Je hoeft alleen maar het injectortje eruit schroeven; dat zit maar met 1 of 2 kleine schroefjes los als ik me goed herinner. Schoonmaken laat je het best door een specialist doen, met grove middelen maak je het alleen maar erger.
Ich bin ein Breaker
Nu heb ik totaal geen verstand van injectiemotoren, maar laatst heb ik met Thijs vd Bles een injector van een andere Chic losgemaakt. Dat was inderdaad een kwestie van 2 kleine schroefjes. Appeltje eitje.
Probeer anders eens een andere injector van een sloop-BX. Als je verschil merkt, weet je dat het aan de injector had gelegen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik heb nog een compleet injectiehuis liggen (gasklephuis, hoe je het noemen wilt) voor een 1600 injectie.
Als je belangstelling hebt kun je ff PB-en.
Helaas issie niet gratis, ik heb er zelf ook nogal wat voor neer moeten tellen.
Laat maar wat weten.
Het hele injectiehuis rolt er trouwens af als je de 2 tapeinden waarop de luchtverdeler zit eruit haalt. Maar dat zou ik voorlopig maar laten zitten.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gistermiddag weer even bij GAOS geweest voor een gasklep/injectorhuis. Daar ook een elektrische rechterbuitenspiegel gevonden en voor een tientje meegenomen. Thuis gemonteerd en hij doet ‘t vlekkeloos!
We hebben injectorhuis en gasklephuis er afgehaald. Helaas bleek van het sloopexemplaar zowel gaskleppotentiometer als gasklephuis van een ouder type te zijn. Injectorhuis was wel identiek, die hebben we omgewisseld.
Toen we het hele zwikkie loshadden voor de zekerheid ook de pakking tussen inlaatspruitstuk en gasklephuis gecheckt, en die bleek nogal gaar te zijn. Verwijderd, beetje schoongemaakt en wat van die smeerbare pakking erop, zwikkie in elkaar, stekkers eraan en starten maar!
Hij startte en liep perfect, luisterde perfect naar het gas! Alleen diende zich een ander probleem aan: stationair liep de motor steeds hoger, tot 1500 rpm. Gaskabel bleek te zijn opgespannen, dus een tikje minder gedaan. Resultaat: motor slaat direct en ineens af. Ook start-ie niet of nauwelijks meer, om dan ook gelijk weer af te slaan.
Wellicht heb ik al die tijd met een opgespannen kabel en een defecte stappenmotor gereden? Want bij een stappenmotor hoort de kabel niet afgespannen te zijn voor hoever ik weet. Nu snel een nieuwe stappenmotor regelen!
EDIT: Auw! Nieuwe stappenmotor via de dealer: €250,-! Toch maar even verder zoeken… Heeft iemand hier er toevallig eentje liggen?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
ambijajance schreef:Probeer ‘m eens schoon te maken ?
Is dat een bx?
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Niet bepaald, maar ik mag aannemen dat het principe min of meer gelijk is. Ik zal de mijne in elk geval eens schoonmaken, baat het niet dan schaadt het niet immers
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Nou, aan de stappenmotor lag het niet. Wat bleek: de tweedehands injector bleek geen brandstof meer in te spuiten. Oude exemplaar er weer opgezet, starten en lopen. Nou ja, lopen… Het horten en stoten is weer terug, al liep-ie heel even mooi in het begin. Maar na de eerste de beste belasting in de vorm van een peut gas was-ie de draad weer helemaal kwijt. Met name flinke peuten gas kan-ie niet verdragen/bijhouden. Volgende logische optie: gaskleppotentiometer kan het niet bijhouden omdat-ie gaar is?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik heb ooit eens een SAAB gehad die verstopte / vervuilde injectoren had wegens een tank benzine te leeg trekken. Die had ook een beetje jouw verschijnselen….Of heb je dat al gecontroleerd ?
EDIT, laat maar, waarschijnlijk monopoint injectie zie ik nu ?
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Yep, mijn Chic heeft monopoint injectie.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
als je het echt niet meer kan vinden, kan de dealer je misschien helpen. die kan het systeem ‘echt’ uitlezen, veel meer dan jij met een knopje.
japv schreef:Yep, mijn Chic heeft monopoint injectie.
Iedere chic overigens.
Ich bin ein Breaker
MaartenH schreef:als je het echt niet meer kan vinden, kan de dealer je misschien helpen. die kan het systeem ‘echt’ uitlezen, veel meer dan jij met een knopje.
Als ze die apparatuur nog hebben tenminste.
Haal de gaskleppotentiometerstekker eens los en kijk wat het effect daarvan is op het lopen. De bedrading van die dingen gaat ook wel eens stuk. Dit ding fungeert in de Chic in feite als sensor voor de elektronische acceleratiesproeier-simulatie (voor de carburateurfreaks onder ons) en heeft bij permanent lopen geen invloed. Bij mijn chic waren de draadjes allemaal al eens vervangen. Een los draadje levert dacht ik een motormanagementlampje op, maar een defecte gaskleppotentiometer dacht ik ook. Speel er eens mee zou ik zeggen.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
karel schreef:japv schreef:Yep, mijn Chic heeft monopoint injectie.
Iedere chic overigens.
Ja, ik weet het weer…