Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
robbertkars schreef:
Even nog over het dagelijkse rijden.
In November 2006 een ds23i pallas uit 1973 gekocht voor 9000 euri’s.
Alles na laten lopen en vervangen ( slangen, benzinepomp, drukregelaar, 2 nieuwe banden, 123-ontsteking, lekzakken etc) nu een jaar en 30.000 kilometer later : rechteraandrijfas, hd-pomp, la-veerstaaf, , nieuwe bollen, 2 nieuwe banden, ruitenpissers, rubbers stuurbekrachtiging en klein grut vervangen.
Bij elkaar op basis van 1 jaar rijden 3500 euri’s uitgegeven en ook nog het e.e.a, zelf gedaan.Geen koopje dus, mijn vrouw wil mij in een XM en verklaard mij voor gek maar ik heb elke dag lol!! Het is en blijft naar mijn idee ook een hobby en tsja dat kost wat.
De prijs van de DS waar ik naar ga kijken zit rond de 19.000 euri’s… ops:
Dan ga ik er dus wel vanuit dat het een DS is zonder problemen..
maare.. Robbert, hoe sliep dat?
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Voor die prijs mag je verwachten dat alles is gereviseerd / nagekeken / vervangen. Maar het is natuurlijk geen garantie. Persoonlijk denk ik dat je voor wat minder ook heel goed moet kunnen slagen.
CLL Martin schreef:
Dan ga ik er dus wel vanuit dat het een DS is zonder problemen..
D
sorry maar dat bestaat niet, een d zonder problemen.. kan je beter iets minder uitgeven en de overschot opzij zetten voor herstellingen die er toch aan komen..
Ook mijn bedoeling is om met mijn DS dagelijks te rijden, momenteel nog niets mee gehad.
aanschaf:
auto 8000 euro, waarin een spuitbeurt, grote beurt en nieuwe bekleding hoezen zat, enige losse inverstering tot nu toe was 1200 euro voor het inbouwen van een 80 liter gas installatie.
Dus kan nog weinig zeggen over het onderhoud, ik wil zoveel mogelijk sleutel avonden bijwonen, om mijn kennis te vergroten.
Succes met je keuze !
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
robbertkars schreef:Even nog over het dagelijkse rijden.
In November 2006 een ds23i pallas uit 1973 gekocht voor 9000 euri’s.
Alles na laten lopen en vervangen ( slangen, benzinepomp, drukregelaar, 2 nieuwe banden, 123-ontsteking, lekzakken etc) nu een jaar en 30.000 kilometer later : rechteraandrijfas, hd-pomp, la-veerstaaf, , nieuwe bollen, 2 nieuwe banden, ruitenpissers, rubbers stuurbekrachtiging en klein grut vervangen.
Bij elkaar op basis van 1 jaar rijden 3500 euri’s uitgegeven en ook nog het e.e.a, zelf gedaan.Geen koopje dus, mijn vrouw wil mij in een XM en verklaard mij voor gek maar ik heb elke dag lol!! Het is en blijft naar mijn idee ook een hobby en tsja dat kost wat.
Ik kan dit beamen net als vele DS rijders met mij denk ik. Het eerste DS jaar is het duurste. Ik maak natuurlijk wel een schijding tussen restauraties / verbeteringen en reparaties (noodzakelijk kwaad). De afgelopen jaren was er bij de APK niet veel meer aan te merken als een defect stadslichtje en een gescheurde ashoes.
Per jaar stellen we een budget samen wat de DS mag kosten. Indien er veel kapot gaat, dan blijft er weinig over voor restauraties. Het feit dat na 5,5 jaar de auto eigenlijk volledig in delen is gerestaureerd zegt voldoende over hoe weinig er inmiddels iets stuk gaat.
Dit terwijl ik de DS toch behoorlijk op de proef stel (2x Mont ventoux, Elzas bergen op en eer, Zwitserland 3 passen op 1 dag (de hoogste 2385 meter)).
M’n Xantia op Diesel kost me elk jaat toch 1050 euro wegenbelasting, dan weet je wel waar je aan toe bent…...
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Veel DS-en die nu te koop zijn/komen zien er aardig uit, maar vaak is op onderhoud bezuinigd. De nieuwe eigenaar draait er dan voor op. Dan heeft die de keuze: Ga ik het goed doen (=duur) of probeer ik de auto met lapmiddelen op de weg te houden? Vaak wordt een DS dan bij een grote tegenvaller weg gedaan.
Sassen in Duitsland verkoopt “geheel gerestaureerde” DS-en voor 40.000 euro. Ook daar moet je onderhoud aan plegen als je er veel mee gaat rijden. Wat verwacht je dan van een DS die je voor een paar duizend euro koopt?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 04-09-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTI Ligne Business
Auto renaissance is goed bekend in en om amsterdam, ofschoon de klantvriendelijkheid wel wat beter mag.
