16 van de 18
« Eerste  < Vorige 14 15 16 17 18 Volgende > 
   
japv’s BX Chic - Verkocht!
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 23 december 2008 09:14 PM
  [ # 226 ]

Rob en ik hebben vanmiddag de uitlaat eronder vandaan gehaald en de katinhoud eruit gebeukt. Boeltje weer gemonteerd en rijden maar! Niet dus… Nog steeds hetzelfde gepruttel… Tijdens een rondje bougies schoonmaken ontdekten we dat de dikke slang onder de olie-vulmond finaal was doorgescheurd. Kan dit een oorzaak zijn van het enorme vermogensverlies/pruttelen/niet op toeren willen komen/nauwelijks snelheid kunnen krijgen/niet regelmatig willen lopen/etc.? Stationair bij stilstand begint de motor na verloop van tijd wel een beetje beter te lopen, maar zodra je het gaspedaal even aanraakt is ‘t weer pruttelen geblazen.

Nieuwe slang zowel bij de lokale Citroën- als Peugeot-dealer niet op voorraad, kosten €23,48 incl. BTW, zou maandag geleverd kunnen worden.

Wie o wie weet hier meer over?

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 23 december 2008 09:28 PM
  [ # 227 ]

Die slang zou ik sowieso vervangen, maar het lijkt me vreemd dat daar het probleem vandaan komt. Het lijkt toch echt meer op een sensorprobleem ergens.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 23 december 2008 09:35 PM
  [ # 228 ]

Rob heeft eerder al alle mogelijke sensoren vanaf de ECU doorgemeten en geen vreemde zaken aangetroffen. Ik heb wel tussendoor dus de bobine vervangen, en dat had merkbaar resultaat. Vorige week ben ik zonder noemenswaardige problemen naar Rob toegereden, sindsdien hebben we alleen de lambda vervangen voor een schoon exemplaar en de ECU gereset. Daarna begon de ellende, en na het vervangen van de kat is dat nog steeds aanwezig. Ook met gedemonteerde uitlaat geen verbetering merkbaar.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 23 december 2008 09:39 PM
  [ # 229 ]

Het laatst verwisselde deel is dan het meest verdacht… per ongeluk een stukkende nieuwe lambda geplaats? Je zal de eerste niet zijn, heb ik ook eens gehad. En de lambda is ook een soort sensor Wink

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 23 december 2008 09:46 PM
  [ # 230 ]

Ik heb met de lambda die er nu inzit ook al eerder een tijd lang rondgereden. De wissel met die van Rob was puur om te kijken of dat effect zou hebben, omdat we allebei een lambda niet kunnen doormeten. En zijn exemplaar werkte zeker weten. Het leverde geen verschil op, dus ze zouden allebei moeten werken, ook die er nu inzit.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 23 december 2008 09:55 PM
  [ # 231 ]
Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 23 december 2008 10:51 PM
  [ # 232 ]

Gevoelsmatig zeg ik, vervang eerst die slang maar eens, je hebt alle paden met kats en lambdas al eens bewandeld denk ik.
Die slang zit onder je olievuldop maar maakt ook deel uit van het gehele carterventilatie verhaal als ik het goed heb. Een van de 1e dingen die hier de revu passeerden was dat die slang en/of het vuldopgaas verstopt zou kunnen zitten met mayonaise. Als die slang stuk is, denk ik zo dat er een berg valse lucht in het systeem komt en dus het systeem aardig kan ontregelen…..
Iemand ??

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 23 december 2008 11:28 PM
  [ # 233 ]

toen er bij mij tijdelijk even geen carterventilatie opzat omdat die vulslang stuk was (nog steeds is) liep de motor ook beroerd maar steeds schommelde hij tussen de 600 - 2000tpm. Maar welke slang is het precies? Is het die slang die van je vuldop naar je carter loopt om het carter te vullen?

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 24 december 2008 12:18 AM
  [ # 234 ]
Autofan schreef:

Maar welke slang is het precies? Is het die slang die van je vuldop naar je carter loopt om het carter te vullen?

Ja, die dikke slang van vulmond naar carter.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 24 december 2008 12:40 PM
  [ # 235 ]

Ja, het zou kunnen uitmaken. Maar ik heb hier ook wel eens een auto ter (nood)reparatiegehad (slang een stukje aangesneden) waarbij de olie op straat zeek maar het toerental / motorgedrag niet merkbaar veranderde. Op zich onlogisch, want het is inderdaad deel van het hele luchtcircuit wat eigenlijk dicht moet zijn.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 24 december 2008 02:02 PM
  [ # 236 ]

Hmm, ik vind het wel verdacht dat de auto opnieuw is begonnen met pruttelen na die wissel van de sonde. Het zou ook best een draadbreuk of slecht contact kunnen zijn. Trillingen van de motor kunnen er toe leiden dat het contact steeds eventjes wel en dan weer niet goed is…

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Dinges
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 19-07-2006

Gepost: 24 december 2008 06:48 PM
  [ # 237 ]

think Vind ik eigenlijk niet eens zo’n gek idee Midfriesland!

Het was mij ook al opgevallen dat de auto de neiging heeft soms geen problemen te hebben na een reparatie (dus joepie) en de volgende dag gewoon weer terug bij af te zijn. Zou idd heel goed een draadbreukje kunnen zijn (fijn zoeken zoiets)

Wat ik me ook nog herinnerde wel eens gezien te hebben: Een gebroken print plaat in de ECU. Jochem heb je toevallig al eens een andere ECU in de auto gehangen? Kan me niet herinneren zoiets gelezen te hebben eerlijk gezegd.

Is ook maar weer een wilde gok, maar ik heb het wel eens gezien en daarbij, volgens mij is voor de rest alles al wel geprobeerd.


Groet Dennis

Mooie wagen buurman….

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 24 december 2008 07:00 PM
  [ # 238 ]

Nieuwe ECU heb ik nog niet geprobeerd, bij gebrek aan vrijwilligers die een ECU te leen willen geven hier in de regio Wink

En een draadbreuk, tja… Ik heb met m’n huidige lambda wekenlang gereden, en dergelijke problemen deden zich niet voor in die tijd. In eerste instantie zal ik de olieslang gaan vervangen, eens zien of dat effect heeft. Wellicht dan ook, ter vergelijking, de werkende lambda van Rob er weer in.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 24 december 2008 08:11 PM
  [ # 239 ]

dat van die draadbreuk kan ik volgen, zeer goed mogelijk. Heerlijke puzzel! Mogelijk een slecht aardkontact wellicht??
dan van die lambda niet. De lambda regelt alleen het mengsel bij als je auto heel warm is, vanaf ca 100 km/u op de snelweg. Als je van elke willekeurige auto de lambda loshaalt heeft dat weinig effect op starten en stationairloop. Ding werkt vanaf ca 300 graden. Daar kan dat beroerd stationar lopen niet vandaan komen.

We hebben de ecu er wel af gehad om vanaf de stekker de sensoren door te kunnen meten. Dat was de eerste keer dat de chic hier was, hij reed toen goed weg. later was de auto hier weer om de lambda sonde terug te wisselen. toen zijn we niet in de buurt van de ecu geweest.

Groeten, en blijf vooral meedeneken. Het is vermoedelijks iets onbenulligs.
Rob

Profiel  
 
Dinges
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 19-07-2006

Gepost: 24 december 2008 09:02 PM
  [ # 240 ]

Jup, vermoedelijk iets onbenulligs, maar vind het maar.

Wat betreft de lambda ben ik ook met je eens, die is voor de closed-loop regeling idd bij warme motor en constante snelheid dus zou het probleem niet kunnen zijn eigenlijk, zeker niet bij koudloop.

En draadbreuk een heerlijke puzzel? Raar ventje ben je Rob Very Happy maar ach, jij was dan ook de electronica man toch? Ben zelf meer van de ouderwetse vette handen, die draadjes kunnen mij nog al eens tot waanzin drijven.

Eeh, heb ik nog iets zinnigs te melden? Tja dat ik hier een goeie ECU heb, maar hier is Anna Paulowna en jullie zitten in Kampen geloof ik? Wederom niet echt in de buurt dus, en de agenda is de eerst komende dagen vol geloof ik, maar daar zal ik niet uniek in zijn deze dagen.

Groet Dennis (die iedereen fijne feestdagen toewenst)

Mooie wagen buurman….

Profiel  
 
 
16 van de 18
« Eerste  < Vorige 14 15 16 17 18 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook