Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Puur uit interesse; is het mogelijk om een normaal 2500 GTI blok om te bouwen naar de T2 versie? Welke aanpassingen zijn nodig? Is er iemand die dit al eens heeft gedaan? Of kan ik er beter een Garreth compressor op schroeven?
Veel vragen maar ik hoop dat iemand de antwoorden heeft. Een klappie meer vermogen is nooit weg. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Deze vaag staat ook de site van de CX-club (daar heb ik het antwoord van)
Behalve de Turbo moet ook het motormanagement en de zuigers en drijfstangen e.d. aangepast worden.
Maar het zal wel niet onmogelijk zijn.
grtz
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Oliekanalen e.d. zijn dacht ik ook groter op een T blok… de oliepomp heef nl 15% meer opbrengst.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
vergeet de remmen niet?
zijn deze bij een GTi T niet anders als een GTi?
overigens heb ik wel begrepen dat het veersysteem van de GTi T aangepast is naar een “sportiever” rijgedrag
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Druk in de bollen is hoger in een Gti T, de zwaardere stabilisator stangen zitten ook op een gti. Bollen weet ik niet, maar is zo aangepast. Remmen zijn bij alle CX’en hetzelfde, met uitzondering van achter, die bij een break anders zijn.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
even fftopic dan
zijn dan de GTi (T) remmen dan niet beetje onder de maat vergeleken met de 2.0 modellen?
of hebben de 2.0 modellen overdreven goede remmen
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Alle CX’en hebben debiel goede remmen (dubbelle plunjer dingen). Ze hebben zat vermogen om de wielen compleet te blokkeren, wat mij eerder tot de conclusie doet komen dat er juist betere banden nodig zijn, ipv betere remmen, de wielen krijgen ze immers wel vertraagd, dat is geen probleem, de banden trekken het alleen niet bij het contactvlak.
Dit brengt mij op een interessante theorie over die powerdisc schijven die je veel voor CX’en te koop ziet… men zegt dat ze ‘beter’ zijn omdat de CX dan minder snel blokkeert. Alhoewel ze dan dus denk ik beter in balans zijn met de gangbare banden, moeten die dingen dan - lijkt mij - minder vrijving opwekken dan de OEM schijven. Maar ja, zomaar een gedachtegang.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik kan het niet meer met je eens zijn.
ik denk als je genoeg grip zou hebben dan zou ABS amper nodig zijn, je blokkert immers niet.
zwaardere remmen helpen naar mijn idee alleen op hoge snelheden van 200 naar 150 remmen bijvoorbeeld
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Re: Kun je een 2500 GTI ombouwen naar de 2500GTI T2 versie?
Mr DS schreef:Puur uit interesse; is het mogelijk om een normaal 2500 GTI blok om te bouwen naar de T2 versie? Welke aanpassingen zijn nodig? Is er iemand die dit al eens heeft gedaan? Of kan ik er beter een Garreth compressor op schroeven?
Veel vragen maar ik hoop dat iemand de antwoorden heeft. Een klappie meer vermogen is nooit weg. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Gert.
Het Turbo blok heeft een andere nokkenas, oliepomp met meer debiet, een andere cillinderkop met kleinere inlaatkleppen, gewijzigde in en uitlaat,
ander ondercarter.
De enige oplossing is een T blok met versnellingsbak ,electronika en radiator over te bouwen uit bv een ongeval wagen.
Een hele klus maar goed te doen.
En zo als sans-pareil al schreef moet je ook de Turbo bollen hebben hier moet je wel goed op letten want maar weinig GTiT’s hebben nog de juiste bollen.
sans-pareil schreef:Alle CX’en hebben debiel goede remmen (dubbelle plunjer dingen). Ze hebben zat vermogen om de wielen compleet te blokkeren, wat mij eerder tot de conclusie doet komen dat er juist betere banden nodig zijn, ipv betere remmen, de wielen krijgen ze immers wel vertraagd, dat is geen probleem, de banden trekken het alleen niet bij het contactvlak.
Dit brengt mij op een interessante theorie over die powerdisc schijven die je veel voor CX’en te koop ziet… men zegt dat ze ‘beter’ zijn omdat de CX dan minder snel blokkeert. Alhoewel ze dan dus denk ik beter in balans zijn met de gangbare banden, moeten die dingen dan - lijkt mij - minder vrijving opwekken dan de OEM schijven. Maar ja, zomaar een gedachtegang.
De remmen voldoen uitstekend zowel de originele als de powerdisc’s.
Het voordeel van de powerdisc’s is dat het stof dat van de blokken komt beter weg kan waardoor je minder remdruk moet geven voor dezelfde remkracht i.v.m. de originele schijven.
De uiteindelijke remkracht verbetert volgens mij niet met die powerdisc’s.
Ik heb ze ook op mijn GTiT staan met Hi-Tec blokken en het grijpt zeer sterk aan.
Een band met een groter contactvlak lijkt mij ook beter om sneller stil te staan.
De remmen zijn in iedergeval krachtig genoeg.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Ik heb nog een turboblok staan, als je belangstelling hebt. 144.000 km
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Mocht Mr DS geen interesse hebben dan kun je hem misschien aan mij kwijt. Is het een T2 of T1?
wannabee schreef:Mocht Mr DS geen interesse hebben dan kun je hem misschien aan mij kwijt. Is het een T2 of T1?
T2
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Ik vind dat een CX naar huidige maatstaven helemaal geen goede remmen heeft. Maar dat kun je ook niet verwachten, want de tijd heeft niet stilgestaan.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hmmm, ik ben het op zich eens dat ze op het gebied van warmte afvoer e.d. wat te wensen overlaten, dus dat voor circuit rijden enzo ze misschien niet super geschikt zijn omdat de schijf gewoon te klein is, maar voor het dagelijkse gebruik…. ze kunnen op commando de wielen allemaal stil zetten, vrijwel ongeacht je snelheid. Meer vertraging dan dat is onzinnig. Ik ben het er mee eens dat deze eigenschap in combinatie icm met ABS een stuk makkelijker is omdat het anders vrij veel vaardigheid van de bestuurder vraagt, maar ja, daar kunnen die arme remmen verder weinig aan doen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
@ Ds23man en wannabee;
Ik ben niet direct geïnteresseerd in een blok, het ging mij meer om het feit of het mogelijk is. Dus wannabee grijp je kans
Gert
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.