Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 07-12-2008
- (Grand) C4 Picasso 1.6 hDif Eb6v Ligne Business
Hoi allen,
Ik verbaas me een beetje over het gedrag van de airco in mijn GC4P Ligne Business.
Een aantal keer opgevallen:
- stap ‘s ochtends in. Buitentemperatuur ± 12 graden, motor warm gereden (kan ik zien op boordcomputer).
- De airco ingesteld op “automatisch” en 20,5 graden.
- En maar koude lucht blazen…
Lijkt me niet te kloppen.
Als de motor warm is, en het is buiten kouder dan binnen èn de temperatuur binnen is lager dan de ingestelde temperatuur, dan moet ie warme lucht blazen.
Verder blijft de blower best hard blazen op de automatische stand ook als je al een uur onderweg bent. De temperatuur in de auto is dan comfortabel, dus ik neem aan dat de ingestelde temperatuur dan gewoon reeds enige tijd bereikt is.
Ergo, de blower snelheid zou laag moeten zijn. Waarom is ie dat dan niet?
Iemand ervaringen of tips?
De Ford Capri gek van het citroën forum.
Had: C4 Grande Picasso Ligne Business 1.6 HDIf Eb6v (met NaviDrive RT5), Nocciola en een trekhaak.
Heb: Nog 2 maanden: Renault Megane GT-line 1.5 dCI (14%)
Moet: Op zoek naar iets anders
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Ik vind de airco/verwarming prima werken. Heb er eigenlijk niets op aan te merken. Ik volle zomer moet hij (of zij) soms wat meer werken maar dat is niet meer dan normaal in zo een glazen bokaal.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Herken je problemen niet MacFocus, werkt helemaal goed.
Wel moet ik zeggen dat ik in mijn vorige autos met climate control nooit aan de temperatuur instelling zat maar bij mijn grande dame zet ik hem wel eens warmer of iets kouder. Hij werkt iets minder goed als in mijn eerdere auto’s
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Re: Snelheid blower en temperatuur airco, ligne business
macfocus schreef:Hoi allen,
Ik verbaas me een beetje over het gedrag van de airco in mijn GC4P Ligne Business.
Een aantal keer opgevallen:
- stap ‘s ochtends in. Buitentemperatuur ± 12 graden, motor warm gereden (kan ik zien op boordcomputer).
- De airco ingesteld op “automatisch” en 20,5 graden.
- En maar koude lucht blazen…Lijkt me niet te kloppen.
Als de motor warm is, en het is buiten kouder dan binnen èn de temperatuur binnen is lager dan de ingestelde temperatuur, dan moet ie warme lucht blazen.Verder blijft de blower best hard blazen op de automatische stand ook als je al een uur onderweg bent. De temperatuur in de auto is dan comfortabel, dus ik neem aan dat de ingestelde temperatuur dan gewoon reeds enige tijd bereikt is.
Ergo, de blower snelheid zou laag moeten zijn. Waarom is ie dat dan niet?Iemand ervaringen of tips?
Ik herken je probleem. De airco werkt wel, maar niet optimaal. Mijn vorige auto (een 407 sw met glazen dak) had deze problemen niet, terwijl het volgens mij dezelfde airco is.
groet, Ernst
Grand Space Tourer, automaat, 2019
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ik heb geen aanmerkingen op de climat control. Werkt snel en accuraat. Tevens kan ik bij mij geen onnodig hard werken van de fans ontwaren.
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006
- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
tilanus schreef:Ik heb geen aanmerkingen op de climat control. Werkt snel en accuraat. Tevens kan ik bij mij geen onnodig hard werken van de fans ontwaren.
Misschien is het batterijtje van je hoorapparaat leeg.
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
:
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006
- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
geintje
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ah, ik verstond je niet.
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 07-12-2008
- (Grand) C4 Picasso 1.6 hDif Eb6v Ligne Business
tilanus schreef:Ik heb geen aanmerkingen op de climat control. Werkt snel en accuraat. Tevens kan ik bij mij geen onnodig hard werken van de fans ontwaren.
Vreemd dat ik de enige lijk te zijn…
Het is niet dat de fans keihard blazen, maar ze draaien toch wel op halve kracht denk ik. En dat na pak hem beet 3 kwartier rijden. Dat had ik in mijn 307 SW niet.
De Ford Capri gek van het citroën forum.
Had: C4 Grande Picasso Ligne Business 1.6 HDIf Eb6v (met NaviDrive RT5), Nocciola en een trekhaak.
Heb: Nog 2 maanden: Renault Megane GT-line 1.5 dCI (14%)
Moet: Op zoek naar iets anders
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Wellicht is er dan toch iets niet helemaal lekker met de temp.sensor of met de besturing naar de fans.
macfocus schreef:
Het is niet dat de fans keihard blazen, maar ze draaien toch wel op halve kracht denk ik. En dat na pak hem beet 3 kwartier rijden.
herken ik toch ook - als de radio niet aanstaat hoor je het geblaas van de fans constant (bij alle buitentemperaturen); het valt pas op als je de AC eens uitzet dat het merkbaar stiller wordt. Maar over de werking van het systeem heb ik geen klagen & van dat geluid heb ik geen last omdat de iPod toch constant leuke deuntjes speelt
ex-owner : C4 Grand Picasso 1.6 HDi Exclusive (Gris Fer) - MAR/2008 -> OKT-2009 66.000 km
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 07-12-2008
- (Grand) C4 Picasso 1.6 hDif Eb6v Ligne Business
Ik denk dat ik er achter ben…
Ik heb gemerkt dat het uitmaakt als de temperatuur links en rechts afwijkend zijn.
Links staat meestal op zo’n 20 graden.
Rechts op 18 graden.
Als je ze gelijk zet dan daalt de blower snelheid.
Is op zich wel logisch, lijkt me.
Ik zal nog eens verder kijken, maar het was wel opvallend.
De Ford Capri gek van het citroën forum.
Had: C4 Grande Picasso Ligne Business 1.6 HDIf Eb6v (met NaviDrive RT5), Nocciola en een trekhaak.
Heb: Nog 2 maanden: Renault Megane GT-line 1.5 dCI (14%)
Moet: Op zoek naar iets anders
is het iemand ook opgevallen dat als de temperatuur L/R gelijk ingesteld is, de rechterzijde beduidend minder hard blaast als de zetel niet bezet is?
Zou de airco zich aanpassen naargelang het aantal personen in de auto (wat ie weet aan de hand van de gordelverklikkers)
ex-owner : C4 Grand Picasso 1.6 HDi Exclusive (Gris Fer) - MAR/2008 -> OKT-2009 66.000 km
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 27-01-2008
- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
Ik herken het probleem van macfocus. Meestal ondervang ik dit door de temperatuur hoger in te stellen bv. op 22. Ook kun je hem van de auto stand halen en de ventilator handmatig minder hard laten draaien. Is natuurlijk niet de bedoeling van climate control. Maar ja een citroën blijft een eigenzinnige auto
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 07-12-2008
- (Grand) C4 Picasso 1.6 hDif Eb6v Ligne Business
Vandaag even bij de garage geweest.
Terloops de airco even aangestipt.
Men vermoed dat het temperatuursverschil (en dus het koude lucht blazen) een sensor is die niet helemaal lekker is.
Die gaat dus binnenkort vervangen worden.
De Ford Capri gek van het citroën forum.
Had: C4 Grande Picasso Ligne Business 1.6 HDIf Eb6v (met NaviDrive RT5), Nocciola en een trekhaak.
Heb: Nog 2 maanden: Renault Megane GT-line 1.5 dCI (14%)
Moet: Op zoek naar iets anders