RDS instelling in België
GrandBateau
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141

Gepost: 03 februari 2009 10:35 AM

vraagje voor de Belgische forummers : welke RDS instelling gebruiken jullie voor verkeersinformatie : Touring Mobilis / Radio 2 / Automatisch of handmatig?

Bij mij is het blijkbaar slecht ingesteld, want ik krijg de verkeersinfo van verschillende zenders & gisteravond bij het wegrijden in Antwerpen zelfs van een Franstalige post. Liefst van al zou ik enkel de verkeersinfo van Q-Music horen omdat hun “vallende sterren-info” het meest compleet en accuraat is

ex-owner : C4 Grand Picasso 1.6 HDi Exclusive (Gris Fer) - MAR/2008 -> OKT-2009 66.000 km

Profiel  

Segerfan
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 333

- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
Gepost: 03 februari 2009 12:36 PM
  [ # 1 ]

Het kan zijn dat ik er volledig naast zit, maar volgens mij heeft RDS niks te maken met verkeersinformatie. Ik dacht dat RDS inhield de zender die je op hebt staan zolang als mogelijk vast te houden. Mocht dat niet lukken dan gaat hij op zoek naar een andere frequentie van de betreffende zender.
Dit alles is misschien slecht uitgelegd maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Profiel  

BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 798

Gepost: 03 februari 2009 12:43 PM
  [ # 2 ]

Een secondenlange zoektocht op ons aller “Google” heeft het volgende opgeleverd.  Wink

http://users.telenet.be/rudi.maes/1studio5/rds.htm

Greetz

BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  

picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 03 februari 2009 12:43 PM
  [ # 3 ]

Klopt, Segerfan.
Wat grandbateau wil zeggen is denk ik de TMC info, of via de radio de TA info.
Bij mijn weten geeft Q-music geen TMC uit, ik denk dat radio 2 een van de enigen is.
Je kan wel instellen dat hij enkel weergeeft wat op de route zit, er staat hier ergens een draadje over, zodat je geen nutteloze meldingen te zien krijgt.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  

GrandBateau
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141

Gepost: 03 februari 2009 03:04 PM
  [ # 4 ]

excuses voor de foute formulering, ik bedoelde wel degelijk de “TA info” via de radio - welke instellingen gebruiken de Belgische forummers?

ex-owner : C4 Grand Picasso 1.6 HDi Exclusive (Gris Fer) - MAR/2008 -> OKT-2009 66.000 km

Profiel  

picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 03 februari 2009 03:11 PM
  [ # 5 ]

Ik geloof niet dat ik men TA kan instellen, gewoon aan en uitzetten denk ik.
Of bedoel je de TMC van het navi systeem?

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  

hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 988

Gepost: 03 februari 2009 07:44 PM
  [ # 6 ]

Volgens mij wordt TA van de zender afgeplukt die op dat moment scherp staat, TMC zoekt wel over de zenders heen.

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  

C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 664

Gepost: 04 februari 2009 12:42 PM
  [ # 7 ]

De link van Big Charlie is interessant ; ik herneem hieronder de relevante informatie.
Vraag is dus of je het station kan kiezen waarnaar overgeschakeld wordt als er verkeersinformatie wordt uitgezonden.
Ik weet niet of het kan gekozen worden, maar als het toch het geval is, zal de handleiding van de radio dit wel vermelden.

TP/TA - Traffic Programme/Traffic Announcement
———————————————————————
TP en TA vormen 1 geheel. TP geeft aan dat een station verkeersinformatie geeft en TA toont dat verkeersinformatie op dat moment wordt uitgezonden.  Het geven van verkeersinformatie gaat zelfs zo ver dat een eventuele tape of CD gestopt wordt en de informatie wordt doorgegeven. Ook kan het volume van de radio vanzelf harder gezet worden. Ook dit werkt in alle Europese landen.

EON - Enhanced Other Network
——————————————
Als het station waarnaar je luistert, geen TP/TA heeft en je wilt toch verkeersinformatie horen dan is EON een oplossing. De ontvanger schakelt automatisch naar het EON station bij verkeersinformatie en daarna weer terug naar het station van keuze. EON werkt in de meeste Europese landen.

Profiel  

JLFME
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 583

- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Gepost: 04 februari 2009 02:33 PM
  [ # 8 ]

idem

Op deze pagina staat ongeveer dezelfde uitleg.

ene Djivy zegt ergens halverwege de pagina:

Om het station met het Traffic Programme te herkennen wordt gebruik gemaakt van de EON functie van de RDS. Als je bv. op VRT Radio 1 afstemt zal de autoradio via de EON verteld worden dat Radio Donna de VRT zender is die de TA’s uitzendt. Wanneer je TA (Traffic Announcement) activeert op je radio en je luistert naar Radio 1 zal hij dus overspringen naar Donna wanneer er een bericht is. Let op: dit verhaal klopt niet meer als je naar een niet VRT radio luistert!
Raadpleeg de handleiding van de autoradio om na te gaan hoe je die TA’s activeert want alle systemen zijn anders (dan nog gezwegen over de ingebouwde radio’s door de fabrikant van de wagen).

(overigens heet Radio Donna tegenwoordig MNM)
JL

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook