wel bewondering voor het doorzettingsvermogen daar, moet ik zeggen hoor, ik had denk ik allang het ding een rotschop verkocht.
Ik wou dat ik meer tijd had en al mijn meetgereedschappen nog, krijg steeds meer zin om je auto eens helemaal binnenstebuiten te trekken om het lek boven te krijgen.
Anyweg, succes daar.
Groet Dennis
Mooie wagen buurman….
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
De motor loopt nog wel, zij het inderdaad niet erg optimaal. De auto is zonder meer te berijden, zij het met behoedzaamheid en wat geduld.
Omdat ik deze week een Xantia heb gekocht moet de BX helaas weg. Ik kon domweg die Xantia niet laten staan. Zou een sloopbobine regelen wellicht nog een laatste poging zijn? En Rob, je lambda krijg je natuurlijk terug!
Voor alle duidelijkheid: op het ontstekingsprobleem en het hoge olieverbruik na is de BX in technisch en optisch behoorlijke staat (achterbumper heeft links wat parkeerschade, ophangpunt uitlaat weggeroest, hier en daar wat steenslag), de achterveerbollen zijn nieuw, de overige recent bijgevuld. Kilometerstand is 280.000 km. Alle elektra werkt (behalve de mistlampen), het interieur is netjes en de auto is voorzien van mistlampen, GTi-bumperlip, hoofdsteunen achter, elektrische ramen voor, centrale vergrendeling en elektrische rechterbuitenspiegel. Hij staat goed op de bandjes en rijdt zeer soepel. APK loopt nog tot 16 juni 2009.
Wie doet een leuk bod (richtprijs €300,-) en zorgt ervoor dat deze BX er weer bovenop komt? Ik hoef er niet de hoofdprijs voor, maar wegbrengen zou zonde zijn in mijn ogen… Wacht niet te lang, ik wil niet te lang met dubbele kosten en stalling blijven zitten.
Bovenstaande houdt natuurlijk niet in dat de hele bobine-discussie nu gelijk afgekapt hoeft te worden
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Hmm, opzich zou dit wel een mooie koets zijn om als GTi te dienen… Zit er roest aan?
Eveneens ben ik tevens ook.
ha, een andere gekocht. Zeer begrijpelijk.
Jochem ik zou zeggen: kom nog een avondje langs. Dan wisselen we de sondes om en die truc met de bobine kost niet heel veel tijd. Misschien kan je hem dan als 100% verkopen.
het kriebelt me bij storingen die lastig zijn. Het moet potdikkie toch te vinden zijn!
Groeten, Rob
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
knäckor schreef:Hmm, opzich zou dit wel een mooie koets zijn om als GTi te dienen… Zit er roest aan?
Aan het losse plaatwerk zit geen roest, alleen op het dak bij de A-stijlen een beetje. Bij de naden in de dorpels is wat lichte oppervlakteroest, zal de leeftijd zijn denk ik.
rob marklin schreef:Jochem ik zou zeggen: kom nog een avondje langs. Dan wisselen we de sondes om en die truc met de bobine kost niet heel veel tijd. Misschien kan je hem dan als 100% verkopen.
Komt goed, komt volgende week vrijdagavond uit?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Pbtjes zijn al heen en weer gestuurd, ik heb ook erg veel zin in de auto eigenlijk wel, temeer daar ik hier een goed werkende Chic in de back up heb die eigenlijk ernstig opgeknapt zou moeten worden.
Misschien worden 2 wel 1 mooie en goeie, wie weet.
Groet ikke
Mooie wagen buurman….
mocht je ooit op zoek gaan en de storing vinden: graag even een update!
Groeten, Rob
Mocht het zo zijn dat Jochem’s Chic hier verzeild raakt denk ik dat ik idd de bobine even over hang, weet van de mijne dat hij goed is nl. (Zou toch wat zijn als hij bij mij binnen 5 minuten goed loopt…)
En anders kan ik altijd nog mijn motor over hangen, ik weet dat die pas een ton gelopen heeft namelijk.
Maar als enzo, zal ik zeker wat laten weten ja, ben nog steeds wel sgieuwnierig naar de oorzaak maar zit als internationaal chauffeur ook niet echt ruim in mijn hobby tijd helaas
Mooie wagen buurman….