Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ziet er erg fraai uit, gefeliciteerd!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
....
Ziet er mooi uit sohail…
eh die 1.9TD van mij lekt niet en doet 1:19
Hoe kom je er eigenlijk achter of de turbo-slang lek is en welke slang bedoelen jullie hiermee precies?
Die van de turbo naar de intercooler of van de intercooler naar het inlaatspruitstuk?
De EGR is niet uitgeschakeld, dat ding gaat er helemaal af, ook haal ik het inlaatspruitstuk los, dat zal wel volzitten met rotzooi.
Binnenkort ga ik de D-riem van mijn 1.9TD Break vervangen, nou heb ik al aardig wat ervaring met dit klusje bij een 1.9D.
Bij de TD lopen er wat meer slangen en buizen, zoals deze van de turbo naar de intercooler, ik neem aan dat deze eraf moet, maar hoe zit deze vast op de turbo, met een slangklem?
Wat is dit voor rare steun en/of bout, zo krijg ik de D-riem kap er niet af.
Is het voldoende om alleen die bout eruit te draaien, of moet de HD-pomp er compleet vanaf.
Graag tips en advies om dit klusje goed aan te pakken.
Hé, ik zie dit draadje nu pas. ops:
Mooie wagen Sohail. De start lijkt iig beter dan met de Sensation. Dan moet de rest ook goed komen. Veel succes ermee.
Hee Wouter , bedankt, de start met deze wagen is inderdaad een stuk vrolijker.
Volgende week ben ik vrij en dan ga ik aan de slag, D-riem, kleppen stellen en alles wat daartussen zit.
Vandaag de nieuwe Haynes binnen gekregen, waar type-2 ook in staat, deze motor is een stuk ingewikkelder, er zit een serieus motormanagment op die van alles regelt, ben druk aan het studeren.
PS: Ben de laatste tijd vaak bij je in de buurt, Lucas woont namelijk bij de eerste Rotonde vanaf de snelweg, kom volgende keer wel effe een bakkie doen
Volgens mij kan je die gewoon losdraaien, heb laatst bij een td van een maat van me de riem vervangen, daar hoefde de pomp er iig niet af en zat ook een apart vormgegeven bout op die plek. Bij deze zat de IC buis vast met een slangeklem.
Bedankt voor de tip, ik zag in de Haynes dat deze kap inderdaad zo opzij kan ipv omhoog.
Het lijstje met onderdelen is klaar, nu nog effe bestellen, mijn handen jeuken al om aan de slag te gaan
Mooie wagen! Ongeveer net zo’n auto (alleen dan met een 1.8i 16V) heeft me ooit in een Citroën gekregen, zoiets wil ik ooit nog eens.
Die XM-stoelen, had je die gelast of valt er wat creatief te schroeven?
XM stoelen passen er zo in, je hoeft alleen de rail van de Xantia stoel over te zetten en dat is een kwestie van alleen overschroeven.
Vandaag is het zover, ik ga aan het onderhoud beginnen, heb een weekje vrij genomen om dit te doen.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Wat heb ie toch een mooi leven Sohail, succes met de klus.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Nette bak Sohail. Succes ermee en sleutel ze
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
ja de turbo slangen zitten vast met slang klemmen, suc6 met de TD dis. wissel is goed te doen.
Laatst nog gedaan bij een Jumpy Ph1 1.9TD, daar zat een dynamishe spanner (met veer), in als je het daar niet op lukt o.O.
Gewoon de bout los draaien en dan de spanner in drukken met een water pomp tang, riem weg pakken en dan de spanner rustig los laten, kun je de veer goed op vangen anders schiet hij weg ops: . Van de motorsteun aan de motor moeten de bouten ook een aantal slagen los dan kan je de geleiderol weg pakken .
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Thanx mede-Citrofielen
Het schiet al aardig op, zo een TD is toch een berg extra werk in tegenstelling tot een 1.9D, ik kijg er bijna spijt van, zeker toen Marco zijn Lexia aankoppelde, er schijnt gedeeltelijk Multiplex aanwezig te zijn
Maar goed, we gaan vrolijk verder, samen met Lucas vandaag een hoop gedemonteerd, slangen/buizen zooi eruit, klepspeling opgemeten, en D-riem eraf. Vreselijk mazzel gehad, dop-12 viel bijna in het koppelingshuis, bleef op de starterkrans liggen, gelukkig zag Lucas het, anders had ik er een koppelingswissel erachteraan kunnen plakken.
Morgen de onderdelen scoren, zodat we weer verder kunnen.
Hoef jij de motorsteun niet te verwijderen of heb je die tijdelijk weer teruggeplaatst :