graddus schreef:Als je jezelf een beetje kunt inleven in hoe men dertig jaar geleden zulke kilometerstanden reed, dan kun je dat ook nu nog.
Vergeet niet dat de auto’s waar het om gaat minimaal 30 jaar oud zijn en er dus al 30 jaar mee gereden is. Dat ze 30 jaar geleden zulke kilometerstanden reden kon iets gemakkelijker omdat deze auto’s toen nieuw waren, reserve onderdelen niet zo duur waren als nu en de personeelskosten ietsje lager lagen dan nu het geval is.
Als je nu precies hetzelfde zou willen doen zou je eigenlijk een DS in nieuwstaat moeten kopen (of compleet laten restaureren) om enigszins betrouwbaar te kunnen rijden. Met de budgetten die de meesten van ons hebben lukt dat gewoon niet.
Ik zou het ook wel willen hoor, dagelijks in een DS rond rijden, het gaat helaas niet omdat ik ook 50.000 km per jaar rijdt en de onderhoudskosten dan de spuigaten uitlopen.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
De betrouwbaarheid van een DS begint in principe bij de aanschaf, koop een goede DS en trek een budget uit voor de oplossing van de altijd opdoemende problemen. Meestal wordt een DS niet verkocht omdat de auto tiptop in orde is. In de gevallen waarin dat wel gebeurt is dat ook duidelijk aan de prijs te merken.
Ik heb destijds toen ik mijn laatste DS kocht een budget uitgetrokken van 25% van de koopprijs voor de eerste twee jaar om de onvermijdelijke problemen op te lossen, deels door een specialist en deels zelf sleutelen.
Nu achteraf kan ik zeggen dat dit een goed uitgangspunt was, want: ik heb een relatief goede auto gekocht, ik ben ruim binnen het budget gebleven en nu, 3 jaar later, zijn de onderhoudskosten duidelijk binnen de perken te houden omdat er een goed doorgerepareerde auto staat en geen werkhok waar altijd wat aan mankeert. In de drie jaar dat ik deze DS heb, zijn er ongeveer 80.000 km mee afgelegd in de eerste twee jaar. Vorig jaar wegens omstandigheden niet gereden en nu zonder enig probleem weer van stal gehaald. Voor de APK moeten nu de rubbers van de spoorstangkogels vervangen worden en er hadden een paar lampjes de geest gegeven.
Het kan dus misschien wel maar het kost gewoon relatief meer geld.
Elders werd de suggestie gegeven om een CX aan te schaffen, hiervoor geldt het zelfde uitgangspunt alleen zijn de kosten m.i. beter beheersbaar,
Afgelopen jaar 40.000km met de CX GTI na een paar kleine aanloopproblemen en nu voor de APK alleen de spoorstangen vervangen.
Succes met je beslissing.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mmm, al zal mijn inbreng niet de belangrijkste zijn en/of realistisch,toch wil ik een poging wagen:
Ja,ik heb mijn ID de afgelopen twee-en-een-half jaar vrijwel dagelijks gebruikt.
Nee,de onderhouds-/reparatiekosten liepen hierbij niet de spuigaten uit,
Nee,ik maak dan gelukkig ook niet zoveel kilometers (10-12K/Jaar),
Ja,nu is de wagen voor ‘groot onderhoud’ tijdelijk uit de running (las- & spuitwerk),
en als laatste; Ja,de kosten hangen uiteraard sterk af van de mate van handigheid van de eigenaar: hoeveel kun en wil je zelf doen?!
Succes met de jacht en uiteraard verlangen we een fotootje straks
‘Spirit of avant-garde’
Ik zie toch heel uitlopende reacties maar dit is duidelijk gevalletje: Wat koop je en wat kan jezelf. Dit bepaald zo te zien alles, 60k met een DS lijkt me echter niet interessant. Misschien leuk om er eens bij te kopen. Voor me werk (en vrije tijd) verlang ik wel naar een betrouwbare auto…dan is de XM wellicht geschikter voor de km’s.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Bovendien is het leuker om niet elke dag in je DS te rijden, dan blijft het bijzonder…
er zijn verschillende lease opties waarbij je via een constructie je eigen ds kunt leasen. Dan kun je dit via je werk of de zaak rekenen. ik neem aan dat je niet voor de lol 60K rijdt?
dan zorg je natuurlijk eerst voor en auto met goede basis. dat kost wat. maar een vergelijkbare auto kost ook wat. je wilt wel aankomen.
als je dan die 10.ooo eurto verder bent kun je er goed kilometers in maken.
en rij je in stijl.
ik ben voor.
.komma
He IJs, maar je hebt die XM toch nog maar net?
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Kostelijk discussie-onderwerp dit, altijd.
Ik ben er het levende bewijs van dat 60.000 kilometer per jaar goed haalbaar is, tegen niet al te hoge kosten. Mits je goed kan sleutelen (zo niet, dan moet je er absoluut niet aan beginnen!) rijdt je met een beetje geluk zelfs heel goedkoop. Een DS die dagelijks goed wordt bereden en regelmatig verstandig onderhoud krijgt is absoluut betrouwbaarder dan de exemplaren die alleen op mooie dagen een uurtje naar buiten mogen. Paar puntjes:
- Hoe groot je liefde ook is, er komen momenten waarop het comfort je gaat tegenstaan. Je hebt elke dag, urenlang, een matige kachel, tocht en veel herrie. Telefoneren is hachelijk, nou ja, vul maar aan.
- De veiligheid is persoonlijk, maar eigenlijk beslist een issue. Het gemis van hoofdsteunen is daarbij misschien wel het belangrijkst. Aardige anekdote: jaren geleden, net die éne dag waarop ik een CX had geleend, reed er iemand met 80 van achter bij me naar binnen. Ik zou nu waarschijnlijk invalide zijn als ik dat geluk niet had gehad.
- Als je ook in de winter rijdt, koop er dan NIET één van 10.000 euro. Dat is kapitaalvernietiging. Echt mooi houden is een illusie. Auto’s in die prijsklasse zijn technisch niet beter dan een duidelijk gebruikt exemplaar in handen van iemand die er kennis van heeft. Een aanrader is, van een collega-veelrijder te kopen. Zo’n auto heeft zich bewezen.
- Tenslotte: ik denk dat ik er, net als Patje, van terug zou komen als ik niet een andere auto voor noodgevallen had. In mijn geval moet ik dan wel soms 500 kilometer in de Ami rijden, maar ik kom er tenminste….
Corrosion sympa!
ghulst schreef:He IJs, maar je hebt die XM toch nog maar net?
Nee joh, alweer 5 weken
Misschien kan ik ook nog wat toevoegen aan de discussie. Ik heb mijn snoek afgelopen oktober gekocht, voor een prijs als in jouw budget. Inmiddels heb ik er 6000 km mee gereden en sleutel ik alles zelf. Wel heb ik al diverse zaken vervangen wat me ongeveer 800 euro heeft gekost. Naar mijn idee zijn de kosten in het begin hoger, daarna zal het zich stabiliseren. Ik heb mijn BX ernaast, voorzien van winterbanden, want met pekel rijd ik niet mijn mijn DS. Op LPG rijd ik voordelig, maar wat ik bespaar aan belasting en verzekering t.o.v. een moderne auto gaat toch wel, zeker nu in de beginfase, op aan onderhoud. Maar ja, het is hobby, nietwaar? Inderdaad is afwisseling prettig, van mijn BX kan ik ook intens genieten, al is het maar vanwege de luxe, de relatieve stilte en het vermogen. En na een tijdje in de BX is rijden met de DS een waar genot! Ik reserveer 100 euro per maand aan auto-onderhoudskosten, dat is voor zowel de BX als DS en dat lijkt mij ruim voldoende.
Succes!
Misschien kan je het ook opbouwen: koop een DS maar blijf eerst gewoon in je XM karren. Ondertussen knap je de DS op en ga je steeds vaker in je DS rijden en je houdt ten alle tijde je XM (of een andere goede wagen) er naast als reserve. Mocht er dan iets belangrijks kapot gaan, dan kan je altijd terug vallen op je reserve-wagen en je leert je DS ook steeds beter kennen.
Schijt aan originaliteit.
Ik stap liever wat hoger in (qua prijs en staat), maar zoals ik zei; het komt erbij. Niet in de plaats van XM
Ah, een beetje mijn tip dus
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik heb,in de zomer van ‘05,in drie weken de auto opgekalefaterd en gespoten….
In drie weken tijd dus,omdat ik toen geen bij-wagen had en dus maar drie weken vakantie had,daarna móest ik weer met haar rijden (het was immers mijn enige vorm van vervoer…..op 4 wielen wel te verstaan).
Vele zaken (ralle deuren,u kent dat wel..) heb ik toen niet kunnen doen onder tijdsdruk.
Nu ik er een tsjiep AX-je naast heb,zijn tijdsdruk en haast een stuk minder en kan de wagen eens fatsoenlijk onder handen worden genomen.
Long story short: hou er een auto naast.
Heppie wat om op terug te vallen mocht de Dame…eh…‘kuren’ vertonen,of wanneer je haar de harde wintermaanden wilt besparen.
‘Spirit of avant-garde’
Ijs schreef:Nee joh, alweer 5 weken
Dat is waar ja… Dan wordt het zeker tijd voor een DS. Maareuh, hoeveel wil je rijden per jaar? Je gaat er al 60.000 met de DS doen en dan heb je ook de XM nog…
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991