Ik ga voor onderhoud altijd naar garage Sanders te Mariahout (beetje ver vanuit Emmen),
De regio Noord is volgens mij niet goed vertegenwoordigd op dit forum. Ik zal proberen mijn steentje bij te dragen!!!!!
Zaterdag ga ik met mijn voiture naar Arjen Antonisse. Ik ben een paar keer oriënterend bij hem geweest , en dit gaf mij een goed gevoel. Nu ga ik mijn DS aan een inspectie door hem laten onderwerpen. Dan kan ik een wensenlijst en een ‘must’lijst gaan maken.
Op de must-lijst staat in ieder geval: dakje reparatie (zie topic) en (rol) gordels achterin voor de kids met een derde heupgordel in het midden. (hier zoek ik nog topics over). Op het wensenlijstje staat herstel van de leren bekleding (hierover heb ik op de site van de DSclub een goed artikel gelezen)
Kan ik de “schade” voor mijn eerste jaar gaan begroten.
A thing of beauty is a joy forever
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Wat ik nog vergeten te zeggen was.
Ik doe eigenlijk alle urenklussen zelf (je kent het wel 5 uur voor de stuurhuisrubbers, pielen om alle leidingen vervangen van de benzinegallerij).
Als het om de onderhoudsbeurten gaat laat ik dat doen bij David van DS Keijser, hij pakt dan ook de klussen op waar het echt op kennis\ervaring en vaak toch ook goed gereedschap aankomt.
Ik vind deze garage net zoals het pauzerende Du Nord goed, gezellig, lekker oud en vies met een paar gasten die al jaren in de DS-sen zitten.
En, het moet gezegd worden, met een paar nieuwe bollen achter en mijn voortrein weer helemaal op orde rijdt hij\zij weer als een beest.
In Januari gaat hij\zij op de trailer en wordt het plaat\spuitwerk rondom aangepakt. Ik hoop dat er flink wat gekwijld wordt bij Citromobile volgend jaar.
NB. Er wordt nu gelet op de prestaties van mijn blok ernstig aan getwijfeld
of mijn veronderstelling van 175k op de teller wel klopt, vlgns david
zou het ook wel een om 75k kunnen gaan ! Grappig toch?
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Ik hoop dat er flink wat gekwijld wordt bij Citromobile volgend jaar.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Jij wil mij in een DS hebben zeker
Mooi! Over 6 dagen ga ik kijken/rijden/ruiken/voelen…. niet meer slapen…
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Een DS voor dagelijks gebruik is naar mijn idee prima mogelijk; ik rijd deze auto’s al sinds 1966 en al dan niet dagelijks. Dwz. ik heb ze nieuw en als klassieker gereden. Een 21 of een 23 pallas met injectie; dan praat je over het topmodel van Citroën toen. Deze auto’s waren bedoeld en ontworpen om probleemloos en comfortabel lange ritten op hoge snelheid over de autoroutes te maken. Een aantal stellingen hier klopt volledig, bv. dat er een relatief grote categorie DSen rond rijdt die geen geregeld onderhoud krijgen maar gerepareerd wordt als de zaak stuk is. Ook aan de onderkant van de markt zitten de exemplaren die eigenlijk als sloper gekocht zijn en vervolgens weer opgeknapt zijn om een jaartje te kunnen rijden. Het klopt ook dat de DS een relatief onderhoudsgevoelige auto is. Verwarming en ventilatie waren destijds al niet de sterkste punten van deze voiture.
Mijn huidige DS 23 ie pallas met leer heb ik reeds 8 jaar in mijn bezit en deze auto heb ik gekocht omdat de technische staat goed was, ook chassis en balken verkeerden/ verkeren in een excellente staat, de auto is geheel ML behandeld. En inderdaad heb ik in het eerste jaar relatief veel geld uitgegeven om de dame in een goede staat te krijgen.
Wat ik persoonlijk altijd een ramp heb gevonden is de kwaliteit van het plaatwerk van deze auto’s. Reken op elke 5 jaar strak maken en spuiten, tenminste als je gehecht bent aan het huidige setje aangeschroefd plaatwerk, want daar heb ik het over. Beter prepareren van het plaatwerk zou mogelijk moeten zijn maar ik moet me daar nog eens in verdiepen.
Met aanschaf mee en de reparaties daarna ( inclusief spuiten ) heb ik inmiddels € 11000 aan deze auto uitgegeven. Op dit moment ben ik opnieuw bezig met een set ander leer die ik zelf totaal gerestaureerd heb en een complete set getint glas uit een donorauto, die alweer verkocht is.
