Momenteel ben ik, bijna obsessief , bezig met het perfectioneren van m’n bx sport. Is er iemand die me aan de volgende onderdelen kan helpen?
-C-stijl beplating
-Hoofdsteunen achter
-Middenconsole
-Luchtfilterbak
En dan heb ik nog even een klein ‘probleempje’. Als ik volgas geef vliegt ‘ie niet meteen vol in toeren, maar hapert/stottert/houdt eerst een beetje in, voordat hij lekker op toeren komt. Echt heel hinderlijk is het niet, maarja lees de eerste regel van dit berichtje nog maar eens.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik ben vandaag druk bezig geweest met afstellen, maar krijg het niet helemaal perfect. Zouden dit misschien de accelleratie pompen onder op de carburateurs kunnen zijn?
Groet,
Rudmer
stuur voor de onderdelen citroenbx is een pb’tje, die is er 1 aan het slopen, wel in BE
Luchtfilterbak kan ik je misschien wel mee helpen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Re: Onderdelen BX Sport
Rudmer'86 schreef:
En dan heb ik nog even een klein ‘probleempje’. Als ik volgas geef vliegt ‘ie niet meteen vol in toeren, maar hapert/stottert/houdt eerst een beetje in, voordat hij lekker op toeren komt. Echt heel hinderlijk is het niet, maarja lees de eerste regel van dit berichtje nog maar eens.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik ben vandaag druk bezig geweest met afstellen, maar krijg het niet helemaal perfect. Zouden dit misschien de accelleratie pompen onder op de carburateurs kunnen zijn?Groet,
Rudmer
Dit heb ik ook gehad met mijn Sport. Om te beginnen moet je even kijken of de rubbers, waarmee de carburateurs aan het motorblok zitten nog goed zijn. Deze gaan naar verloop van tijd kapot en hierdoor komt er valse lucht in het blok waardoor hij dit soort kuren krijgt.
Bedankt voor de reacties mensen!
Vandaag weer druk met m’n Sport bezig geweest. Man man, wat heb ik inmiddels al een tijd in die wagen gestoken! Heb vandaag alles gecontroleerd op het aanzuigen van valse lucht, maar hier ligt de oorzaak van het ‘stotter, haper’ probleem niet naar mijn idee. De oorzaak van dit probleem is volgens mij de klepspeling van cilinders 2,3 en 4. De speling van de inlaat kleppen bij deze cilinders is 0.10 mm te weinig. Gewenst is een speling van 0.20 mm gemiddeld bij deze kleppen, maar het is slechts 0.10.
Logische redenatie?
Ik wil de kleppen sowieso weer volgens de norm afstellen. Iemand ervaring met dit karweitje? Ik zelf heb namelijk nog nooit eerder kleppen gesteld m.b.v. vulplaatjes
Groet,
Rudmer
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Een heel andere vraag Rudmer. Ik ben wel beniewd naar het kenteken van jou Sport. Die van mij is ergens naar het noorden verhuisd nadat ik hem omgeruild heb voor een TZD Turbo. Er ontbreek elk spoor van mijn PZ-73-SB en ik ben benieuwd hoe het nu gaat, misschien is hij in jou bezit? Of ken je deze auto? Ik vraag ernaar omdat mijn Sport dus ook inhield bij het gas geven, terwijl de rubbers van de carburateur zijn vervangen en ik kon dit nooit oplossen.
Het hád gekund, maar helaas…... Weet het kenteken van mijn sport zo niet uit m’n hoofd(auto staat niet thuis), maar ik weet wel zeker dat ‘ie een X in’t kenteken heeft.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Wanneer gaan kleppen eigenlijk tikken? Als ze te ruim staan? Trouwens, hoe pas ik de titel van dit topic aan? De titel is momenteel niet echt meer van toepassing op datgene wat wordt besproken En dan nog iets: hoe haal ik de nokkenas d’r af zonder de hele timing in de war te schoppen?
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Titel van je topic wijzigen: ga naar de allereerste post, klik daar op het knopje “Wijzigen” en pas de regel “Onderwerp” aan, klaar!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Dank
Rudmer'86 schreef:Wanneer gaan kleppen eigenlijk tikken? Als ze te ruim staan? en hoe haal ik de nokkenas d’r af zonder de hele timing in de war te schoppen?
inderdaad; als ze te ruim staan. en wat de timming betreft krukaspoelie en nokkenaspoelie kun je beide maar op 1 manier borgen. dan de db-riem eraf, nokkenas met poelie verwijderen (je hoeft de nokkenaspoelie alleen maar eventjes te borgen zodat je zeker weet dan hij goed staat icm de krukaspoelie) vervolgens kun je dan de vulplaatjes wijzen. uiteraard voordat je de nokkenas verwijderd eerst fff de spelingsmaten v/d kleppen op papier zetten .
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Re: de BX Sport van Rudmer
Rudmer'86 schreef:Momenteel ben ik, bijna obsessief , bezig met het perfectioneren van m’n bx sport. Is er iemand die me aan de volgende onderdelen kan helpen?
-C-stijl beplating
-Hoofdsteunen achter
-Middenconsole
-Luchtfilterbak
En dan heb ik nog even een klein ‘probleempje’. Als ik volgas geef vliegt ‘ie niet meteen vol in toeren, maar hapert/stottert/houdt eerst een beetje in, voordat hij lekker op toeren komt. Echt heel hinderlijk is het niet, maarja lees de eerste regel van dit berichtje nog maar eens.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik ben vandaag druk bezig geweest met afstellen, maar krijg het niet helemaal perfect. Zouden dit misschien de accelleratie pompen onder op de carburateurs kunnen zijn?Groet,
Rudmer
Inderdaad Rudmer ligt het haperen van je motor bij het acceleren zeer waarschijnlijk aan de acceleratie pompen. Probeer de hevels maar eens te op en neer te bewegen. Je kan er van onderen aan de zijkant bij.. kijk wel uit of je je arm niet snijd aan uitstekels aan de carbs. De hevels moeten met weerstand in te drukken zijn en zuigend weer naar beneden vallen. Het is voor iedere sport eigenaar verstandig dit af en toe even met de hand te doen…
Succes en laat even weten hoe het gegaan is.
Groetjes
Harry Prins
Citroen BX SPORT Register.
PG-36-ST
De enige keer dat ik me vergiste was toen ik dacht dat ik me vergiste…
kan ook nog liggen aan lekkende rubbers tussen de carbs en het inlaatspruitstuk…......geeft hetzelfde effect
de moter zuigt dus tijdens het gasgeven fff valse lucht aan met gevolg het inhouden/stotteren van de motor.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Hé Mensen!
Even de stand van zaken: kleppen zijn afgesteld, disitributie is vervangen en ik heb de verdeelkap, rotor, bougiekabels en bougies vervangen. Ze loopt als een zonnetje en rijdt ook perfect, maar dat verdomde haperen is nog steeds niet verdwenen . Ik heb de acceleratie pompen ook gecontroleerd, maar ze functioneren prima volgens mij. Heb ze ook nog even van de carburateurs afgehaald, maar het zag d’r allemaal prima uit. Oja, als iemand zin heeft om de werking van de pompjes uit te leggen, dan graag… Heb zelf wel een idee, maar wil dit graag bevestigd hebben.
Vanavond ga ik alles wat tussen de carburateurs en het spruitstuk zit uit elkaar trekken en kijken of ik ergens iets kan ondekken waar eventueel valse lucht wordt aangezogen. Als ik het voor morgen avond niet heb opgelost, rijd ik de auto het kanaal in dicht bij m’n garage
Groet,
Rudmer