snellere nokkenassen
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 15 oktober 2006 03:21 PM

Omdat ik het op school nu heb over Distributie en klepmechnisme, vroeg ik mij af of je een snellere nokkenas kan monteren zonder iets in de computer te veranderen of moet je daarvoor nog allerlei aanpassingen in doen?

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 15 oktober 2006 04:38 PM
  [ # 1 ]

Je kunt snellere nokkenassen monteren zonder computeraanpassingen.
Dan heb je het over de road/rally nokkenassen.
De race nokkenassen heb je wel wat aanpassingen voor nodig.

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 17 oktober 2006 02:22 AM
  [ # 2 ]

het mooiste is als je je ECU laat remappen op de langere openingstijden van je kleppen, zo haal je er het optimale uit. tot 270/280 graden kan je normaal rijden voor straatgebruik. daarboven is het niet meer te doen. en is de power-band voor op straat niet meer fijn rijden.

echt noodzakelijk is het dus niet voor snellere nokken, maar wel aanbevolen Wink

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
Mr DS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 17 oktober 2006 02:54 AM
  [ # 3 ]

Ik ben het met Vortex eens, je chip of Eprom laten remappen, waarbij er rekening wordt gehouden met een langere overlaptijd, hierdoor verbetert de vullingsgraad enorm. Zelf heb ik in een Cobra een tijdje rondgereden met een z.g. mild street version (stage 1) zonder de chip aan te (laten) passen; er was wel flinke vermogenswinst maar het brandstofverbruik steeg excessief en wat erger was de auto liep stationair op een noodprogramma, waardoor hij tijdens het lopen regelmatig verzoop! Edelbrock heeft in samenwerking met Magnetti Marelli erg mooie systemen ontwikkeld die in combinatie met MSD onstekingsmodules volledig vrij programmeerbaar zijn. Een druk op de knop en het systeem staat weer op de default instellingen.
Helaas…..... alleen voor Amerikaanse V8 en V6 motoren en niet voor onze geliefde Citroëns. Voor een snellere nokkenas en de eventueel bij te leveren chip kun je eens informeren bij Biesheuvel autosport in Nieuwendijk NB.
En anders zul je op zoek moeten naar een specialist die je kan helpen met remappen. Maar kijk wel uit, dat wil ook wel eens minder goed uitpakken, even afgezien van verlies van garantie en dergelijke.

Succes.

Groet Gert.

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook