oudelut schreef:Is het bij de 1900-motoren ook mogelijk om de klepsteelrubbers te vervangen zonder de kop te lichten?
Ja. Is bij de GTI trouwens ook gebeurd. Bij de 1400 kan het niet omdat dan de tuimelaar as gelicht moet worden die weer onder de kopbouten vastzit.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11174.gif)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
oudelut schreef:Mijn directe vraag is of je blok toevallig onlangs water heeft gezien?
Nee. Ik was de auto zelf en haal het niet in m’n hoofd om onder de kap te gaan spuiten met water. Ook heeft de plaatselijke gracht geen bezoekje van mijn BX gehad
oudelut schreef:Nou lees ik dat je spreekt over vochtige bougies, en ook dat je je vonk alleen getest hebt op de bougiekabels, en niet op de bougies zélf.
De bougies zélf waren niet vochtig, de koppen een tikje, wat werd veroorzaakt door het vele starten in de tijd dat-ie wel wilde starten maar niet lopen. Nu loopt-ie al een tijdje weer en zijn alle bougiekoppen netjes droog.
oudelut schreef:Mijn idee is dat je (in ieder geval zou kunnen proberen) je bougieschachten goed droog te maken, je bougies goed schoon en droog te maken (cq vernieuwen), en je lambda-sensor los te schroeven en met remmenreiniger goed schoon te maken (en droog maken).
Iets soortgelijks hebben we al eens uitgevoerd. Effect: een iets minder slecht mengsel, maar geen grootse verschillen.
oudelut schreef:Ik heb ook wel eens last gehad (bij VW-carburatiemotoren) van water/vocht in de tank, en bij tank bijna leeg werd dat water aangezogen en had ik dus water in de carburateurs. Ik hoop niet voor je dat er op die manier water is aangezogen, want wat dat betekent bij injectie-systemen? (water in de cilinders?).
Ik kan me het niet voorstellen, want op zich loopt de motor (warm) netjes rond, ook de compressie is netjes in orde.
oudelut schreef:Aan de andere kant las ik ook iets over het lekken/spuiten van koelvloeistof (toen je ontluchtingsnippel gebroken was)? Mogelijk is er koelvloeistof in je bougieschachten gelekt/terecht gekomen?
Het ging maar om een kleine hoeveelheid en daarvan is nauwelijks tot niets in de richting van de schacht gegaan.
oudelut schreef:Hoe dan ook, het beroerde lopen komt door je lambda-sensor, dat weet ik bijna zeker! Die krijgt een verkeerd mengsel voor z’n kiezen, hetgeen ook niet zo vreemd is als je auto zo roet. Het roeten wordt echter weer veroorzaakt door foutieve verbranding. Je lambda-sensor laat vervolgens je MM in noodloop draaien, waardoor je verbranding mogelijk nog rotter verloopt?!
Een vicieuze cirkel inderdaad, benieuwd wanneer t weer misgaat
oudelut schreef:Het zit ‘m dus óf in je brandstof/lucht-mengsel, of in je vonk-inrichting?!
Vonken doet-ie netjes, de bougies zijn er nieuw ingegaan na aanschaf, dus die hebben nauwelijks geleden nog.
oudelut schreef:Heb je nou al eens een andere ECU geprobeerd?
Nee, ik heb nog geen aanmelding gehad van mensen die een keertje ECU’tje willen ruilen Een sloop-exemplaar halen is geen alternatief, aangezien de sloper geen electronica terugruilt, en ook sloopexemplaren zijn voor mijn budget iets te prijzig
karel schreef:Een verstopte/verrotte pulsdemper in het brandstofsysteem komt ook wel met enige regelmaat voor. Als de benzinedruk te laag is gebeurt er ook niet veel voorspelbaars.
Dit is nieuw voor me, waar kan ik zo’n ding vinden?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
japv schreef:
karel schreef:Een verstopte/verrotte pulsdemper in het brandstofsysteem komt ook wel met enige regelmaat voor. Als de benzinedruk te laag is gebeurt er ook niet veel voorspelbaars.
Dit is nieuw voor me, waar kan ik zo’n ding vinden?
Bij het rechter achterwiel, aan het eind van de middendemper. Daar liggen boven elkaar de benzinepomp en de pulsdemper, op een lekker onmogelijk plekje.
O ja, als het daar sterk naar benzine ruikt is de pulsdemper mogelijk lek (doorgerot); officieel MOET er eentje tussen maar zonder SCHIJNT het ook wel aardig te werken.
Ich bin ein Breaker
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11174.gif)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
karel schreef:Bij het rechter achterwiel, aan het eind van de middendemper. Daar liggen boven elkaar de benzinepomp en de pulsdemper, op een lekker onmogelijk plekje.
Ik heb gisteren een nieuw filter geplaatst, wát een kl*teplek inderdaad! Heb me er aardig op kapotgemarteld, máár het is gelukt! Zonder resultaat overigens, ik heb nog immer en altijd dezelfde problemen: hoog benzineverbruik, vermogensverlies, smoren en zwartgrijze pluimen bij zwaardere belasting, moeite onderin de toeren, afslaan bij koppeling intrappen tijdens het rijden en MM-lampje na een tijdje een gelijkmatige snelheid aanhouden vanwege te rijk mengsel, want dat is het voornaamste probleem. ECU uitlezen geeft constant alleen code 52, de lambdasonde. De oorzaak van het probleem is na een half jaar echter nog altijd niet duidelijk. Wel dat hoogstwaarschijnlijk de klepseals moeten vervangen worden, hij lust aardig wat olie, maar ik kan me niet voorstellen dat dat de hoofdoorzaak is van al deze ellende.
Wat is er tot nu toe aan gebeurd:
- gaskleppotentiometer 2x vervangen voor ruilexemplaar
- vacuumslang vervroeging vervangen
- luchtfilter vervangen
- 4 nieuwe bougies
- lambdasonde vervangen door ruilexemplaar
- luchttemperatuursensor vervangen
- stappenmotor vervangen door schoongemaakt ruilexemplaar
- injector vervangen door ruilexemplaar
- brandstofdrukregelaar vervangen door ruilexemplaar
- MAP-sensor vervangen door ruilexemplaar
- BDP-sensor vervangen door ruilexemplaar
- nieuw benzinefilter
- andere bobine geprobeerd
- stekkers nalopen en schoonmaken
- compressie gemeten (waardes tussen 11 en 12 bar)
- katpijp vervangen door ruilexemplaar (zat verstopt)
De accu heb ik er diverse malen afgehad. Niets van het hier bovenstaande heeft voor duidelijk merkbare en blijvende verbetering gezorgd. Bougiekabels zijn goed gebleken na meting. Ik vraag me af of er überhaupt nog iets over is wat er aan zou kunnen gebeuren zonder diep in de buidel te hoeven tasten…
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Zijn de bougies trouwens gesteld met de elektrode afstand? Want daar kan hij ook aardig rot van gaan lopen als die afstand niet goed is. Vooral bij oudere auto’s, die zijn daar gevoeliger voor.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11174.gif)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
De bougies zijn afkomstig van de Brezan en er zonder meer ingedraaid.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Dan zal ik er toch maar 1 uitdraaien en de elektrode afstand controleren en goed zetten. Is er 1 goed dan kun je er bijna vanuit gaan dat ze allemaal goed zijn. Anders draai je ze er gewoon alle 4 uit.
probeer eens of er ergens valse lucht wordt aangezogen bv zit het gasklephuis of spruitstuk niet los, losse slangen oid.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11174.gif)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Spruitstukken en gasklephuis zitten mooi vast en nergens losse slangen. Spelen spruitstukpakkingen ook een rol?
Bougies zal ik binnenkort eens gaan checken.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
als de spruitstukpakking lek is heb je natuurlijk ook valse lucht, maar ik sla er ook maar een slag naar hoor. het is een mogelijkheid.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8001.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Autofan schreef:Dan zal ik er toch maar 1 uitdraaien en de elektrode afstand controleren en goed zetten. Is er 1 goed dan kun je er bijna vanuit gaan dat ze allemaal goed zijn. Anders draai je ze er gewoon alle 4 uit.
Idd. Brezan levert NGK als ik het goed heb, en ik geloof dat die niet af fabriek persé de juiste electrodenafstand hebben, en er staat (geloof ik) ook geen vemelding op wat de afstand is….(Ik kan het mis hebben)
Heb je ook de stekkerverbinding naar je Lamdasonde al eens gecontroleerd en desnoods een spuitje gegeven ? Niet die aan de sonde zelf maar ergens bij je rechter veerpoot onder de kap ?
(of ben ik nu in de war met XM ?)
Veel olieverbruik / rook / vermogensverlies ? Toch een sluimerende koppakking ??
EDIT
En oh ja, ik vergeet nog het belangrijkste, mischien al geopperd. Ik heb ooit eens een Saab900 gehad met veel van jouw verschijnselen maar die had gewoon sterk vervuilde / verstopte injectoren wegens een fout afgelopen avontuur met overhevelen benzine waar de nodige drab in zat.
Dit was met geen Wynns of wat dan ook te verhelpen…..
EDIT2 Of was een Chic ook alweer monopoint injectie ?? Ik weet het niet meer…...
EDIT3 Laat de laatste suggestie maar, heb ik al een halfjaar geleden al voorgesteld zie ik nu, en idd monopoint… ops:
Dit injectietype kun je dacht ik niet helemaal zomaar zonder meer voorzien van een andere gaskleppotentiometer voor zover ik weet.
Daarvoor moet ie eigenlijk aan een regelkast - maar vindt die nog maar eens ergens.
Ich bin ein Breaker
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11174.gif)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
ambijajance schreef:Heb je ook de stekkerverbinding naar je Lamdasonde al eens gecontroleerd en desnoods een spuitje gegeven ? Niet die aan de sonde zelf maar ergens bij je rechter veerpoot onder de kap ?
Yep, ook al enkele keren gedaan.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Zou je geruilde lambda-sonde misschien rot zijn?
Even testen door hem los te trekken, en dan kijken hoe hij loopt. Als er dan weinig verschil is, misschien toch nog een andere proberen.
Ik stel die van mij ter beschikking, alleen is dat zo’n eind weg.
Maar lambdasondes zijn redelijk universeel, die kun je uit iedere franse auto halen. Even aantal draden vergelijken en hoppa, voor zover ik weet zijn die van de BX in ieder geval allemaal gelijk.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Net het hele topic doorgelezen daar ik zelf ook een Chic heb (nee geen foto’s, ziet er niet uit nu namelijk).
Ik zie dat je ongeveer alles al wel hebt geprobeerd en ondertussen zou het toch eens goed moeten zijn zou je denken.
Gezien de aard van de storingen en de onvoorspelbaarheid ervan:
Heeft je motorblok wel een goeie massa???
Bij mijn weten zit ik geloof onder de accu een massa kabel naar het blok toe. Als deze slecht is (corrosie of breuk) kan dit ook heel veel heel vage klachten geven.
Niet gezegd dat dit het probleem is natuurlijk maar ja, Franse auto, electra, al een paar jaar oud…..
Succes, Dennis
Mooie wagen buurman….