![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11174.gif)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Hallo allemaal!
Even kort voorstellen: ik ben Jochem, momenteel 27 jaar, woonachtig in Kampen (bij Zwolle) en sinds twee weken trots eigenaar van mijn allereerste auto, deze BX Chic van september 1991, gekocht van forumlid Thijs van de Bles :
Er staat 278.000 km op de teller, de distributieriem en dynamoriem zijn minder dan 1000 km geleden vervangen en de dag voor ik ‘m kocht een kersverse APK gekregen! Helaas bleek de temperatuursensor in de radiator defect, waardoor de ventilator niet aansloeg, maar die heb ik inmiddels zelf vervangen.
Ik kom uit een Citroënfamilie: mijn vader heeft inmiddels z’n 4e XM, dit keer een V6 24 automaat, één van de allerlaatsten, met alles er op en er aan. Mijn oudere broer heeft in een al wat verder verleden 3 BX’en, een Xantia en een XM gehad, en mijn jongere broer rijdt sinds een tijdje in een opgepimpte Saxo. Veel klein en middelgroot onderhoud en kluswerk doen we zelf in eigen garage. Alleen sta ik zelf qua knutselwerk nog relatief in de kinderschoenen, niet alleen qua BX’en maar überhaupt met auto’s. Zoals ik al schreef heb ik de temp.sensor in de radiator zelf vervangen, maar het grootste probleem moet nog worden aangepakt.
Wanneer ik namelijk flink wil optrekken lijkt de motor te smoren en produceert hij aanvankelijk witte/lichtgrijze, maar inmiddels zwarte rook. Ook houdt de motor bij vlot optrekken met warme motor bij een stoplicht of rotonde o.i.d. erg in en stottert en bokt fors. Boven de 100 km/u maakt hij erg moeilijk snelheid. Dit resulteert ook in een fors benzineverbruik. En bij afremmen voor een stoplicht/kruising e.d. wil het ook wel eens gebeuren dat-ie afslaat wanneer ik de koppeling intrap en het toerental naar stationair terugvalt, waarna het soms moeilijk is om de motor weer te starten.
Als ik bij stilstand de motor stationair laat lopen dan hobbelt het toerental rond de 600/700, bij koude motor trekt de automatische choke ‘m op naar rond de 1100, bij warme motor grijpt de auto-choke niet in en blijft-ie rond de 600/700.
Nu heb ik al her en der op dit forum rondgeneusd en kom diverse dingen tegen waar het aan zou liggen, waaronder:
- valse lucht
- gaskleppotentiometer
- MAP-sensor en dan met name de slangen er naar toe
- stappenmotor
Alleen nergens in die topics kwam ik het rookverhaal tegen. Zowel het inhouden en bokken als de rook komen pas voor bij stevig op-/doortrekken. Als ik heel kalm rijdt niet, behalve als ik onder de 1500/2000 toeren weg moet trekken ergens.
Bougies zijn vervangen, dit had nauwelijks effect. Bougiekabels heb ik doorgemeten, geen rare waardes, lijken dus ook goed te werken. Dit probleem manifesteert zich sterker naarmate de motor op temperatuur komt. Ook brand af en toe het oranje zelfdiagnoselampje, ogenschijnlijk op willekeurige momenten, maar met name met warme motor en op snelheid.
Wie oh wie kan mij wat op weg helpen? Ik heb een smalle beurs en weinig ervaring, maar wel de wil te leren. Ik ben benieuwd!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2048.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hoi Jochem,
Allereerst gefeliciteerd met je mooie chic!!
Ik zou om te beginnen eens je gasklephuis schoonmaken, alle stekkers die er aan zitten en alle slangetjes even nalopen, mocht dat geen soelaas bieden dan ook even de verbindingen op je lambda-sonde nalopen/schoonmaken, en mocht dat niet helpen je bevindingen even weer posten.
De problemen die je beschrijft zijn exact dezelfde als wat ik met mijn chic uit ‘91 had, en dat bleek aan een zwaar vervuilde stekker op het gasklephuis te liggen, dus met een beetje geluk zit het bij jou ook daar.
Het gasklephuis vind je midden bovenop de motor, en de dikke slang van je luchtfilter loop daar rechtstreeks naar toe. Even uit elkaar halen die zooi en met remmenreiniger goed inspuiten dat alle troep er vanaf loopt, zo’n bus kost je 7 euro en doet vaak veel goeds.
Succes met de klus!!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11174.gif)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dankjewel voor je felicitaties, ik wilde alleen een BX als eerste auto, en ‘t is een plaatje vind ik zelf. Tuurlijk vertoont ze wat gebruikssporen, maar soit, mag het ook op die leeftijd
Ik ga z.s.m. aan de slag met je tips, ik zal m’n bevindingen spoedig posten! Dankjewel!
Er moet trouwens nog wel meer gebeuren aan m’n Biksje (ruitschakelaar rechtsvoor doet ‘t maar af en toe, mistlampen zijn gaar en eentje is defect, scharnier van klep bovenste dashboardkastje gebroken, het achterste ophangpunt voor de uitlaat onder aan de kofferbak is weg door roestvorming, veerbollen achter vullen/vervangen, linkerhoek achterbumper heeft aanrijdingsschade, voorruit zit een sterretje in en ik vergeet vast nog wel wat ) en er moet natuurlijk nog een radio/cd-speler in ooit, dus voorlopig ben ik nog wel even bezig… Al zijn dit natuurlijk dingen van later zorg, eerst de boel motorisch maar eens in orde zien te krijgen.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Mooie auto hoor.
Rook kan duiden op natte brandstof - of bijv. een lekkende injector. Gooi er eens schone goede benzine in.
Ich bin ein Breaker
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11174.gif)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dankje
Bij aankoop bij Thijs in Noordwolde was de tank vrijwel leeg. Bij thuiskomst heb ik de tank volgegooid bij de lokale Firezone (auw, 62 liter… ). Nu staat Firezone niet bekend om z’n geweldige kwaliteit brandstof, dus als ik ‘m leeg heb gereden zal ik eens een beter merk peut er in mieteren.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Kan zijn - dat je water hebt staan tanken ipv benzine. Een laag stationair toerental bij een injectiemotor moet iets met de brandstof - of toevoer te maken hebben; een vacuum-lek leidt eerder tot gierende motor dan te langzaam lopende. Het stationair toerental mag een tikkie hoger liggen dan wat je noemt.
Ich bin ein Breaker
Hoi Jochem en welkom op dit fijne forum.
Gefeliciteerd met de aankoop van de Chic. Ik was er vorige week zelf bij, dus ik heb je met een grote glimlach zien wegrijden bij Thijs. Mooi dat iemand een BX als eerste auto wilt. Dat duidt toch wel op het feit dat de BX tegenwoordig goed in de markt ligt bij beginnende bestuurders.
Wat betreft dat rookverhaal, ik denk dat Mechuccio de oplossing heeft gegeven. Indien dat het is, lijkt het me niks ernstig, vooral omdat de 1600- en 1900-motoren vaker last hebben van vervuild gasklephuis.
Iets heel anders: check voor de gein eens je luchtfilter. Indien die goed is, kun je die uitsluiten. Het is maar iets heel simpels, maar stel dat die wat verstopt zit (vervangen die hap, kost maar een paar euro), dan krijg je een verkeerd mengsel in de motor. Dat kan ook wel eens uitmonden in rook uit de uitlaat.
Wat betreft de scharnier van de klep van het bovenste dashboardkastje: ik weet niet wat er precies is afgebroken, maar het makkelijkste haal je een goed exemplaar op de sloop. Het is echt een gepriegel om dat veertje namelijk weer op een goede manier terug te plaatsen. Kijk ook even of het pinnetje eruit is gevallen. Dit was namelijk het geval bij zo’n pinnetje van het onderste dashboardkastje van jouw Chic. Die heb ik vakkundig weer op zijn plaats gezet (ik neem aan dat dat nog steeds zit?).
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11174.gif)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
XBXG schreef:Hoi Jochem en welkom op dit fijne forum.
Gefeliciteerd met de aankoop van de Chic. Ik was er vorige week zelf bij, dus ik heb je met een grote glimlach zien wegrijden bij Thijs. Mooi dat iemand een BX als eerste auto wilt. Dat duidt toch wel op het feit dat de BX tegenwoordig goed in de markt ligt bij beginnende bestuurders.
Ah, dat was jij dus! Dankjewel
XBXG schreef:Iets heel anders: check voor de gein eens je luchtfilter. Indien die goed is, kun je die uitsluiten. Het is maar iets heel simpels, maar stel dat die wat verstopt zit (vervangen die hap, kost maar een paar euro), dan krijg je een verkeerd mengsel in de motor. Dat kan ook wel eens uitmonden in rook uit de uitlaat.
Ik heb het luchtfilter gechecked, hij is niet nieuw, maar het ziet er nog vrij geel uit, niet heel erg vervuild. Vervangen kan idd altijd, maar ik vermoed vooralsnog niet dat het hele gedoe daardoor wordt veroorzaakt.
XBXG schreef:Wat betreft de scharnier van de klep van het bovenste dashboardkastje: ik weet niet wat er precies is afgebroken, maar het makkelijkste haal je een goed exemplaar op de sloop. Het is echt een gepriegel om dat veertje namelijk weer op een goede manier terug te plaatsen. Kijk ook even of het pinnetje eruit is gevallen. Dit was namelijk het geval bij zo’n pinnetje van het onderste dashboardkastje van jouw Chic. Die heb ik vakkundig weer op zijn plaats gezet (ik neem aan dat dat nog steeds zit?).
Het onderste vak zit er nog helemaal, don’t worry Het probleem met het bovenste klepje is dat het deel aan de klep waar de pin in valt is afgebroken. De pin zelf zit er nog wel. Een nieuw vakje staat al op de lijst voor de sloop
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Hoi Jochem, welkom hier.
En gefeliciteerd met je BX, hij ziet er mooi uit
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
japv schreef:Het onderste vak zit er nog helemaal, don’t worry
Het probleem met het bovenste klepje is dat het deel aan de klep waar de pin in valt is afgebroken. De pin zelf zit er nog wel. Een nieuw vakje staat al op de lijst voor de sloop
Dan ben ik bang dat je een ander exemplaar moet gaan vinden. Als dat plastic afbreekt is het over en uit met het klepje.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
ff off topic m’n pa heeft een bx 1.6tgi gehad met het kenteken db nz 65 grappig
mooie kar trouwens
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11174.gif)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
BasisBIX schreef:Hoi Jochem, welkom hier.
En gefeliciteerd met je BX, hij ziet er mooi uit
Dankjewel En hij kan nog mooier, en mede daarom ben ik hier lid geworden
XBXG schreef:Dan ben ik bang dat je een ander exemplaar moet gaan vinden. Als dat plastic afbreekt is het over en uit met het klepje.
Yep, dat dacht ik ook al. Binnenkort maar eens richting sloper.
stan schreef:ff off topic m’n pa heeft een bx 1.6tgi gehad met het kenteken db nz 65 grappig
mooie kar trouwens
Da’s toevallig inderdaad! En dankje
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
japv schreef:BasisBIX schreef:Hoi Jochem, welkom hier.
En gefeliciteerd met je BX, hij ziet er mooi uit
Dankjewel
En hij kan nog mooier, en mede daarom ben ik hier lid geworden
Ik ben gek van veranderingen (aan auto’s dan )
Wat ga je er allemaal nog mee doen?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11174.gif)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Zie mijn tweede bericht:
japv schreef:Er moet trouwens nog wel meer gebeuren aan m’n Biksje (ruitschakelaar rechtsvoor doet ‘t maar af en toe, mistlampen zijn gaar en eentje is defect, scharnier van klep bovenste dashboardkastje gebroken, het achterste ophangpunt voor de uitlaat onder aan de kofferbak is weg door roestvorming, veerbollen achter vullen/vervangen, linkerhoek achterbumper heeft aanrijdingsschade, voorruit zit een sterretje in en ik vergeet vast nog wel wat
) en er moet natuurlijk nog een radio/cd-speler in ooit, dus voorlopig ben ik nog wel even bezig… Al zijn dit natuurlijk dingen van later zorg, eerst de boel motorisch maar eens in orde zien te krijgen.
Dat bedoelde ik dus met ‘mooier maken’
Qua uitvoering wil ik haar zo origineel mogelijk laten, ik ben niet zo’n pimper
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
japv schreef:stan schreef:ff off topic m’n pa heeft een bx 1.6tgi gehad met het kenteken db nz 65 grappig
mooie kar trouwensDa’s toevallig inderdaad! En dankje
En hier nog een DB-NZ-zusje, gespot in Heemstede:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11174.gif)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Even een update:
Ik heb alle stekkers aan en in de buurt van het gasklephuis losgehaald en royaal met WD40 behandeld, echter zat er geen erg vervuilde stekker bij. Helaas dus vrijwel geen verbetering.
Vandaag het luchtfilter vervangen en ontstekingscleaner aan de benzine toegevoegd. Aanvankelijk met resultaat: hij ging als een speer, hooguit bij lage toeren nog een héél klein beetje pruttelen en sputteren, verder zowel in midden- als in hogetoerengebied als een speer, ook bij 100+ km/u. En ook geen rook meer uit de uitlaat. Dus ik was de koning te rijk, tot ik weer laag in de toeren optrok bij een stoplicht en het ding weer ‘stikte’. Vanaf dat moment was het weer het oude liedje…
Thuisgekomen het luchtfilter weer losgehaald, er was een klein beetje vloeistof (benzine? olie? geen water in elk geval) via de luchtfilterslang in het filter gelopen.
Daarnaast is het onderdrukslangetje aan het motoreinde ongeveer 6 mm ingescheurd. Als ik de motor stationair laat lopen en het slangetje aan de andere kant lostrek dan daalt het toerental aanmerkelijk, maar als ik m’n duim er op houdt is er nog wel degelijk vacuumwerking. Zou dit wellicht de oorzaak van het ‘stikken’ bij zwaardere belasting kunnen zijn? Sowieso wil ik binnenkort het gasklephuis eraf halen en schoonmaken, dat zou dan volgens mij het te lage stationaire toerental, en daarmee het afslaan bij gas los en koppeling intrappen (= terugval toerental tot stationair) moeten verhelpen. But please correct me if I’m wrong
EDIT: het ingescheurde slangetje heb ik ingekort tot net voorbij de scheur, weer aangesloten en voilá, hij reageert al een stuk beter op flink het gas intrappen, ook nadat-ie weer een keertje was ‘gestikt’ en afgeslagen door abrupt gas los en koppeling in i.c.m. remmen. Maar dat kan waarschijnlijk geweten worden aan een vervuild gasklephuis als ik het goed begrijp.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91