1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
3e remlicht
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 05 april 2008 08:55 PM

Gisteren kl*te weer, Xantia in onderhoud dus verplicht DS rijden (wat een straf) Moest even m’n schoonzus naar het station brengen en kwam onderweg nog een zwarte DS (2e neus) tegen met witte linten. Op de terugweg van het station haalde een rode DS derde neus met stropdas me in. Ik maar denken dat ik in een zeldzame auto reed…...
Deze laatste DS remde een stuk voor me en toen zag ik dat hierin onderaan de achterruit vlak boven de klep een 3e remlicht was gemonteerd. Ik moest hierdoor ook terugdenken hoe een duitser met een DS ook zo’n derde remlicht had gemonteerd op de zwarte holle rand tussen chroom-dakrand en begin achterruit (zo hoog mogelijk dus).
Ik weet dat het voor onze auto’s niet verplicht is, maar inmiddels raak je er wel aan gewend dat auto’s ze hebben.

Daarom de poll vraag. Tevens zou ik wel eens willen weten of mensen aanrijdingen hebben gehad van achteren met het commentaar dat men te laat zag dat je als bestuurder aan het remmen was (oftewel, had een derde remlicht de schade voorkomen / verminderen kunnen ?)

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
C4 2.0 HDI fan
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 29-11-2006

- C5 2.0 16V Ligne Prestige Break
Gepost: 05 april 2008 09:04 PM
  [ # 1 ]

Ik schrik me ook altijd een hoedje als de auto voor mij geen 3e remlicht heeft. Zeker als bij oudere auto’s de remlichten niet meer zo fel oplichten als ze eigelijk zouden moeten doen.

Dus oproep aan bestuurders van oudere auto’s: koop een 3e remlicht bij de Halfords of zo en plak deze aangesloten op de achterruit! (kabeltjes aansluiten op de linker achterlicht unit en klaar!) Heb ik zelf een aantal jaren geleden ook gedaan bij mijn AX, is zo gepiept.

Van Visa naar AX, BX, AX, BX, Xsara, Xantia, C4, C4 en nu C5

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 05 april 2008 09:05 PM
  [ # 2 ]

De achterkant van mijn ex-DSpécial is wel eens in elkaar gereden, terwijl ik er in zat. Bestuurder die erachter op reed zag te laat dat de auto’s ervoor stilstonden.
Moeilijk te zeggen of een 3e remlicht gewerkt had.

Citroen!

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 05 april 2008 09:07 PM
  [ # 3 ]

Dus oproep aan bestuurders van oudere auto’s: koop een 3e remlicht bij de Halfords of zo en plak deze aangesloten op de achterruit!

Ik vind het geen gezicht.
Als iedereen nu eens gewoon voldoende afstand houd. Dan ben je al een eind verder.

Jeroen

Profiel  
 
C4 2.0 HDI fan
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 29-11-2006

- C5 2.0 16V Ligne Prestige Break
Gepost: 05 april 2008 09:18 PM
  [ # 4 ]
toniclight schreef:

Dus oproep aan bestuurders van oudere auto’s: koop een 3e remlicht bij de Halfords of zo en plak deze aangesloten op de achterruit!

Ik vind het geen gezicht.
Als iedereen nu eens gewoon voldoende afstand houd. Dan ben je al een eind verder.

Jeroen

Wat is belangrijker, een subtiel geplaatst remlicht of de achterzijde kaduuk van je mooie klassieker? De verzekering van de tegenpartij betaald de schade wel, maar de ellende om je klassieker weer in orde te krijgen, dat wens je niemand. Afstand houden is altijd van belang, maar je weet hoe het gaat op de autoweg / snelweg…

Van Visa naar AX, BX, AX, BX, Xsara, Xantia, C4, C4 en nu C5

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 05 april 2008 09:47 PM
  [ # 5 ]

Tsja als men hangt te bumperkleven, is het moeilijk te zien die lampies zo laag….ben het met toniclight eens trouwens, gewoon meer afstand houden.

Profiel  
 
IDvM
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 02-03-2008

Gepost: 05 april 2008 09:54 PM
  [ # 6 ]

ben ik met je eens f.rockefeller,

Anders moeten wij zo’n lelijk ding plaatsen terwijl dit niet nodig is als mensen leren autorijden! Evil or Very Mad

Profiel  
 
langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 05 april 2008 10:24 PM
  [ # 7 ]

Een derde remlicht? Ha…

En als het dan fout gaat, wat is dan de volgende stap; een vierde remlicht?

1. Afstand houden
2. Ongelukken gebeuren. Naar maar waar.

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 05 april 2008 10:37 PM
  [ # 8 ]

Nee, een derde remlicht is géén gezicht op een oudere auto.
In m’n DSuper zit er geen, en in de AX en CX zit/komt er ook geen.
Toegegeven; ik had er destijds wel eentje in de Xant, maar die is dan ook niet ‘oud’...

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 05 april 2008 10:39 PM
  [ # 9 ]

Even off topic:

Is jullie wel eens opgevallen welke TROEP Halfords verkoopt?

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11780
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 06 april 2008 01:03 AM
  [ # 10 ]

Dit heeft ook veel te maken met het ontwerp van de achterlichten. Op de DS zitten rem- en achterlichten wel heel dicht bij elkaar. Bijgevolg vallen de remlichten minder op, zéker als er 1 stuk is…

Bij mijn Beierse bom zitten de remlichten en achterlichten erg gescheiden en dat werkt al heel goed. Maar als je de kans op ellende kunt verkleinen met een derde remlicht - daar moet toch een onopvallende manier voor te zijn (behalve uiteraard als de boel oplicht!) Een smalle ledbalk boven de achterruit bijvoorbeeld??

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 06 april 2008 02:21 AM
  [ # 11 ]

Ik heb nee gestemd.
Als je zelf altijd ruim afstand houdt (want anderen doen het meestal niet), dan zal er niet snel iemand achterop je knallen. Mocht dat (ondanks je afstand) wel gebeuren dan had een derde remlicht niet geholpen.
Als iemand op een stilstaande file knalt dan heeft die persoon gewoon zitten slapen; een derde remlicht heeft hier ook hoogstwaarschijnlijk geen invloed.

In een file zorg ik er altijd voor dat ik in mijn achteruitkijkspiegel alles in de gaten houd en een zodanige afstand tot mijn voorganger houd dat ik altijd in een noodgeval naar vluchtstrook of berm kan uitwijken.

Als je zelf niet defensief rijdt dan kan een derde remlicht wel invloed hebben. Maar ga dan van je klassieker geen schiettent maken en ga in een moderne auto rijden.

Profiel  
 
hanzelam
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 18-11-2006

Gepost: 06 april 2008 02:29 AM
  [ # 12 ]

Begin er toch niet aan mensen,derde remlichten op die mooie snoeken,bah…dat hoort op ambulances e.d met andere noodverlichting. Afstand houden en een beetje opletten,maar dat zijn de meeste tegenwoordig niet meer gewend in die plastieke autootjes van tegenwoordig met alle snufjes erop en eraan die t wel ff voor je regelen zogenaamd Wink

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 06 april 2008 02:48 AM
  [ # 13 ]

Afstand houden is zowiezo een goed idee omdat modernere auto’s vaak ABS en ESP hebben en daardoor met minder meters stilstaan bij een noodstop.
Bovendien ziet achteropkomend verkeer de DS behoorlijk met de achterkant omhoogzwiepen als geremd wordt, extremer als andere auto’s, wat misschien nog wel duidelijker is als de remlichten die alleen maar aangeven dat op de rem geduwd wordt, maar niet hoe hard.

Ik stem daarom zelf ook maar nee.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Mr DS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 06 april 2008 05:16 AM
  [ # 14 ]

Als je één keer van je leven van achteren aangereden bent dan kies je wat mij betreft voor ja. Dit genoegen heb ik beleefd in 1994 terwijl ik stilstond en er een of ander onoplettent rund met ca 100km/p.u. zonder te remmen bij mij naar binnen stoof. Helaas wordt ik tot op de dag van vandaag geplaagd door de naweeën van een zeer stevige whiplash. En de auto waar ik toen in reed was geen DS en had 30.000 oudhollandse florijnen schade. De argumenten zoals die in dit draadje gebruikt worden als; men moet maar beter leren rijden en mensen moeten leren meer afstand te houden zijn wat mij betreft aardige oneliners, maar kijk op de weg om je heen en je ziet dat je daar beter niet op kunt rekenen.

Rijden met klassiek materiaal is heel leuk maar wat mij betreft wil het dan wel veilig doen, de gloeiende spijkers die op een DS zitten worden in het hedendaagse verkeer vaak over het hoofd gezien.

Gert.

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 06 april 2008 10:32 AM
  [ # 15 ]

Als je één keer van je leven van achteren aangereden bent dan kies je wat mij betreft voor ja. Dit genoegen heb ik beleefd in 1994 terwijl ik stilstond en er een of ander onoplettent rund met ca 100km/p.u. zonder te remmen bij mij naar binnen stoof.

Het is de vraag of een derde remlicht dit had kunnen voorkomen.

maar kijk op de weg om je heen en je ziet dat je daar beter niet op kunt rekenen.

Bij geen voldoende afstand houden helpt een derde remlicht ook niet.
Wanneer je je veiliger voelt met zo’n extra remlicht, moet men het zeker doen.
Ik voel me er in elk geval niet veiliger door.

Jeroen

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook