2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Ploffies BX Chic
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 26 januari 2009 02:12 AM
  [ # 16 ]

Ik zie net je uitleg in het topic. Weer wat geleerd.

Profiel  
 
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 26 januari 2009 10:52 PM
  [ # 17 ]

Als alles goed gaat krijg ik binnenkort een ECU in handen en kan de biks de weg op, maar ik hou mijzelf nog wel aanbevolen voor nog een ECU…

Ik heb mijn oude open gemaakt en ees gekeken naar de opbouw van de unit. Er zit eigenlijk weinig in dat vergankelijk is. De processor is een 8 bit Motorola Microcontroller die eigenlijk niet kapot te krijgen is, ze slijten niet echt bedoel ik daarmee.

De software die de bende moet bedienen daarentegen zit in een 27c256 gefikt. Een oudere Eprom die na een aantal jaren blijkbaar zijn programmering begint te verliezen. Nu kun je zo’n Eprom best vervangen, maar dan moet je wel de software hebben die er in staat. Die software is opzich schadeloos uit de Eprom te lezen, maar dan moet je er dus wel één hebben die goed is.

Eerst mijn biks met een goede computer de weg opsturen en dan kijken we nog wel eens verder naar dit project. Het is dus mogelijk om een defecte ECU te repareren, maar voordat ik dat kan, ben ik nog wel even aan het dokteren.

Ik word wel steeds verliefder op mijn Biksje!

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 27 januari 2009 12:19 AM
  [ # 18 ]

Hahaha, zo leuk om te lezen dat jij net zo valt voor z’n charmes als ik, echt geweldig, ondanks de narigheid. Het is echt een hele leuke auto! En hij veert zó lekker, dat haalt m’n Xantia echt niet. Ik hoop echt dat je het allemaal voor elkaar gaat krijgen en dat we ‘m weer terug op de weg gaan zien.

Vergeet trouwens niet die getapete olievulslang te vervangen, die gaat het niet lang uithouden. Zowel de Citroën- als de Peugeot-dealer kunnen die leveren, voor dezelfde prijs, ik meen €23,48 incl. BTW.

Je had het er ook over dat hij in Emmeloord zo heet was geworden. Wellicht de thermostaat, zei je. Check ook de stekker voor de ventilator, die klemstekkertjes heb ik al eens vervangen voor nieuwe, maar mss is die weer wat minder geworden.

Even tussen de regels door, als we het toch over Emmeloord hebben: nog een uitlaat voor je XM kunnen vinden daar?

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 27 januari 2009 12:55 AM
  [ # 19 ]
plofkop schreef:

De software die de bende moet bedienen daarentegen zit in een 27c256 gefikt. Een oudere Eprom die na een aantal jaren blijkbaar zijn programmering begint te verliezen.

Geloof wat je geloven wilt, maar mijn idee is: daar is *helemaal* *niets* mee aan de hand.
Dan zou de hele ECU niet meer werken; de hele “firmware” staat er tenslotte in - en waarom zou die wel in tact blijven?

Je moet het eerder in sensoren, contacten of actuatoren zoeken.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 27 januari 2009 09:17 AM
  [ # 20 ]

Welke olieslang was het? Ik heb hier thuis nog een olieslang liggen voor een BX 16. Die van de vulslang naar het kleppendeksel. Hij zit onderaan de vulslang en loopt omhoog om aan de rechterkant op het kleppendeksel te zitten.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 27 januari 2009 08:48 PM
  [ # 21 ]

De dikke slang van de vulmond naar het carter, die bijna onderaan nog een smallere aftakking heeft.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 28 januari 2009 12:03 AM
  [ # 22 ]
karel schreef:
plofkop schreef:

De software die de bende moet bedienen daarentegen zit in een 27c256 gefikt. Een oudere Eprom die na een aantal jaren blijkbaar zijn programmering begint te verliezen.

Geloof wat je geloven wilt, maar mijn idee is: daar is *helemaal* *niets* mee aan de hand.
Dan zou de hele ECU niet meer werken; de hele “firmware” staat er tenslotte in - en waarom zou die wel in tact blijven?

Je moet het eerder in sensoren, contacten of actuatoren zoeken.

Dat klopt dus niet helemaal. De operatonele ware staat namelijk in het geheugen van de Motorola 68HCP11, de matrix die bepaalt wat de aanstuurtijd is van de injector afhankelijk van de sensoren zit in de EPROM, en die matrix kan degraderen. Dan draait de sftware wel, maar met foutieve waarden.

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 28 januari 2009 12:42 AM
  [ # 23 ]

O wat leuk, zit er zo eentje in. Daar kun je leuke dingen mee maken.

E-proms die hun programma verliezen, mwah, het zal best wel eens voorkomen maar een zeldzaamheid is het wel.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 28 januari 2009 01:17 AM
  [ # 24 ]

Mijn ervaring met deze oudere EPROMS is dat het helemaal niet zo vreemd is. Na 10 jaar slijt het gebeugen zijn waarde eruit onder invloed van achtergrond straling en temperatuurswisseligen. Er is nu zelfs een onderzoek gepubliceerd dat EPROMS hun waarden zelfs verliezen door, schrik niet… kosmischestraling.

Mijn ervaring met dit verouderde type EPROM is dat na 10 jaar de waarden in het geheugen echt degraderen. Ik heb voor mijn afstuderen veel onderzoek gedaan naar dit soort embedded-systemen en hun geheugens ( Technische Informatica en Robotica). Ik heb toen EPROMS tot in hun kleinste nukken mogen leren kennen. Een EPROM van dit type laat zich snel wissen onder invloed van UV-licht, en dat ligt in de lagere regionen van het energierijke straling. Het is dus niet vreemd dat de EPROM zich ook laat beinvloeden door straling uit een hogere klasse. Ik heb EPROMS zich ook heel raar zien gedragen in de buurt van Hoogspannigs masten en radio zenders, alsmede in instalaties die zich op grote hoogte bevinden.

Ik kijk er niet vreemd van op dat na meer dan 10 jaar gebruik de software niet meer zo trefzeker in het geheugen staat.

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 28 januari 2009 01:27 AM
  [ # 25 ]

Dat is het probleem van onderzoekers - ze zien overal een probleem in Wink
Deze EPROM zit ondanks de temperatuurswisselingen aardig goed ingebouwd in de auto, in blik, en ook nog onder een blikken dak.
Ik weet hoe je EPROMS wist, maar ik weet wel heel zeker dat dat onder de autostoel niet zomaar vanzelf zal gebeuren.
Heb je trouwens ook de relatie onderzocht tussen de houdbaarheid en de programmeertijd? Die is er, dat heb ik wel eens ondervonden.

Maarja, een andere ECU, dan snel een backup van de EPROM maken en dan maar weer een tijdje knorren tot je aan de volgende kopie toe bent…

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 28 januari 2009 09:24 AM
  [ # 26 ]

al dat geklets, zet die nieuwe er nu in…....  Laughing
Laughing
ik kan niet wachten tot dit probleem opgelost is. Ben zo benieuwd wat het nu was. Confused:

heeft één van jullie toevallig ook schema’s van de binnenkant van die ecu?  En dan speciaal van de solex Bendix 1 B?? Die zit de een DDZ motor

Groeten, Rob

Profiel  
 
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 28 januari 2009 11:22 AM
  [ # 27 ]

Ik heb die nieuwe nog niet in mijn bezit… Ik ga morgen nog wel even op jacht op de lokale slopen…

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 28 januari 2009 09:29 PM
  [ # 28 ]

Een beetje UV licht in je EPROM doet wonderen….

Test

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 28 januari 2009 09:35 PM
  [ # 29 ]
Thijsvandebles schreef:

Een beetje UV licht in je EPROM doet wonderen….

Doe mij dan maar een EEPROM Laughing

Profiel  
 
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 29 januari 2009 05:42 PM
  [ # 30 ]

Ik heb er zojuist een andere ECU ingeprikt, maar helaas nog zonder succes. De auto vruttelde even, maar daarna hield het op.

Ik heb met mijn XM twee maal een kapotte BDP sensor gehad en zag dan dat de toerenteller ook niet mooi meer uitsloeg bij het startten, net zoals nu op de biks… Ik bestel nu maar een nieuwe sensor en dan kijken we weer verder.

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook