5 van de 10
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
Michels BX14 - Zweeft heerlijk, maar toch een paar kleine dingetjes
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 12 januari 2009 01:05 AM
  [ # 61 ]

LHM verversing is volledig volgens boekje gedaan.
....
pan volledig schoongemaakt (en m’n hand eraan gesneden)

Inderdaad, dat litteken hoor je als BX-rijder gewoon te hebben! Wink

Als de snaar het onder niet overdreven hoge spanning volhoudt en de opbrengst voldoende is, waarom zou je dan ingrijpen? Als we hetzelfde geluid bedoelen dan kan dat inderdaad nog best een hele tijd goed gaan.

Vastlopende pompen zijn voor zover mij bekend heel zeldzaam - ook al beweren wegenwachters wat anders. Maar daar moet je niet zenuwachtig van worden.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
michelpas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 01-09-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 12 januari 2009 01:13 AM
  [ # 62 ]
karel schreef:

Als de snaar het onder niet overdreven hoge spanning volhoudt en de opbrengst voldoende is, waarom zou je dan ingrijpen? Als we hetzelfde geluid bedoelen dan kan dat inderdaad nog best een hele tijd goed gaan.

Is een slepend geluid dat je vooral hoort bij het opstijgen (tussen de tikken door). Op het moment van een ‘tik’ is het geluid minder of volledig weg, daarna komt weer terug (oplopend) en is dan weer weg bij de ‘tik’. Hoop dat het hetzelfde geluid is waar we over praatten.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 12 januari 2009 01:28 AM
  [ # 63 ]

Ik zou me pas zorgen maken als het ineens veel harder wordt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
michelpas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 01-09-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 12 januari 2009 01:29 AM
  [ # 64 ]
karel schreef:

Ik zou me pas zorgen maken als het ineens veel harder wordt.
Weet je overigens zeker dat het niet het tussenwiel is?

Ok, dat is een nieuwe… ‘tussenwiel’ wat is het (wat doet het) en waar zit het?

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 12 januari 2009 01:31 AM
  [ # 65 ]

Nou, ik bedacht me net, zit dat tussenwiel (bij 1600’s en 1900’s - wat voor eentje had jij er) wel in het HDpomp-circuit… Ik sleutel meestal aan diesels, vandaar…
Edit: tussenwiel zit dan ergens helemaal bovenaan, bij de dynamo.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 12 januari 2009 01:33 AM
  [ # 66 ]

spanrol van de v riem van de lhm pomp.
staat de riem niet gewoon te slap?  moet erg strak staan!

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 12 januari 2009 01:36 AM
  [ # 67 ]

Jawel, wel strak, maar nou ook weer niet zo strak dat je daardoor de lagers of de riem voortijdig kapot maakt.
Met een heel erg klein beetje slip alleen als ie heel erg koud is staat ie strak genoeg; met strakker zetten krijg je allerlei bij-ellende.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
michelpas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 01-09-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 12 januari 2009 01:40 AM
  [ # 68 ]

@karel: ik heb een 1.4 dus dan geen tussenwiel.

@michel-16v: de wegenwacht heeft de nieuwe eropgelegd zonder opnieuw aan te spannen. Monteur zei dat ie goed zat. Vroeg me zelfs om goed voor d’r te zorgen, mooie auto die niet veel meer rondrijden. Klinkt als iemand die wel weet hoe die riem moet zitten (misschien stille fan?). Ook vanwege de opmerking dat omdat de snaar naar de pomp strak staat deze erg snel verbrand als ie slipt (wat bij mij dus gebeurd was). Maar goed, wat heet strak? Wanneer ik (in het midden) erop druk met bijvoorbeeld mijn duim, hoe ver mag ik het zonder al te veel moeite indrukken?

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 12 januari 2009 02:03 AM
  [ # 69 ]

Met strak bedoel ik strakker als de dynamoriem.
Vaak moet je de pomp riem na stellen na korte tijd

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
michelpas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 01-09-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 05 april 2009 04:02 PM
  [ # 70 ]

Updatetje Wielen en "wederom" hydraulisch puntje

Eerst maar even updatetje sinds pomp verhaal in januari.
Na de vorst is het slepend geluid eigenlijk verdwenen en heb toen ook geen last meer gehad met omhoog komen etc. dus uiteindelijk niet heel veel meer mee gedaan sindsdien. Eerlijk gezegd ben ik ook vanaf die tijd veel met de zakenauto weggeweest waardoor ik de bx alleen nog af en toe in het weekend gebruikte voor de welbekende prive ritjes.
Sinds enige tijd is mijn bxje voorzien van nieuwe voetjes… Very Happy ze heeft de originele bx sport velgen van poekoek gekregen. (zwarte velgen onder een witte bx, super!) Auto rijdt gelijk een stuk zuiniger, vanmorgen getankt en doe nu op een tank zo’n 650km ipv de 550-600 die ik voorheen deed. En dan te bedenken dat de banden om de lm sport velgen breder zijn dan de originele stalen velgjes. Geluidsproductie is ook een stuk minder gewoorden en alles voelt gewoon ff wat solider aan Smile. Ikke is helemaal gelukkig.
Nou ja helemaal…. vanmorgen had ik toch weer een klein puntje… bij het omhoog komen begon de auto aan de achterkant ineens onwijs te “wippen”. en kwam die steeds hoger (niet zo hoog als in de hoogste stand) en was er ongeveer geen vering te bekennen (lees ik kon de achterkant niet indrukken). Auto weer laten zakken naar laagste stand daarna opnieuw in rij-stand laten komen, geen probleem meer. Nadat de auto twee uurtjes had stil gestaan zelfde probleem… oplossing werkte ook weer gelukkig….
Nu ben ik even aan zoeken geweest in het forum en kwam voor mezelf tot een “plausibel klinkende verklaring” mede gesteld op mijn eerdere hydraulisch puntje van de winter. Zou het zo kunnen zijn dat de HD-pomp te zwaar loopt waardoor het een sort “domplerpomp” effect wordt en er teveel olie naar de achterkant wordt gestuurd. De hoogteregelaar merkt dit en laat de olie weer weglopen (retour). Druk wordt te laag of druk is nog steeds te hoog en auto komt wederom omhoog en steeds een stukje verder totdat het hele systeem strak opgepompd staat. Dit zou betekenen dat ik mijn HD pomp nu misschien toch echt moet laten vervangen, wordt vooral even plannen wanneer. Of is er iets anders aan de hand (software in computer ofzo)? Wie heeft hier ervaring mee en weet wat ik het beste kan doen. Kan ook zijn dat ik volledig de plank misssla, graag even laten weten. Ook als mijn redenatie goed is wil ik dat eigenlijk ook wel even weten (geeft me wat meer zekerheid dat ik het hydraulisch systeem begin te snappen).
Alvast bedankt voor de reacties en foto’s van de velgen volgen nog…

Groet Michel

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 05 april 2009 04:39 PM
  [ # 71 ]

Ben benieuwd hoe het gaat staan, Michel.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 05 april 2009 04:53 PM
  [ # 72 ]

In de software van de computer zit het in ieder geval niet Wink, want het instellen van de hoogteregelaars gaat puur mechanisch. Ik zou het eerder in de achterste hoogteregelaar zoeken. Regelmatig laagste stand - hoogste stand en andersom kan vaak ook al een hoop problemen oplossen.
Ik vind het nog steeds geweldig dat mijn wagen van hoogte kan veranderen en loop hier nog vaak mee te ‘spelen’, dit draagt bij aan het fris houden van je hoogteregelaars.

Profiel  
 
michelpas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 01-09-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 07 april 2009 01:24 AM
  [ # 73 ]

Nu dan even de foto’s
In de rijstand:

Laag:

Close-upje:

Laag van de andere kant:

Close-upje van de andere kant:

Nu nog even een keer flink poetsen… Very Happy

album linkje

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 07 april 2009 08:09 PM
  [ # 74 ]

Leuk, nu nog zwarte bumpers erop! Very Happy

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 07 april 2009 08:49 PM
  [ # 75 ]

Ziet er goed uit! En wat het ‘wippen’ van de achterkant betreft sluit ik me aan bij Vermond: regelmatig ‘gymnastieken’ wil wel eens helpen. Als er luchtbellen in de LHM zit richting de achterwielen dan kan dat resulteren in bokken/wippen van de kont. Eigenlijk zou je om de zoveel tijd zoiets standaard moeten doen, even twee keer op en neer gaan.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
 
5 van de 10
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook