Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Strak!
Toch heb ik het bij mijn eigen Xantia nog nooit vervangen. Nog steeds oranje knipperlichtjes en de originele achterlichten. Je brengt me wel aan het twijfelen zo.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Zonder enige twijfel, knapt 100% op op deze manier
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Wellicht dat de achterlichten nog eens worden afgekeurd, dan moet ik wel.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Mwoah, ik heb nu dus een redelijk net setje donkere lampunits over, dus je hoeft niks te veranderen
Maar bedankt voor de positieve commentaren!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Ik denk net weer anders, vind die donkere achterlichten (mits in goede staat) juist mooier om te zien. Heb er zelfs over gedacht om bij de type 2 van mijn ouders type 1 achterlichten te monteren.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Hmm, oké, smaken verschillen
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Afgelopen vrijdag heb ik m’n Xantia maar eens uitgebreid gepolished, gepoetst en in de was gezet. En hij glimt en glanst nu bijna alsof-ie net nieuw uit de showroom is komen rollen. De lak blijkt nog in een behoorlijke goede staat te zijn voor een auto van bijna 16 jaar, vooral de kleur is nog prima in orde (behalve de achterklep natuurlijk…). Ik zal één dezer dagen eens een fotootje van het eindresultaat schieten.
Afijn, diezelfde avond ging ik vanuit mijn woonplaats Kampen richting mijn vriendin in Leeuwarden. Halverwege de rit bleek de uitlaat lek te zijn, hij maakte ineens veel meer geluid. Van de voorkant van de middendemper kwam behoorlijk wat geluid. Het boeltje zat nog wel vast, dus maar voorzichtig doorgereden naar Leeuwarden, en onderweg nog een keer gecheckt.
Zaterdag naar de Leeuwardense Euromaster gereden, en daar op de brug bleek de las van de voorste pijp op de voorkant van de middendemper finaal doorgeroest, hij was al half doorgescheurd en dat kon de beste man ook niet meer tijdelijk repareren. Gelijk vervangen dus!
Halverwege de middag belde Euromaster terug, de achterste demper zat aan de middendemper gelast i.p.v. met flenzen aan elkaar gemonteerd… Leuk, en aangezien de achterdemper ook verre van nieuw was besloot ik dat het duurzamer was om de hele zooi maar ineens te vervangen. Er hangt nu dus een gloednieuw setje Bosal-dempers onder m’n Xant. Totale kosten: €320,-
Helaas bromt de auto nu nog steeds, zij het wel behoorlijk minder dan ervoor, dus ik vermoed dat de aansluiting katpijp-middendemper nog niet helemaal gasdicht is. Als ik thuiskom later deze week maar eens bij m’n “eigen” Euromaster langs ter controle.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Vanmiddag ben ik met de Xant naar mijn ‘eigen’ lokale Euromaster gegaan en daar de boel eens laten checken i.v.m. het gebrom. Wat bleek nou: die pr*tsers in Leeuwarden hadden geen pasta tussen de flenzen gesmeerd, zowel bij de katalysator-/middendemperflenzen als bij de middendemper-/achterdemperflenzen… En daarnaast zaten er wat kleine deukjes in de flens van de katpijp, waardoor die niet goed afdichtte op de middendemperflens. Dan is het niet zo vreemd dat-ie nog steeds halflek klinkt! Dat is allemaal vakkundig en gratis verholpen door de lokale Euromaster, dus het klinkt weer zoals het hoort te klinken, zonder gebrom en zonder gereutel bij gas loslaten!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Dat is dan erg netjes. (Van de lokale Euromasters dus).
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Onlangs heb ik op een sloperij een nette achterspoiler mét derde remlicht op de kop kunnen tikken. Het ding heeft geen lakschade whatsoever, en de bedrading voor het remlicht heb ik netjes los kunnen halen. Ook de bevestigingsmoeren wilden zonder meer los, scheelt ook weer gemartel. Eén nadeel: hij kwam van een Allure, en die is donkergroen… En mijn Xantia is knalrood
Ik heb hem hier even los op de achterklep gezet, dus hij staat nu ietsje te hoog, maar het gaat even om het idee. Het stuk draad moet je dus ook even wegdenken Het plan is nu om de spoiler en de bovenkant van de achterklep ergens in de komende maanden zelf te gaan spuiten m.b.v. de compressor en het bijbehorende verfpistool van m’n pa. M’n achterklep is door een vorige eigenaar met één of andere goedkope spuitbus toegetakeld. Niet vooraf geschuurd en bovendien te dik gespoten. En oranje verkleurd… Een soort sinaasappelklep dus. En als het goed is moet het er dan ongeveer zo uit gaan zien:
Ik heb nog nooit iets gespoten in m’n leven, m’n pa gelukkig wel. De lokale lakkenhandel adviseerde me 500 ml tweecomponentenlak, 500 ml verharder en 1 liter verdunner. Mijn type lak (EJX, Rouge Furio, niet metallic) kon door hen worden geleverd, alles bij elkaar zou dat zo’n €65,- moeten gaan kosten, exclusief primer dan. Iemand die ervaring heeft met zelf (bij)spuiten en die ervaringen hier wil delen?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Goed ontvetten, fijn schuren, een goede grondlak en vooral niet te dik lakken: 3 lagen zijn voldoende. En geduld, geduld en nog eens geduld. Een rooster duurde bij mij 2 hele weken! (vochtig weer).
Mijn complimenten voor je poetsbeurt. Het ziet er echt uit als nieuw!
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
In het BX-forum had knäckor gepost dat je met een hele simpele ingreep de interval van de ruitenwissers van een BX instelbaar kunt maken. Daarnaast blijven de wissers minder lang wissen bij zowel kort als langer sproeien. Zie hiervoor dit topic . En later bleek het ook op een AX en een ZX te werken, dus ik was benieuwd of het op een Xantia ook zou werken.
En jawel, ook op mijn Xantia 1a werkt het! Vanmiddag 2 stuks relais 99 uit twee Golfjes Mk3 gedemonteerd voor in totaal vijf euro, lang leve sloperijen. In de Xantia zit het (blauwe) ruitenwisserrelais helemaal verstopt onder het dashboard, achter de zekeringenkast, tegen de wielkuip aan. Hiervoor moet het onderste dashboardpanneel (wat ook het zekeringenklepje bevat) worden gedemonteerd, 6 stuks torx, that’s all. Het originele relais zit met een torxje en een beugeltje vast aan het paneel, zie ook de afbeeldingen. Aangezien het VW-relais dit niet heeft hangt het relais nu een beetje loos in het relaisblok, heb het ding een beetje weggefrot in een hoekje. Zit goed klem aan de stekker, gaat nergens heen.
Zo ziet een Xantia type 1a-relais eruit vergeleken bij een VW-relais 99:
En de stekkertjes zijn precies identiek.
Mijn grote dank voor deze gouden tip, ik vond het al irritant dat bij het sproeien de wissers nog zo lang doorgingen met wissen. En een vaste interval vond ik ook vaak te kort of te lang, zelden voldoende
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Tijdens een kalm ritje in het buitengebied, wat eindigde in een tijdje moeten wachten voor een tractor, begon ineens het rode KVS-temperatuurlampje te branden en stond de meter op 110 graden. De ventilator bij de radiateur sloeg niet aan! Bijna oververhit dus!
Thuisgekomen het boeltje eens gecheckt. Eerst de zekeringen onder de kap gecheckt, die waren allemaal heel.
Toen de koelfan onder spanning gezet om te controleren of die het nog deed. Dit heb ik gedaan door de twee polen in de stekker van de thermoschakelaar met elkaar door te verbinden met de auto op contact. Voila, de fan sloeg aan, die werkte dus nog.
Daarna gekeken of de thermostaat stuk zou zijn. De radiator was erg warm, dus die werkte ook, anders zou er immers geen warme KVS in de radiator komen.
Dan blijft dus de thermoschakelaar over, dus bij de Brezan een nieuwe gehaald, kostte €18,45 inclusief, en was uit voorraad leverbaar, aangezien deze schakelaar in zowat elke Citroën en Peugeot uit de jaren 90 zit.
Voor alle duidelijkheid, deze schakelaar zit halverwege de rechter zijkant van de radiateur, als je voor de motor staat. Aan de bestuurderskant dus. Er zit een blauwe rechthoekige driepolige stekker op, waarvan de middelste pool leeg is. Om de schakelaar zit een gele ring ter herkenning.
Ik heb de schakelaar vervangen zonder het koelcircuit af te tappen.
Allereerst heb ik het zwarte cilindervormige expansievat losgedraaid om beter bij het contact te kunnen, dit is twee keer een moertje 10.
Daarna de stekker losgehaald en met een steeksleutel 29 de schakelaar handlos gedraaid (dus niet helemaal los, want dan zeikt de KVS eruit!).
Daarna een flinke bak onder de auto gezet om eventueel lekkende KVS op te vangen.
Met de nieuwe schakelaar in de andere hand de oude losgedraaid en direct de nieuwe erin gedraaid. Er komt wel een kleine hoeveelheid koelvloeistof uit, maar al met al is dit slechts ongeveer 100cc, meer niet. Het is wel een kwestie van direct de nieuwe erin doen als de oude eruit is, snel werken dus!
Schakelaar aandraaien met steeksleutel 29, stekker erop, expansievat terugmonteren en voila!
Motor stationair warm laten draaien, en even voor de 90 graden sloeg de fan al aan!
Al met al kostte dit berichtje typen meer tijd dan de eigenlijke reparatie!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
En leuk om je verslag zo te lezen!
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
wat hogervp zegt!
ex: ‘96 Citroen Xantia Turbo CT 2.0 VSX break (DE/FR/NL) - de foto’s - xantiablog - overloper binnen de PSA groep, nu een ‘00 Peu 306 1.8XT 16V break quartz gris