Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Het blijft een leuke BX
Begint de octopus echt slecht te worden?
De octopus is meerdere malen profisorisch gefixt door de ANWB. Bij de laatste reparatie zijn enkele slangen verlengd tot direct in het reservoir . Daarbij is het dekseltje weggenomen.
Helaas kan daardoor vuil het reservoir in komen. Een advies van Chyparse was dan ook om de octopus zsm te laten vervangen.
Dat stond toch al op het programma, maar is bij deze verplaatst naar bovenaan de “to-do-list”.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Lekker bezig Maar de LHM zou toch ooit al wel eens zijn ververst, al dan niet gedocumenteerd? 22 Jaar oude LHM, zou wel extreem oud zijn.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Ik heb totaal geen onderhoudsgeschiedenis van mijn BX. Waarschijnlijk is de LHM ooit wel eens ververst, maar het reservoir was in ieder geval nog nooit gelicht en schoongemaakt. Dat was volgens de mannen van Chyparse onder andere te zien aan het feit dat de rubberen ring onder het vat bleef plakken bij het lichten van het reservoir. Iets wat zij zelden hadden gezien.
Laten we het erop houden dat het hoog tijd was en dat LHM bij elke BX gewoon op tijd moet worden ververst.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Om de 60000 of 5 jaar volgens mij.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Tjeemig Wouter… Je bent wel bezig met bumperlijsten en hebt nog nooit je LHM vervangen? Schaam op jou.
Dat vond ik ook. Daarom was het ook tijd om de BX te vertroetelen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 27897
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het is dat je geen stuurbekrachtiging heb, anders ga je het wel merken
Nou ja, beter laat dan nooit.
Als je het regelmatig ververst is zo’n spoeling denk ik ook niet nodig, dat scheelt ook weer.
Ik ben zojuist eens bij de BX wezen kijken, en ze staat na 24 uur nog helemaal in de rijstand! Joehoe!
Tot gisteren werd de alom bekende lanceerpositie al ingenomen na een half uurtje.
Een afspraak met Hegru is reeds gemaakt voor volgende week vrijdag.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Autofan schreef:Om de 60000 of 5 jaar volgens mij.
elke 2 jaar wordt aangeraden.
dus of om de 60k of om de twee jaar
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Bij een Xantia staat er wel 5 jaar voor, maar dat zou ik niemand aanraden…
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Ik heb bij de Xantia ook twee jaar aangehouden.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Even een kleine update na afgelopen week.
Sinds dat de spoelvloeistof erin zit, zakt mijn BX weer horizontaal. Dat ziet er in ieder geval een stuk beter uit dan de alom verafschuwde ‘lanceerpositie’. Ook komt mijn BX weer eerst met de achterkant omhoog en dan pas de voorkant, zoals het hoort.
Gisteren ben ik afgereisd naar de vrienden van Hegru in Veldhoven, alwaar de kleine octopus zou worden vervangen. Nadat alle (door de ANWB gerepareerde) slangen eraf waren gehaald, bleek er echter geen kleine octopus op voorraad te liggen. Na wat heen-en-weer bellen, lukte het na een tijdje toch om de bewuste kleine octopus te bemachtigen.
Er bleek echter dat er een hoop slangen niet zaten zoals Citroën het ooit bedoeld had. De originele ontluchting van het reservoir was al jaren niet meer aanwezig en bepaalde slangen waren afgedopt met een schroef. Dit was echter al gebeurd voordat ik de BX kocht.
Zo stond ze erbij gisteren:
Het blijkt echter dat er ooit is gekloot met de hogedrukregelaar. Bij een TU-blok hoort de aansluiting van de kleine octopus namelijk van onderen te lopen, terwijl dat bij mij van boven gaat. Dat betekent dat de retourslang van de hogedrukregelaar dus vlak langs het uitlaatspruitstuk loopt, dan langs de dynamo en dan naar het reservoir. Oorspronkelijk hoort deze slang eerst naar onderen te gaan, om vervolgen vlak langs de radiator naar het reservoir te gaan.
Blijkbaar is de hogedrukregelaar ooit vervangen, waarbij de aansluiting verkeerd is gemonteerd.
Dit verklaart meteen waarom ik tijdens de laatste 100.000 km al twee keer last heb gehad van een lekke hogedrukregelaarretourslang die te dicht langs het uitlaatspruitstuk liep, met de daarbij horende lekkages tot gevolg.
Binnenkort laat ik dus de aansluiting van de hogedrukregelaar omdraaien, zodat het gaat zitten zoals het ooit heeft gezeten.
Op onderstaande foto (genomen van onderen) is te zien dat de nieuwe octopus met tiewraps is vastgezet om zo weinig mogelijk last te hebben van het hete uitlaatspruitstuk.
Daarna was het tijd om de BX verder te vertroetelen: ik heb twee hagelnieuwe Valeo-koplampen gekocht!
Ik zal ze morgen monteren en verwacht wel een beter zicht in het donker. De beide oude koplampen waren al diverse keren vervangen door tweedehandjes, en beide koplampen hebben last van een kapot koplampglas.
Ik ben er echt super blij mee.
Op naar de volgende update, die waarschijnlijk in februari zal plaatsvinden, wanneer de spoelvloeistof zal worden vervangen door nieuwe LHM, het systeem zal worden doorgespoeld en de hogedrukregelaar zal worden aangepakt.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 27897
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
En veert het al beter?
Mooi werk verder, die nieuwe koplampen geeft het front vast een fris gezicht.
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
En nu er toch geinvesteerd word (lees, goed bezig bent ), komt er nog een Dinitrolbehandeling?