Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Mocht je er niet uitkomen, ik heb nog een compleet, goed lopend motortje voor je voor weinig.
Eveneens ben ik tevens ook.
In de tijd dat de BX hier was om storing te zoeken heeft Jochem de BDP vervangen door een andere, gebruikte. Geen verschil.
Het enige elctrische wat neit vervangen is: het dubbele relais voor brandstof en ontsteking. Het relais voor ontsteking heb ik wel gecheckt: bij draaiende motor is de spanning die van het relais naar de bobine gaat gelijk aan de dynamospanning.
Volgens mij werkt de toerenteller van de BX niet via de BDP maar dat kijk ik even voor je na.
Iemand opperde nog een versprongen distributieriem. Daar hebben we niet naar gekeken. ik heb ook geen idee hoe je dat makkelijk nakijkt trouwens.
Groeten, Rob
rob marklin schreef:In de tijd dag BX hier was om storing te zoeken heeft Jochem de BDP vervangen door een andere, gebruikte. Geen verschil.
Het enige elctrische wat neit vervangen is: het dubbele relais voor brandstof en ontsteking. Het relais voor ontsteking heb ik wel gecheckt: bij draaiende motor is de spanning die van het relais naar de bobine gaat gelijk aan de dynamospanning.Volgens mij werkt de toerenteller van de BX niet via de BDP maar dat kijk ik even voor je na.
Iemand opperde nog een versprongen distributieriem. Daar hebben we niet naar gekeken. ik heb ook geen idee hoe je dat makkelijk nakijkt trouwens.
Groeten, Rob
Het feit is wel dat ik er 120 km/h over de snelweg mee heb gereden toen ik de ECU compleet voor de gek gehouden heb…
Met een versprongen distributie zou dat helemaal niet mogelijk geweest zijn….
Zolang ik wielen heb, rij ik!
plofkop schreef:
Met een versprongen distributie zou dat helemaal niet mogelijk geweest zijn….
Riem verspringt niet zomaar natuurlijk. Ik weet zeker dat diegene die die riem erop gelegd heeft dit secuur gedaan heeft
Hoe heb je de ECU voor den gek gehouden?
Test
tja, allemaal ook weer waar.
en geen verwijten hoor Thijs. Zelf heb ik een keer een hele winter zitten martelen omdat mijn BWM motor niet wilde starten. ik had zelf de choke-kabels er afgehaald en ingevet, en úiterst zurgvuldig gemonteerd. Dat ging een ander vooral niet controleren. Een accu en drie dealerbezoeken later kwam ik een monteur tegen die nóg eigenwijzer was dan ik. Die schroefde gewoon de hele handel los. ik nog roepen: hoeft niet!
en jawel: te kort gemonteerd ops: ops: ops: ops: ops:
De toerentelleraandrijving komt bij je chic wél uit de ecu.
Bij BX-en met een enkele bobine en een verdelerkap komt deze aandrijving uit de bobine.
Groeten, Rob
Door met draaiende motor de Map-sensor los te halen sprong de ECU in het noodprogramma, waarmee de auto wel wilde rijden. Zo heb ik de 120 km/u nog weten te halen.
Zo als ik al tegen mijn vader zei die achter me reed in mijn XM… alle metalen delen van het blok doen het wel, anders zou ik geen 120 hebben kunnen rijden, maar die elektronica, die doet het niet goed.
Ik geloof dus zelf niet in een foute distributie, want toen het ding eenmaal liep, liep hij best mooi.
We kijken nu eerst maar eens naar de BDP-sensor. Ik heb met mijn XM daar nu al 3 keer gesodemieter mee gehad. En elke keer als de sensor dood ging gedroeg mijn toerenteller zich precies hetzelfde als ik nu zag in de BX…
Namelijk bij het starten drie keer goed hard uitslaan en vervolgens stil blijven liggen. Voor mij heel herkenbaar en daarom dus de moeite waard. Het is gewoon een puzzel die opgelost moet worden, en ik hou daar wel van. Anders had ik deze auto ook niet moeten kopen Als alles steeds maar weer mis gaat, dan kan ik altijd nog de hele mikmak vervangen door een andere 1600 of door een 2.0 of anders schroef ik de kop van mijn oude XM 2.0 met multipoint er wel op en dan kunnen we helemaal gaan klooien met een ECU om er een goede mapping voor te krijgen…
Maar voordat we allemaal aan die gekkigheid gaan beginnen, puzzelen we gewoon verder
Zolang ik wielen heb, rij ik!
rob marklin schreef:Volgens mij werkt de toerenteller van de BX niet via de BDP maar dat kijk ik even voor je na.
Klopt, die zit direct aan de ECU.
Ich bin ein Breaker
tja, ik geloof ook dat het iets electrisch is. Daarom kan ik het ook niet zo goed hebben dat ik het niet kon vinden.
Heb je dat mapje met schema’s er ook bijgekregen? Ik heb vanuit kluwers een meetoverzicht gemaakt van dit model. Daarmee kan je vanaf de stekker van de ecu de meeste sensoren ohms doormeten.
en Karel,
dat is toch niet bij alle bx-en hetzelfde? in het schema voor bx-jes met enkele bobine en verdeler staat de toerenteller aan de bobine getekend.
Groeten, Rob
@rob: klopt; bij de 1600’s injectie en ik meen ook enkele 1900 injectiemodellen zit de toerenteller aan de ECU; bij oudere modellen en “vuile” GTI’s zit deze aan de bobine.
Zo’n meetoverzicht heb ik vlgs mij ook wel eens ergens gevonden op internet - en gebackuped. Ik moet eens gaan speuren…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Volgens mij heb je nog steeds (Japv draadje) een lekkende carterventilatieslang (de olievulslang) al dan niet met een zooitje prutmayonaise erin ? Kijk daar eens naar. Misschien niet de oplossing maar dit feit zal zeker het motortje niet mooier laten lopen…
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
ambijajance schreef:Volgens mij heb je nog steeds (Japv draadje) een lekkende carterventilatieslang (de olievulslang) al dan niet met een zooitje prutmayonaise erin ? Kijk daar eens naar. Misschien niet de oplossing maar dit feit zal zeker het motortje niet mooier laten lopen…
Ik heb vlak voor de verkoop de olie ververst en het oliefilter vervangen. Daarbij heb ik het oliesysteem gereinigd en de wankele slang eraf gehaald en opnieuw ‘verbonden’. Dus geen mayo aanwezig
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Vanavond krijg ik een gloedje nieuwe sensor… dus morgen weten we meer…
Zolang ik wielen heb, rij ik!
Ik heb de BDP-sensor de vervangen, de XM er eens naast gezet en een setje startkabels er tussen… maar helaas geen mooie vroem!
De ECU is dus vervangen door een andere en de BDP-sensor ook.
Ik ben nu maar eens draadjes gaan meten, vanaf de sensor stekkers tot aan de ronde stekker bij de wielkast. En zo kwam de vraag. Hoe loopt de draad van de BDP-sensor. Komt die ook uit op die stekker???
Zolang ik wielen heb, rij ik!
dat weet ik niet.
je kan hem ook zo meten: de ecu loshalen en dan even opzoeken welke pinnetjes je moet hebben. Dan meet je de ohmse waarde van het hele traject van de ecu naar de bdp.
zo kan je ook verschillende sensoren en andere electronica doormeten.
Toen jochem ik dat aan het doormeten waren konden we geen ongerechtigheden ontdekken.
Groeten, Rob