Weer € 2000 en spuiten ligt al weer op de loer. Maar een hobby mag ook wel wat kosten natuurlijk.
Van de 8 jaar heb ik de DS 3,5 jaar als dagelijkse auto gebruikt met een jaarkilometrage van 45000km. Al het onderhoud voer ik eigen garage uit, waardoor dit relatief voordelig uitpakt.
De hierboven beschreven situatie kun je bij DSen in alle prijsklassen tegenkomen, het is niet per definitie zo dat een dure DS beter is! Je moet er van uitgaan dat iemand die een DS verkoopt in de hogere prijsklasse, breedvoerig zal melden wat hij er allemaal wel niet aan heeft gedaan om de auto in deze (sublieme) staat te krijgen.
Bedenk echter wel dat bepaalde reparaties die enkele jaren terug zijn gedaan best al wel weer richting uiterste houdbaarheidsdatum kunnen gaan. Ik noem maar even een paar voorbeelden nieuwe remblokken, nieuwe accu, enz. Tijdens mijn zoektocht destijds heb ik ook oog in oog gestaan met een prachtig gerestaureerde DS 23, de eigenaar vroeg er uiteraard veel geld voor en dat was die auto misschien ook wel waard, maar toch heb ik hem niet gekocht. Het was gewoon een te gelikt exemplaar en dat past niet in mijn visie, een DS mag gerust heel mooi gerestaureerd zijn maar ik vind een overgerestaureerde DS, tja dat past niet bij een DS.
Moest ik in jouw schoenen staan dan zou ik wellicht toch op mijn gemak gaan zoeken naar een iets democratischer geprijsd geheel. En vervolgens deze voiture geheel op persoonlijke smaak brengen en dan kijken wat de tijd brengt.
Inmiddels rij ik een andere auto als dagelijks vervoer, maar het is dus niet onmogelijk om met een DS, mits op tijd goed onderhoud, als dagelijkse auto te rijden.
Ik hoop dat je wat met deze informatie kunt.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
@Mr DS
Duidelijk verhaal. Ik heb nu het volgende op een rijtje staan, corrigeer me als ik iets fout inschat.
Ik zoek een goede en mooie DS, met carb motor en hand 5 bak op LPG.
Die DS moet in echt goede staat zijn en op de juiste manier gerestaureerd zijn. Zodat dit in iedergeval een goede basis is.
Ik wil dus niet een DS aanschaffen van bijvoorbeeld 8000 euro waar ik eerst 5000 euro in moet steken om haar helemaal in orde te maken, dan geef ik liever in eens 15.000 euro uit voor een die al wel helemaal “goed” is zodat deze DS met goed en vertroetelend onderhoud in top vorm blijft.
Ik reserveer nu 1000 euro per jaar aan onderhoud voor mijn huidige auto, omdat ik nu ook 1000 euro wegenbelasting betaal per jaar en dat met een DS niet heb, reserveer ik 2000 euro per jaar voor onderhoud.
Is dat eens een keer meer is dat ook helemaal niet erg.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Ik wil dus niet een DS aanschaffen van bijvoorbeeld 8000 euro waar ik eerst 5000 euro in moet steken om haar helemaal in orde te maken, dan geef ik liever in eens 15.000 euro uit voor een die al wel helemaal “goed” is zodat deze DS met goed en vertroetelend onderhoud in top vorm blijft.
Graag zou ik hier nog een kleine nuance aanbrengen; als ik een goede (technisch en chassis) DS zou kunnen kopen voor € 8000,- en de investering zou bijvoorbeeld zitten in beter / ander plaatwerk plus spuiten dan zou ik dat doen. Het lastige is vast te stellen hoe goed is een DS technisch. Een aantal zaken kun je checken, b.v. door middel van reparatienota’s maar een deel zul je met welke DS ook in de praktijk moeten ervaren. Af en toe een kleine storing hoort trouwens bij het karakter van welke Citroën ook .
Maar natuurlijk moet je wel je eigen plan trekken in dit verhaal en wat je wilt is niet onlogisch en het is imho een gedegen overdachte aktie.
Veel succes ermee… en we horen natuurlijk graag wat het uiteindelijk wordt.
Gert
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Mijn stelling is dat hoe meer je aan de aanschaf van een DS uitgeeft hoe minder je erin durft te rijden. Het is veel leuker en naar mijn idee ook nuttiger om een goede basis te kopen (hij moet het tenslotte ook nu (-2 vanochtend) ook gewoon doen) te rijden en dan langzaam op te bouwen.
Het houdt ook je prioriteiten scherp en belast je portemonnee ook minder.
Aan plaatwerk en spuiten ben je meestal ergens tussen de 3 en 6k kwijt als het niet al te erg verrot is.