3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »

Ploffies BX Chic
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3680

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 29 januari 2009 06:57 PM
  [ # 31 ]

Mocht je er niet uitkomen, ik heb nog een compleet, goed lopend motortje voor je voor weinig.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  

rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201

Gepost: 29 januari 2009 09:35 PM
  [ # 32 ]

In de tijd dat de BX hier was om storing te zoeken heeft Jochem de BDP vervangen door een andere, gebruikte. Geen verschil.
Het enige elctrische wat neit vervangen is: het dubbele relais voor brandstof en ontsteking. Het relais voor ontsteking heb ik wel gecheckt: bij draaiende motor is de spanning die van het relais naar de bobine gaat gelijk aan de dynamospanning.

Volgens mij werkt de toerenteller van de BX niet via de BDP maar dat kijk ik even voor je na.

Iemand opperde nog een versprongen distributieriem. Daar hebben we niet naar gekeken. ik heb ook geen idee hoe je dat makkelijk nakijkt trouwens.

Groeten, Rob

Profiel  

plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169

Gepost: 29 januari 2009 09:40 PM
  [ # 33 ]
rob marklin schreef:

In de tijd dag BX hier was om storing te zoeken heeft Jochem de BDP vervangen door een andere, gebruikte. Geen verschil.
Het enige elctrische wat neit vervangen is: het dubbele relais voor brandstof en ontsteking. Het relais voor ontsteking heb ik wel gecheckt: bij draaiende motor is de spanning die van het relais naar de bobine gaat gelijk aan de dynamospanning.

Volgens mij werkt de toerenteller van de BX niet via de BDP maar dat kijk ik even voor je na.

Iemand opperde nog een versprongen distributieriem. Daar hebben we niet naar gekeken. ik heb ook geen idee hoe je dat makkelijk nakijkt trouwens.

Groeten, Rob

Het feit is wel dat ik er 120 km/h over de snelweg mee heb gereden toen ik de ECU compleet voor de gek gehouden heb…

Met een versprongen distributie zou dat helemaal niet mogelijk geweest zijn….

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 29 januari 2009 10:08 PM
  [ # 34 ]
plofkop schreef:

Met een versprongen distributie zou dat helemaal niet mogelijk geweest zijn….

Riem verspringt niet zomaar natuurlijk. Ik weet zeker dat diegene die die riem erop gelegd heeft dit secuur gedaan heeft Wink  Wink

Hoe heb je de ECU voor den gek gehouden?

Test

Profiel  

rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 29 januari 2009 10:23 PM
  [ # 35 ]

tja, allemaal ook weer waar.

en geen verwijten hoor Thijs. Zelf heb ik een keer een hele winter zitten martelen omdat mijn BWM motor niet wilde starten. ik had zelf de choke-kabels er afgehaald en ingevet, en úiterst zurgvuldig gemonteerd. Dat ging een ander vooral niet controleren. Een accu en drie dealerbezoeken later kwam ik een monteur tegen die nóg eigenwijzer was dan ik. Die schroefde gewoon de hele handel los. ik nog roepen: hoeft niet!
en jawel: te kort gemonteerd Surprisedops:  Surprisedops:  Surprisedops:  Surprisedops:  Surprisedops:

De toerentelleraandrijving komt bij je chic wél uit de ecu.
Bij BX-en met een enkele bobine en een verdelerkap komt deze aandrijving uit de bobine.

Groeten, Rob

Profiel  

plofkop
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 30 januari 2009 12:00 AM
  [ # 36 ]

Door met draaiende motor de Map-sensor los te halen sprong de ECU in het noodprogramma, waarmee de auto wel wilde rijden. Zo heb ik de 120 km/u nog weten te halen.

Zo als ik al tegen mijn vader zei die achter me reed in mijn XM… alle metalen delen van het blok doen het wel, anders zou ik geen 120 hebben kunnen rijden, maar die elektronica, die doet het niet goed.

Ik geloof dus zelf niet in een foute distributie, want toen het ding eenmaal liep, liep hij best mooi.

We kijken nu eerst maar eens naar de BDP-sensor. Ik heb met mijn XM daar nu al 3 keer gesodemieter mee gehad. En elke keer als de sensor dood ging gedroeg mijn toerenteller zich precies hetzelfde als ik nu zag in de BX…

Namelijk bij het starten drie keer goed hard uitslaan en vervolgens stil blijven liggen. Voor mij heel herkenbaar en daarom dus de moeite waard. Het is gewoon een puzzel die opgelost moet worden, en ik hou daar wel van. Anders had ik deze auto ook niet moeten kopen Wink Als alles steeds maar weer mis gaat, dan kan ik altijd nog de hele mikmak vervangen door een andere 1600 of door een 2.0 of anders schroef ik de kop van mijn oude XM 2.0 met multipoint er wel op en dan kunnen we helemaal gaan klooien met een ECU om er een goede mapping voor te krijgen…

Maar voordat we allemaal aan die gekkigheid gaan beginnen, puzzelen we gewoon verder Laughing

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 30 januari 2009 03:43 AM
  [ # 37 ]
rob marklin schreef:

Klopt, die zit direct aan de ECU.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 30 januari 2009 10:59 AM
  [ # 38 ]

tja, ik geloof ook dat het iets electrisch is. Daarom kan ik het ook niet zo goed hebben dat ik het niet kon vinden.
Heb je dat mapje met schema’s er ook bijgekregen? Ik heb vanuit kluwers een meetoverzicht gemaakt van dit model. Daarmee kan je vanaf de stekker van de ecu de meeste sensoren ohms doormeten.

en Karel,
dat is toch niet bij alle bx-en hetzelfde? in het schema voor bx-jes met enkele bobine en verdeler staat de toerenteller aan de bobine getekend.

Groeten, Rob

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 30 januari 2009 11:17 AM
  [ # 39 ]

@rob: klopt; bij de 1600’s injectie en ik meen ook enkele 1900 injectiemodellen zit de toerenteller aan de ECU; bij oudere modellen en “vuile” GTI’s zit deze aan de bobine.

Zo’n meetoverzicht heb ik vlgs mij ook wel eens ergens gevonden op internet - en gebackuped. Ik moet eens gaan speuren…

Ich bin ein Breaker

Profiel  

JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3000

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 30 januari 2009 12:01 PM
  [ # 40 ]

Volgens mij heb je nog steeds (Japv draadje) een lekkende carterventilatieslang (de olievulslang) al dan niet met een zooitje prutmayonaise erin ? Kijk daar eens naar. Misschien niet de oplossing maar dit feit zal zeker het motortje niet mooier laten lopen…

Profiel  

japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3167

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 30 januari 2009 01:50 PM
  [ # 41 ]
ambijajance schreef:

Volgens mij heb je nog steeds (Japv draadje) een lekkende carterventilatieslang (de olievulslang) al dan niet met een zooitje prutmayonaise erin ? Kijk daar eens naar. Misschien niet de oplossing maar dit feit zal zeker het motortje niet mooier laten lopen…

Ik heb vlak voor de verkoop de olie ververst en het oliefilter vervangen. Daarbij heb ik het oliesysteem gereinigd en de wankele slang eraf gehaald en opnieuw ‘verbonden’. Dus geen mayo aanwezig Smile

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  

plofkop
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 30 januari 2009 07:31 PM
  [ # 42 ]

Vanavond krijg ik een gloedje nieuwe sensor… dus morgen weten we meer…

Profiel  

plofkop
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 31 januari 2009 01:45 PM
  [ # 43 ]

Ik heb de BDP-sensor de vervangen, de XM er eens naast gezet en een setje startkabels er tussen… maar helaas geen mooie vroem!

De ECU is dus vervangen door een andere en de BDP-sensor ook.

Ik ben nu maar eens draadjes gaan meten, vanaf de sensor stekkers tot aan de ronde stekker bij de wielkast. En zo kwam de vraag. Hoe loopt de draad van de BDP-sensor. Komt die ook uit op die stekker???

Profiel  

rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 31 januari 2009 03:28 PM
  [ # 44 ]

dat weet ik niet.
je kan hem ook zo meten: de ecu loshalen en dan even opzoeken welke pinnetjes je moet hebben. Dan meet je de ohmse waarde van het hele traject van de ecu naar de bdp.
zo kan je ook verschillende sensoren en andere electronica doormeten.
Toen jochem ik dat aan het doormeten waren konden we geen ongerechtigheden ontdekken.

Groeten, Rob

Profiel  

plofkop
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 31 januari 2009 04:24 PM
  [ # 45 ]

Na wat metingen hb ik dit schema gemaakt van de stekker, wie weet doe ik er anderen ook een plezier mee:

Alle draadjes zijn goed, nu eens kijken vanaf de ecu naar die stekker.

Profiel  

3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook