Omdat het MM-lampje van mijn BX CHIC (zonder krulletters) een heel eigen leven lijkt te leiden, heb ik door middel van de ¨knipper telmethode¨ de foutcodes opgespoort.
De eerste code is 13 (inlaatlucht temperatuursensor). Wie weet wat daar aan te doen is en waar ´ie zich bevind.
De tweede code is 57?? (ik kan echt wel tellen!) komt niet op de lijst van foutcodes voor. Wie weet wat dat betekent?
Vast bedankt voor de moeite.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
is denk ik je lambda die irritant doet..
toen de mijne kapot was gaf die ook aan Inlaatlucht temp sensor en nog een hele reeks fouten.
57 Ignition coil control No.2
13 Air Temp sensor
Zolang ik wielen heb, rij ik!
plofkop schreef:57 Ignition coil control No.2
13 Air Temp sensor
Oké, dankjewel.
Maar nu nog graag in lekentaal.
Waar vind ik ze en hoe te vervangen.
ecu codes
De inlaatluchttemperatuursensor bevindt zich in het gasklephuis.Deze sensor is los alleen verkrijgbaar op de sloop.
Code 57 bestaat niet
een dag niet geademd is een dag niet geleefd.
lijstje storingscodes chic:
dit is voor een Magneta mirelli 6, voor net zo’n BX als plofkop heeft.Ik weet niet of dat met of zonder krulletters is.
57 is bobine 2.
veel auto’s hebben één bobine (spoel) die de hoogspanning maakt, en een schakelaar (verdeler) die vervolgens bepaald welke bougie de hoge spanning krijgt en dus mag vonken.
een Chic heeft dat anders, die heeft twee bobines (welliswaar in één behuizing) en de ecu geeft een puls als een bepaalde bougie moet vonken. Waarom zitten er dan geen vier bobines? Omdat zuiger 1 en 3 gelijk bewegen, als 1 in de werkslag zit dan zit 3 in de uitlaatslag. 1 en 3 vonken tegelijk, bij 1 geeft dat een explosie en bij 3 gebeurt er niets. Tot de motor weer een rondje verder is en er bij 3 een explosie komt en bij 1 niets gebeurd.
nu zegt je ecu dat je bobine stuk is. ik heb mij laten vertellen dat hetzelfde type op veel citroens voorkomt, dus op de sloop moet er wel één te vinden zijn.
als je het niet kan lezen dan even een pb-tje met je e-mailadres
Groeten, Rob
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11174.gif)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
rob marklin schreef:dit is voor een Magneta mirelli 6, voor net zo’n BX als plofkop heeft.Ik weet niet of dat met of zonder krulletters is.
Zonder, die heeft een BDY-blok, met stappenmotor, dus net zo eentje als Géphil.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
rob marklin schreef:lijstje storingscodes chic:
dit is voor een Magneta mirelli 6, voor net zo’n BX als plofkop heeft.Ik weet niet of dat met of zonder krulletters is.
57 is bobine 2.
veel auto’s hebben één bobine (spoel) die de hoogspanning maakt, en een schakelaar (verdeler) die vervolgens bepaald welke bougie de hoge spanning krijgt en dus mag vonken.
een Chic heeft dat anders, die heeft twee bobines (welliswaar in één behuizing) en de ecu geeft een puls als een bepaalde bougie moet vonken. Waarom zitten er dan geen vier bobines? Omdat zuiger 1 en 3 gelijk bewegen, als 1 in de werkslag zit dan zit 3 in de uitlaatslag. 1 en 3 vonken tegelijk, bij 1 geeft dat een explosie en bij 3 gebeurt er niets. Tot de motor weer een rondje verder is en er bij 3 een explosie komt en bij 1 niets gebeurd.nu zegt je ecu dat je bobine stuk is. ik heb mij laten vertellen dat hetzelfde type op veel citroens voorkomt, dus op de sloop moet er wel één te vinden zijn.
als je het niet kan lezen dan even een pb-tje met je e-mailadres
Groeten, Rob
Bedankt Rob voor de duidelijke uitleg.
Ik ga er aan werken.
Groeten, Géphil
Géphil schreef:rob marklin schreef:lijstje storingscodes chic:
dit is voor een Magneta mirelli 6, voor net zo’n BX als plofkop heeft.Ik weet niet of dat met of zonder krulletters is.
57 is bobine 2.
veel auto’s hebben één bobine (spoel) die de hoogspanning maakt, en een schakelaar (verdeler) die vervolgens bepaald welke bougie de hoge spanning krijgt en dus mag vonken.
een Chic heeft dat anders, die heeft twee bobines (welliswaar in één behuizing) en de ecu geeft een puls als een bepaalde bougie moet vonken. Waarom zitten er dan geen vier bobines? Omdat zuiger 1 en 3 gelijk bewegen, als 1 in de werkslag zit dan zit 3 in de uitlaatslag. 1 en 3 vonken tegelijk, bij 1 geeft dat een explosie en bij 3 gebeurt er niets. Tot de motor weer een rondje verder is en er bij 3 een explosie komt en bij 1 niets gebeurd.nu zegt je ecu dat je bobine stuk is. ik heb mij laten vertellen dat hetzelfde type op veel citroens voorkomt, dus op de sloop moet er wel één te vinden zijn.
als je het niet kan lezen dan even een pb-tje met je e-mailadres
Groeten, Rob
Bedankt Rob voor de duidelijke uitleg.
Ik ga er aan werken.Groeten, Géphil
Vandaag een andere bobine gemonteerd.
Stationair toerental staat nu erg hoog, tussen 1500 en 2000.
Waar kan dat aan liggen is het af te stellen?
even je ecu resetten: minpool van de accu half uurtje los.
het kan ook komen door een defecte temperatuursensor. Heb je die al doorgemeten?
Groeten,Rob
rob marklin schreef:even je ecu resetten: minpool van de accu half uurtje los.
het kan ook komen door een defecte temperatuursensor. Heb je die al doorgemeten?
Groeten,Rob
Ik heb vandaag een splinternieuwe sensor gemonteerd.
De ECU gereset
En ja hoor, het toerental is weer normaal.
Ze is nu uiterst stil en trekt als een GTI…..nou ja…..
Geen lampje meer aan. Kortom ze is weer helemaal TipTop!
Bedankt Rob.
Groeten,
Géphil
nou, mooi. Weer klaar.
Groeten,Rob