daar is ie weer…
nog niet verder gegaan met het uitlezen van de ECU. mooi winterklusje.
omdat de bx zo 1 op 10 rijdt en de keuring er toch ook weer aan zit te komen de lambda sonde vervangen. Voor een nieuwe bosch.
loopt mooi maar nu stottert ie af en toe. Als ik dan flink gas geef pakt ie weer op. Soms bij warme motor, soms koud. Na een keer uitzetten is het over.
Er is ook een draadje over stotterende bx-en.
lambda sonde gemeten: er kom 247 mv van de signaaldraad.
Maar: als ik de lambda sonde afkoppel (ging per ongeluk) dan blijft deze spanning op de draad.
Defecte sonde gemonteerd?
even voor het overzicht:
1.9 TZI monopoint uit 1990 met 101000 op de klok
recent vervangen:
-sensor luchtinlaat
-uitlaat
-BDP sensor
-realais voor ontsteking en brandstofpomp
Iemand een idee?
Groeten Rob
rob marklin schreef:daar is ie weer…
de lambda sonde vervangen. Voor een nieuwe bosch.
loopt mooi maar nu stottert ie af en toe. Als ik dan flink gas geef pakt ie weer op. Soms bij warme motor, soms koud. Na een keer uitzetten is het over.
Klinkt als een slecht contact. Heb je een sonde met vaste draad er aan gekocht of eentje waar je zelf de koperverbinding moet maken aan de kabelboom?
rob marklin schreef:lambda sonde gemeten: er kom 247 mv van de signaaldraad.
Maar: als ik de lambda sonde afkoppel (ging per ongeluk) dan blijft deze spanning op de draad.Defecte sonde gemonteerd?
Groeten Rob
Neueueueueueuh dat kan echt niet goed zijn. Hier is de afgelopen maanden ook al een en ander over besproken op het forum, maar dat maakt niet uit. De lambda sensor geeft bij correcte werking een wisselende gelijkspanning af tussen 0,1 (arm mengsel) en 0,9 Volt (rijk mengsel). Dat wisselen gaat redelijk vlot (paar keer per seconde) en dient dan ook met een redelijk snelle multimeter te worden bekeken voor het beste inzicht in wat er gebeurt. Tevens varieren de spanningswisselingen met het toerental volgens een scope meting aan mijn 8V. Ik kan er echter geen zinnig woord over zeggen hoe ver dat gaat. Bij stationair lopen moet je de wisselingen van 0,1 tot 0,9 goed kunnen volgen.
ALs de spanning van de sonde niet varieert kunnen er m.i. twee oorzaken zijn: het mengsel varieert niet (en dat doet het eigenlijk altijd wel) of de sonde meet niet goed, of er is geen goed contact natuurlijk.
Is het trouwens een vierdraads of een tweedraads sonde bij jou?
Dat de spanning op de draad blijft als je de sonde afkoppelt is normaal. Bij een Motronic 1.3 is het echter 0,5V: de middenwaarde die van de sonde af zou moeten komen. Op die manier zorgt de ECU ervoor dat de motor gewoon goed blijft lopen zonder sonde. Wel is het dan normaal dat je een foutmelding krijgt na een tijdje.In ieder geval zal ie dat opslaan in de lijst van meldingen.
Hee Frans, bedankt voor je reactie.
En weer opgelost…..
het stotteren werd erger; een rit van 100 km vier keer langs de kant van de weg gestaan omdat de motor bijna afsloeg.. Dat deed ie niet voordat deze sonde er in ging.
Na enig zeuren bij de brezan (hoezo geen garantie) een andere gekregen. Gemonteerd en….. lopen als een trein.
het is een vierdraads sonde met de lange draden er al aan. Zelfs de stekkers passen zonder problemen. Nu ik een smeerput heb is dat ding trouwens in een kwartier te vervangen.
Toch eens een methode bedenken om zo’n ding goed te meten. Zou je een oscilloscoop nodig hebben?
Zoals gezegd van de winter maar weer eens bezig met het uitlezen van die foutcodes bij deze computer.
Groeten, Rob
Mooi man, goed geregeld.
Een scope op een laptop is inderdaad ideaal. Test voordat je tot investeringen overgaat wel even of het allemaal echt draait op de PC en met de juiste snelheid. Het kwam bij mij nog wel eens voor dat de PC de Input niet kon volgen en ja dan heb je er helemaal niks aan natuurlijk.
Succes en gefeliciteerd met je smeerput. Als je er nog een over hebt ben ik wel geinteresseerd…hahahahaha
Scope op een laptop??? die ontwikkeling heb ik even gemist. Al een jaartje of 15 niet meer als techneut werkzaam. Heb je daar een leveranciers-naam-of typenummer van? Eens kijken..
Ook leuk: de goedkope doe-het-zelf scoop. Neem een oude zwart-wit tv en kijk achterop de beeldbuis welke draden van de horizontale afbuig-spoel zijn. Die knip je los en op de beeldbuisaansluiting soldeer je twee draden. Een eeuwigheid geleden gooiden we daar de output van een versterker op, heb je pyschedelische muziekweergave. Of, in technisch nederlands; een scoop.
je zou een snel wisselende spanning tot ca 3 v ook wel aan zo’n tv kunnen hangen. nadeel: de spoel van de tv is ca 4 ohm, dus je hebt een meetinstument met een ingangsimpedantie van 4 ohm. En dat is vreselijk laag.
Als je trouwens niet weet waar het hoogspanningsgedeelte van een tv zit kan je bovenstaande beter niet proberen. DO’N TRY THIS AT HOME!!
edit: net iets leuk gevonden op internet:
je sluit de lambdasonde aan op de ingang van je geluidskaart van de pc en dan een scoop-pc programma downloaden:
edit 2: die scoop werkt! Even in je menu voor de geluidskaart de goede ingang kiezen. Ik heb uitgang van de audio-versterker er nu aanhangen.
Als ik er een battery aan hang van 1.5 V dan zie ik een piekje wat snel terugloopt naar nul. kennelijk zit er een condensator aan de ingang van de geluidskaart. Het is nu de vraag of de spanning van een sonde niet te snel veranderd voor dit meetapparaat.
Van de week de auto er eens aanhangen. Als het werkt hebben we een no-cost lambdasonde-tester.
Groeten, Rob
En weer goedgekeurd…
tegen de kosten van het vastlassen van de achterste uitlaatophanging en de voorbollen nakijken.
Groeten, Rob
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Kijk, da’s mooi nieuws, gefeliciteerd Weer een jaar genieten van je BX. Bollen nakijken = bollen bijvullen?
Kom je zondag ook naar de CiFo-meeting in Heusden trouwens?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Omdat Photobucket geblokkeerd wordt, en er dus automatisch een link van gemaakt wordt. Als je een andere upload site gebruikt, werkt het uitstekend! (Zoals mijnalbum.nl, flickr.com etc.)
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Leuk ding zeg! Mooi rood ook
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
en verkocht.
Heren, ik ga mij aanmelden voor een ander forum. het is een peugeot geworden.
Dank voor alle tips en adviezen die er toe bijgedragen hebben dat ik jarenlang een aantal bx-en op de weg kon houden.
Vriendelijke groet,
Rob
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Jammer, veel geluk met je Peugj en jij ook bedankt voor je bijdragen, zowel hier als onder en om mijn BX! De appel valt gelukkig niet ver van de boom…
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91