Ecu codes
Géphil
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 25-12-2007

- BX Top
Gepost: 17 februari 2009 12:45 PM

Omdat het MM-lampje van mijn BX CHIC (zonder krulletters) een heel eigen leven lijkt te leiden, heb ik door middel van de ¨knipper telmethode¨ de foutcodes opgespoort.
De eerste code is 13 (inlaatlucht temperatuursensor). Wie weet wat daar aan te doen is en waar ´ie zich bevind.
De tweede code is 57?? (ik kan echt wel tellen!) komt niet op de lijst van foutcodes voor. Wie weet wat dat betekent?
Vast bedankt voor de moeite.

Profiel  
 
Status Quo
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006

- AX GT injection ph1
Gepost: 17 februari 2009 02:48 PM
  [ # 1 ]

is denk ik je lambda die irritant doet..

toen de mijne kapot was gaf die ook aan Inlaatlucht temp sensor en nog een hele reeks fouten.

Profiel  
 
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 17 februari 2009 07:40 PM
  [ # 2 ]

57 Ignition coil control No.2
13 Air Temp sensor

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
Géphil
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 25-12-2007

- BX Top
Gepost: 17 februari 2009 10:30 PM
  [ # 3 ]
plofkop schreef:

57 Ignition coil control No.2
13 Air Temp sensor

Oké, dankjewel.
Maar nu nog graag in lekentaal.
Waar vind ik ze en hoe te vervangen.

Profiel  
 
a.roelofs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 28-08-2008

Gepost: 17 februari 2009 11:35 PM
  [ # 4 ]

ecu codes

De inlaatluchttemperatuursensor bevindt zich in het gasklephuis.Deze sensor is los alleen verkrijgbaar op de sloop.
Code 57 bestaat niet nono

een dag niet geademd is een dag niet geleefd.

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 18 februari 2009 12:23 AM
  [ # 5 ]

lijstje storingscodes chic:

 

dit is voor een Magneta mirelli 6, voor net zo’n BX als plofkop heeft.Ik weet niet of dat met of zonder krulletters is.

57 is bobine 2.
veel auto’s hebben één bobine (spoel) die de hoogspanning maakt, en een schakelaar (verdeler) die vervolgens bepaald welke bougie de hoge spanning krijgt en dus mag vonken.
een Chic heeft dat anders, die heeft twee bobines (welliswaar in één behuizing) en de ecu geeft een puls als een bepaalde bougie moet vonken. Waarom zitten er dan geen vier bobines? Omdat zuiger 1 en 3 gelijk bewegen, als 1 in de werkslag zit dan zit 3 in de uitlaatslag. 1 en 3 vonken tegelijk, bij 1 geeft dat een explosie en bij 3 gebeurt er niets. Tot de motor weer een rondje verder is en er bij 3 een explosie komt en bij 1 niets gebeurd.

nu zegt je ecu dat je bobine stuk is. ik heb mij laten vertellen dat hetzelfde type op veel citroens voorkomt, dus op de sloop moet er wel één te vinden zijn.

meetschema bobine 2:
 

als je het niet kan lezen dan even een pb-tje met je e-mailadres


meetschema luchttempsensor:
 

Groeten, Rob

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 18 februari 2009 01:03 AM
  [ # 6 ]
rob marklin schreef:

dit is voor een Magneta mirelli 6, voor net zo’n BX als plofkop heeft.Ik weet niet of dat met of zonder krulletters is.

Zonder, die heeft een BDY-blok, met stappenmotor, dus net zo eentje als Géphil.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Géphil
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 25-12-2007

- BX Top
Gepost: 18 februari 2009 03:29 PM
  [ # 7 ]
rob marklin schreef:

lijstje storingscodes chic:

 

dit is voor een Magneta mirelli 6, voor net zo’n BX als plofkop heeft.Ik weet niet of dat met of zonder krulletters is.

57 is bobine 2.
veel auto’s hebben één bobine (spoel) die de hoogspanning maakt, en een schakelaar (verdeler) die vervolgens bepaald welke bougie de hoge spanning krijgt en dus mag vonken.
een Chic heeft dat anders, die heeft twee bobines (welliswaar in één behuizing) en de ecu geeft een puls als een bepaalde bougie moet vonken. Waarom zitten er dan geen vier bobines? Omdat zuiger 1 en 3 gelijk bewegen, als 1 in de werkslag zit dan zit 3 in de uitlaatslag. 1 en 3 vonken tegelijk, bij 1 geeft dat een explosie en bij 3 gebeurt er niets. Tot de motor weer een rondje verder is en er bij 3 een explosie komt en bij 1 niets gebeurd.

nu zegt je ecu dat je bobine stuk is. ik heb mij laten vertellen dat hetzelfde type op veel citroens voorkomt, dus op de sloop moet er wel één te vinden zijn.

meetschema bobine 2:
 

als je het niet kan lezen dan even een pb-tje met je e-mailadres


meetschema luchttempsensor:
 

Groeten, Rob

Bedankt Rob voor de duidelijke uitleg.
Ik ga er aan werken.

Groeten, Géphil

Profiel  
 
Géphil
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 25-12-2007

- BX Top
Gepost: 22 februari 2009 10:08 PM
  [ # 8 ]
Géphil schreef:
rob marklin schreef:

lijstje storingscodes chic:

 

dit is voor een Magneta mirelli 6, voor net zo’n BX als plofkop heeft.Ik weet niet of dat met of zonder krulletters is.

57 is bobine 2.
veel auto’s hebben één bobine (spoel) die de hoogspanning maakt, en een schakelaar (verdeler) die vervolgens bepaald welke bougie de hoge spanning krijgt en dus mag vonken.
een Chic heeft dat anders, die heeft twee bobines (welliswaar in één behuizing) en de ecu geeft een puls als een bepaalde bougie moet vonken. Waarom zitten er dan geen vier bobines? Omdat zuiger 1 en 3 gelijk bewegen, als 1 in de werkslag zit dan zit 3 in de uitlaatslag. 1 en 3 vonken tegelijk, bij 1 geeft dat een explosie en bij 3 gebeurt er niets. Tot de motor weer een rondje verder is en er bij 3 een explosie komt en bij 1 niets gebeurd.

nu zegt je ecu dat je bobine stuk is. ik heb mij laten vertellen dat hetzelfde type op veel citroens voorkomt, dus op de sloop moet er wel één te vinden zijn.

meetschema bobine 2:
 

als je het niet kan lezen dan even een pb-tje met je e-mailadres


meetschema luchttempsensor:
 

Groeten, Rob

Bedankt Rob voor de duidelijke uitleg.
Ik ga er aan werken.

Groeten, Géphil

Vandaag een andere bobine gemonteerd.
Stationair toerental staat nu erg hoog, tussen 1500 en 2000.
Waar kan dat aan liggen is het af te stellen?

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 23 februari 2009 12:23 PM
  [ # 9 ]

even je ecu resetten: minpool van de accu half uurtje los.

het kan ook komen door een defecte temperatuursensor. Heb je die al doorgemeten?

Groeten,Rob

Profiel  
 
Géphil
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 25-12-2007

- BX Top
Gepost: 23 februari 2009 04:39 PM
  [ # 10 ]
rob marklin schreef:

even je ecu resetten: minpool van de accu half uurtje los.

het kan ook komen door een defecte temperatuursensor. Heb je die al doorgemeten?

Groeten,Rob

Ik heb vandaag een splinternieuwe sensor gemonteerd.
De ECU gereset
En ja hoor, het toerental is weer normaal.
Ze is nu uiterst stil en trekt als een GTI…..nou ja…..
Geen lampje meer aan. Kortom ze is weer helemaal TipTop!

Bedankt Rob.
Groeten,
Géphil

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 23 februari 2009 11:41 PM
  [ # 11 ]

nou, mooi. Weer klaar.

Groeten,Rob

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook